AF Corse og Nicklas Nielsen fik vendt en stor skuffelse efter lørdagens kvalifikation til en sejr i dagens 6 Hours of Monza i FIA WEC. Den italienske afdeling var ellers godt på vej til at få en god begyndelse for Nielsen, Perrodo og Rovera, da Francois Perrodo kvalificerede bilen som toer i GTE AM, men i den efterfølgende tekniske kontrol var der 49 og ikke de 50 mm frihøjde, som reglerne foreskriver er minimum.

Det kostede en diskvalifikation, og derfor startede Ferrariteamet bag #83 sidst på den 15 biler store grid – og i et solidt angrebshumør, som over de seks timer på Monza blev vekslet til fuld pointhøst. Sejren er samtidigt en god mulighed for AF Corse for igen at kunne blande sig i topkampen i VM efter et svært løb i Portugal sidste måned.

Annonce:

FIA WEC har ikke ligefrem smidt mundbindet, men smilene indenunder er ikke til at tage fejl af. Foto: Ferrari

Sejren er AF Corse #83’s anden i denne sæson efter de også vandt premieren på SPA og nu er de på andenpladsen i mesterskabet – to point efter den førende Ferrari fra Celitar Racing, som til gengæld ikke havde en prima dag på Monza.

Men for Nicklas Nielsen var det først og fremmest en god oplevelse at se teamet levere et stærkt comeback:

– Racing er fedt når alt spiller, men det var også godt at vise, at vi kunne komme tilbage efter den lussing i går. Den tog vi og kom videre – men det er ingen hemmelighed, at vi var lidt trætte af at blive disket på ridehøjden lørdag aften. Den var en millimeter for lav, men regler er regler, og sådan er det, konstaterer han og tilføjer:

– Løbet lykkedes rigtig godt for os. Alessio kørte megastærkt i dag og samtidigt har Francois fundet rigtig meget mere fart end han havde sidste sæson, og det er også et element, der virkelig betyder noget i det her felt. Det gør det hele nemmere for os andre at han er med på beatet og er en af feltets hurtigste bronzekørere. Nu venter Le Mans, og det bliver nødvendigvis lidt noget andet, for der er rigtig mange point på spil. Men jeg føler vi har lineuppet til at gøre det godt i Frankrig, og vi er i hvert fald helt klar, siger han på telefonen til Boxengasse.

AF Corses #83 var i infight fra start til slut for at hente sejren fra bagerste række i klassen. Foto: Ferrari

GTE-Am’s anden bil med dansk islæt denne weekend, Iron Lynx’ #85, hvor Michelle Gatting var med, blev nummer otte i klassen og viste fine takter hele vejen efter Sarah Bovy i sin første kvalifikation nogensinde i WEC gav bilen en startposition som nummer seks at åbne på. Men resultatet udeblev, da en safetycar ramte rigtig skidt i forhold til teamets strategi.

Iron Lynx fik en fornuftig weekend på Monza og ikke mindst en masse lærerige kilometer til en ny konstellation i bilen. Foto: Ferrari

I GTE-Pro lykkedes det for Porsches Kevin Estré og Neel Jani at holde Ferrari fra fadet på hjemmebanen. Estré og Jani startede fra pole position og holdt fordelen langt hen ad vejen gennem løbet, men det hele blev først sat endelig på plads i løbets afgørende time, da Ferrari valgte ikke at tage Alessandro Pier Guidi ind til et stop under gult.

Guidi blev ude og kom derfor i nærkamp med Estré hen mod det ternede flag – men der var lige netop ikke benzin nok på Ferrarien, og Pier Guidi måtte derfor gå i pit med to minutter igen, hvilket effektivt sendte sejren til Porsche-lejren.

Porsche-sejren er Estré og Janis anden i denne sæson, og det bringer samtidigt duoen i spids for VM i klassen.

High Class Racing kæmpede med at finde det sidste på Monza. Foto: High Class Racing/Chris Vermeulen

High Class Racing kæmpede med farten

For High Class Racings Anders Fjordbach, Jan Magnussen og Dennis Andersen blev løbet på Monza lidt en kamp med at finde det ideelle setup hele weekenden. Facit blev en fjerdeplads i LMP2 Pro/Am og en generel niendeplads i LMP2-klassen.

Teamet kom fint fra start og lukrerede tidligt på et sammenstød mellem #34 Inter Europol Competition og #70 Realteam Racing, men senere kostede et sammenstød i en duel med netop den polske Inter Europol-racer en drive through-straf for den danske racer samt et ekstra pitstop, som endte med at koste det sidste for teamet.

– Det var bestemt ikke det resultat, vi kom hertil efter. Vi havde gode momenter, men vi fandt aldrig helt den speed, vi havde brug for, så det blev en svær weekend – men stor tak til hele teamet for deres store arbejde – nu er næste stop Le Mans!, siger Jan Magnussen i en pressemeddelelse fra teamet.

United Autosports #22 tog sejren i LMP2 på Monza. Foto: FIA WEC

Samlet i LMP2 vandt United Autosports #22 og endte samtidigt på det generelle podie, da der opstod lidt problemer for en række af de nye Hypercars. Den generelle sejr gik til Toyotas #7 med Mike Conway, Jose Maria Lopez og Kamui Kobayashi foran Alpines enlige racer og så United Autosports’ LMP2-vindende racer.

Toyota #8 kunne ikke følge op på sejrene fra SPA og Portimao på Monza, og blev ramt af en stribe tekniske problemer undervejs. Ditto gik tekniske problemer ud over Glickenhaus’ to indsatser.

#709 med Romain Dumas, Richard Westrbook og Franck Mailleux satte godt otte minutter til på at få skiftet bremser, men endte med at køre den samlede fjerdeplads i hus, mens søsterbilen #708 endte med at udgå med gearkasseproblemer.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar