Nyt møde på vej: Hvad bliver det egentligt til med WEC’s nye Hypercars?

Toyota er i øjeblikket de eneste, der har vist en bil, som måske kan blive en udfordrer i den nye sportsvognsæra. Det her er GR Super Sports Concept, som blev vist frem for første gang på Tokyo Auto Salon i år - og også blev vist på Le Mans. Foto: Toyota
Foto: Toyota Gazoo Racing / Scuderia Cameron Glickenhaus

ACO, FIA og en række producenter står i morgen, torsdag, overfor et ganske afgørende møde i Paris. Det synes nemlig, at arbejdet for at skabe en arvtager til LMP1-klassen ikke blot er strandet, men nærmere er gået i opløsning.

Og derfor denne klumme i en form, som jeg egentligt personligt hader som journalist – for jeg kan lige så godt være ærlig og skrive, at der ikke er nogen konkrete afklaringer på noget som helst.

Men vi vover pelsen alligevel: For hvad er der sket, og hvad kan man som fan af ikke bare WEC, men i høj grad også Le Mans håbe, at der sker i de kommende dage og uger?

Det vil jeg her prøve at dykke lidt ned i, for FIA World Endurance Championship har i høj grad været toneangivende siden introduktionen i 2012, men har i manges øjne tabt momentum – specielt efter Porsche i 2017 sagde farvel og efterlod Toyota Gazoo Racing som den eneste producent i seriens førende klasse.

For at lokke producenterne tilbage i folden kom et nyt initiativ på banen for lige knap et år siden, og det er dette initiativ, som aktuelt kæmper en kamp for overlevelsen.


Det hele begyndte med en pressekonference forud for Le Mans 2018, hvor ACO og FIA annoncerede et nyt koncept kaldet Hypercars. Tanken er, at man ville kigge lidt tilbage til forgængeren for LMP1, hvor man netop tog udgangspunkt i produktionsbiler – altså datidens superbiler/hyperbiler. Senere fulgte variationer, som nærmede sig prototyper mere og mere – mest signifikant i 1997-1999 i form af biler som Mercedes CLR, Toyota GT-One, Nissan R390 GT1 og lignende biler, som du helt sikkert har kørt mange kilometer med i Gran Turismo dengang.

Måske husker du…. Toyota GT-One i 1998. Bilerne i den mere hårdkogte ende af GT1-æraen skulle produceres i et meget begrænset antal eksemplarer til gaden – 25 i alt. Den regel er formentlig stadig i spil, men hvordan det helt præcise udfald bliver, er stadig helt uafklaret. Foto: Toyota

Fidusen ved at gå tilbage til det, der i helt overført betydning er forgængeren til LMP1 er først og fremmest økonomisk. Med et oprindeligt oplæg, der talte om en sæsonpris på 25 millioner euro var prisen rigtig, men producenterne har ikke bidt til af forskellige årsager. Håbene ved præsentationen dengang var ellers store, for direktøren for WEC, Gerard Neveu følte sig særdeles sikker i sin sag:

– Vi er sikre på, at vi vil se et stigende antal producenter og teams af højeste klasse i WEC, og at de rette elementer er på plads for at give dem chancen for at konkurrere på det højest mulige niveau – med Le Mans som kronen på værket, sagde han ved den lejlighed.

Usikkerhed

At hele konceptet lige nu er ved at krakelere i hænderne på de store aktører skyldes først og fremmest, at der i marts blev skabt en del fornyet usikkerhed. Aktørerne, altså ACO og FIA, havde ellers i december 2018 præsenteret en ny og mere konkret skitsering af reglerne, som sådan en Hypercar-kategori kunne køre under.
I grove træk var det hybrider med lige knap 1000 hestekræfter i samlet output til minimum 1040 kilo racer – med det tilføjede krav, at producenterne også skulle lave gadeversioner af bilerne – altså meget lig de gamle GT1-dage i 90’erne, men med moderne hybridteknologi.

Alt det gik vi dybere ind i, da det blev præsenteret i Rusland i december 2018 – den artikel er her:

Sløret er løftet for WEC’s nye Hypercars

Tre kombattanter bød i kølvandet på præsentationen ind med tilkendegivelser af, at de havde sat sig til tegnebrættet. Foruden Toyota Gazoo Racing var også Scuderia Cameron Glickenhaus og ByKolles nævnt som ret sikre emner i den nye kategori.

SCG 007 means business! Sådan ser de første 3D-tegninger ud til den første WEC Hypercar. Foto: Scuderia Cameron Glickenhaus

Så langt så godt.

Men de store producenter manglede ved festen. I marts kom så en ny ændring, for ifølge Autosport, så skal en gruppe producenter have budt ind og åbenbart fået organisationen til at ændre retningen endnu en gang. Det skal have åbnet en dør på klem for, at man også kan køre med prototyper i denne nye klasse, og ingen har derfor endnu budt ind med det, der helt fra starten var intentionen: En racerbil baseret på en gadebil.

Det, som en stribe velinformerede medier nu og ganske velbegrundet spekulerer i, er at dette har kastet alle kortene op i luften. Men tiden er knap, for der er kun 16 måneder til det hele skal stå klart til premieren på WEC Superseason 2020-2021 på Silverstone i september 2020. Og kan alverdens bilproducenter overhovedet få biler klar til en ny kategori, når vi står under 1½ år inden premieren, og der end ikke er tegn på noget konkret reglement at arbejde efter?

Næppe.

Derfor er mødet i Paris særdeles afgørende. For skal det være Hypercars, så skal de forskellige parter nå til enighed nu – og det skal gå stærkt.

Det er sågar uklart, hvem der overhovedet har interessen for at stille an med en bil. Toyota skulle være interesserede i at fortsætte, men om kovendingen i marts har sat deres planer på stand-by, er ren spekulation for tiden.

Alt tegner til, at Aston Martin – potentielt i samarbejde med Red Bull Racing – kunne være et emne.

I den endnu mere usikre ende nævnes også McLaren, Ford og Ferrari, men det virker meget lidt konkret, hvad nogen af de tre rent faktisk har gang i.

Hvor efterlader det så WEC?

Indtil vi forhåbentlig ser udvikling – og endnu bedre – et klart bud på et reglement, som ikke er for dyrt, for uoverskueligt og som rent faktisk vinder accept hos producenterne, så hænger der mørke skyer i luften over FIA’s World Endurance Championship.

I øjeblikket sværmer det med flere bud på henholdsvis eksisterende såvel som nye kategorier. Mest relevant er nok IMSA’s DPI-prototyper, som med fabrikssupport fra Acura, Cadillac, Mazda og til dels Nissan står ret stærkt i den amerikanske serie og således kan nævnes som et alternativ. Andre spekulationer i særligt de britiske medier går i retning af en slags GT Plus-klasse, hvor man kunne åbne op for reglementet i GTE Pro og måske skabe en ny kongeklasse der.

Ulempen ved GTE Plus er omvendt, at det vil trække på de samme producenter og formentlig tage en del saft og kraft ud af det, der i manges øjne er den mest spændende klasse i det hele taget. Og det vil være synd – det synes jeg i hvert fald personligt.

Som situationen i ACO/FIA ser ud og bliver beskrevet i førnævnte medier som Autosport og Dailysportscar, så skal der snart ske en afgørende udvikling. Svaret får vi – måske – til Le Mans. Uanset hvad, så følger vi op på sagen her på Boxengasse. Stay tuned!

Vi ses i Frankrig!

/Niklas Majgaard

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: