Med et rekordstort felt er der ikke bare lagt op til 24 timers dramatik i den kommende weekend – der er garanti for drama.

Årets felt tæller nemlig 73 biler, og med så mange biler fordelt på SPA-Francorchamps’ syv kilometer asfalt og traditionelt ustabile vejr er der virkelig lagt op til fight i Ardennerne. Årets felt er med danske briller også ganske interessant, for ikke siden 2015 har der været så mange danskere til start i SPA 24h, som der er i år.

Annonce:

Et andet funfact er, at 2015-løbet stadig er det seneste, hvor en deltagende bil har kørt under dansk flag – det var Insight Racings seneste indsats i løbet, hvor det sjællandske team stillede med Anders Fjordbach, Dennis Andersen og teamejer Martin Jensen til start. I det løb kørte også Nicki Thiim og Benny Simonsen.

I år skal vi til gengæld se en god blanding af danske debutanter i løbet og så kørere med mere erfaring i løbet. Nicki Thiim er i sidstnævnte kategori. Sønderjyden kører sit tredje SPA24 – i år med Oman Racing with TF Sport i Pro-Am-klassen i en Aston Martin Vantage AMR GT3.

Også i Pro-Am finder vi Benny Simonsen, som er tilbage på SPA efter et par års pause. Hos Modena Motorsports deler han en Porsche 911 GT3R med John Shen, Mathias Beche og Philippe Descombes. Porschen har startnummer 16.
I øvrigt første deltagelse fra Modena Motorsports:

Michael Christensen og Porsche er også tilbage på startlisten efter et års pause i 2018. Det er Christensen som en del af et stjernespækket team hos GPX Racing, for de nykårede verdensmestre Christensen og Kevin Estré har Richard Lietz med ombord på #20.

Michael Christensen er tilbage på SPA-Francorchamps med GPX Racing. Foto: SRO / SPA24h

Mikkel Jensen får debut i SPA24 med de forsvarende vindere, Walkenhorst Motorsport. Sidste års vinderteam er blevet splittet lidt op, så med sig på holdet har Jensen norske Christian Krognes, som vandt 2018-udgaven sammen med Philipp Eng og Tom Blomqvist.

I år er det til gengæld Jensen, Krognes og Nicky Catsburg i #34.

Debut er der også til Lamborghinis Dennis Lind. Han kommer frisk fra sidste weekends British GT-afdeling på samme bane, hvor det blev til en særdeles hårdt tilkæmpet niendeplads efter Roskildenseren ellers var hurtigst af alle Pro-kørere i kvalifikationen. Nu gælder det imidlertid en noget anden størrelse i form af 24-timersløbet. Lind har set British GT-eventyret som en god forberedelse, og er i denne weekend til start for Lamborghini-teamet Orange 1 FFF Racing Team.

Her er Lind til start i #563, der er én af i alt tre biler fra det kinesisk/italienske team. Han deler bil med teamets medejer, Andrea Caldarelli, samt Marco Mapelli, begge Italien.

Feltets sjette og sidste dansker er også ny i SPA24-sammenhæng. Christina Nielsen fortsætter sit engagement med Strakka Racing Mercedes, og er til start i Pro-Am i en Mercedes AMG GT3, som hun deler med Richard Heistrand, David Fumanelli og Jack Hawksworth. Bilen har #43 som startnummer:

Flere mesterskaber i spil

Samtidigt er der point på spil i flere mesterskaber i weekenden, for 28 af de 73 biler kører samtidigt om point til SRO’s Intercontinental GT Challenge. Det er en serie, som blandt andet forbinder Bathurst 12 Hours med SPA i den forstand, at SPA24 bliver en del af serien på i alt fem løb, som skal afgøres på Kyalami i Sydafrika til november.

Med 28 biler eller til start i IGTC er der også her tale om en ny rekorddeltagelse set over de nu fire år, IGTC har eksisteret.

Her er GPX Racings Michael Christensen samt Walkenhorst Motorsports Mikkel Jensen i spil.

Mikkel Jensen: – Umuligt at forudsige

Med 73 biler på syv kilometer bane er uforudsigeligheden stor. Allerede i weekendens første officielle session torsdag eftermiddag kom det til udtryk – Oman Racings Aston Martin #97 havde en større afkørsel – og det er endnu uvist, hvor store skaderne er på den bil, som Nicki Thiim er en del af besætningen på. Det er en historie, vi forsøger at få en kommentar på.

At SPA24 er en uforudsigelig størrelse, siger også én af årets debutanter i form af Mikkel Jensen:

– Det er svært at sige, hvad jeg forventer mig af løbet, for der er 73 biler. Det er helt sindssygt på en bane, der ikke er større, så vi får meget trafik. Og der er 36 Pro-biler i år, så det er umuligt at sige, hvad man kan forvente endnu.

Men en stor oplevelse mener aarhusianeren, at der under alle omstændigheder er i vente:

– SPA-Francorchamps er en fed bane. Der er god fart på, og der er nogle fede svingkombinationer, hvor man virkelig skal køre til perfektion for at være hurtig. Og så er der selvfølgelig Eau Rouge, som intet kan sammenlignes med. Du kører fladt ind på nye dæk, men som du går ind i et stint, så begynder du at skulle løfte speederen hver gang – og der bliver den tricky at ramme perfekt hver gang. Du bliver straffet hårdt, hvis du ikke har den optimale fart med op ad Kemmel Straight.

Mikkel Jensen debuterer i SPA 24h med sidste års generelle vindere, Walkenhorst Motorsport. Foto: SRO / SPA24h

En anden ting, som BMW’s unge dansker også forventer, er mange straffe. Arrangørerne, SRO, er notorisk kendt for at være hårde i bedømmelsen af tracklimits, og at undgå straffe specielt i løbets indledende fase er noget, som Jensen vurderer kan blive en vigtig nøgle til løbet:

– De er meget strenge med tracklimits i Blancpain i det hele taget, og især i de første timer af løbet her. Der bliver typisk løsnet lidt op senere, men til den tid har de fleste også lært at respektere det. Der er altid mange drive through-straffe for tracklimits her – dem skal vi gerne forsøge at undgå, slår han fast.

Alt SPA24h kan ses live på Youtube. I aften, torsdag, er der kvalifikation fra klokken 20.00 lige her:

Efterfulgt af aftentræning, hvilket køres fra 21.40 her:

Fredag er der Warmup og Super Pole. Det går løs fra 18.15 med Warmuppen, mens Super Pole køres klokken 19.00:

SPA24h byder desuden på en storstilet parade ala det, man også kender fra Le Mans. Her er lidt blandede billeder fra SRO/SPA24h’s linser i går:

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar