Optakt: ELMS er tilbage!

#15 Ligier JS P320 - Nissan / RLR MSPORT / Michael Benham / Alex Kapadia / Malthe Jakobsen
Foto: European Le Mans Series/JEP, Xynamic Motorsports Photography

I den kommende weekend er der sæsonstart på et – og hvis ikke det vigtigste – springbræt til FIA WEC og en startplads på Le Mans. European Le Mans Series vender tilbage med 42 biler til weekendens sæsonpremiere på Circuit de Catalunya – fordelt på 16 biler i LMP2, 16 i LMP3 samt 9 LMGTE-racere og en enkelt ‘innovative car’ – et projekt, der er en forlængelse af indsatsen fra Association SRT41, som med et hold af tre kørere med handicaps også var udset til at køre Le Mans i 2020, men måtte afbryde grundet pandemien. Det franske team er i øvrigt på deltagerlisten til Le Mans igen i år.

Og som vi efterhånden har fået gjort til en tradition her på siden, så skal der selvfølgelig en frisk sæsonguide til. Her får du et overblik over feltet, danskerne, kalenderen og så videre. Vi kan i hvert fald love én ting, og det er, at der bliver smæk for skillingen igen i år!

Belgiske Team WRT er blandt de nye teams på gridden. WRT er normalt kendt fra især GT-racing med Audi, men satser i år også i LMP2, hvor lineuppet udgøres af Robert Kubica, Louis Deletraz og Yifei Ye. Foto: ELMS/JEP

To danskere på gridden

Set med danske briller er der færre kørere – men fortsat masser at se frem til i årets ELMS.

Malthe Jakobsen viste i fjor virkelig stærke takter for engelske RLR MSport, og den unge thybo gentog desuden kunststykket tidligere i år, da European Le Mans Series’ asiatiske modstykke, Asian Le Mans Series, blev kørt. Jakobsen fortsætter i år med RLR MSport og sidder denne gang med i et lineup, som med RLR’s mangeårige kører Alex Kapadia (UK) samt Mikael Benham (UK) som bronzekører burde være et særdeles konkurrencedygtigt setup. LMP3 bliver atter en klasse, hvor blandt andet Zak Browns to stærkt kørende biler fra United Autosports også må regnes som et sæt stærke titelkandidater.

Thyboen har i hvert fald så rigeligt vist sit format frem allerede i år, og modtog stor, velfortjent ros for sin eksemplariske indsats i Asian Le Mans Series. Men det er nu, at slaget for alvor skal stå for den ambitiøse thybo, som brillerede gennem 2020 og helt sikkert har endnu mere i ærmet til i år.


Malthe Jakobsen og RLR MSport har gjort sig særdeles positivt bemærket gennem et stærkt 2020 og i Asian Le Mans Series i starten af året. Nu gælder det sæsonens vigtigste opgave: European Le Mans Series, hvor det engelske team bør regnes som en potentiel bejler til titlen i LMP3. Foto: Xynamic

Feltets andet, danske håb er Michelle Gatting. Med tre podiepladser og en samlet fjerdeplads i 2020 havde Iron Dames en udmærket sæson i den europæiske serie, og det var først for nylig, at Gattings navn dukkede op på listen. Iron Dames havde egentlig satset i FIA WEC med Gatting, Frey og Gostner, som skulle rykke op til VM-serien, men siden bød en ny mulighed sig i form af Esmee Hawkey, som teamet hentede ind som ny bronzekører i ELMS.

Det fik teamet til at hente Gatting tilbage til den europæiske serie i et forsøg på at tage 2021-titlen, men siden er planerne gået i hårknude, da Iron Lynx/Iron Dames for nylig måtte melde ud, at man havde fyret Hawkey med omgående virkning, da det viste sig, at hendes status som bronzekører var skaffet på baggrund af ukorrekte informationer. Derfor har Iron Dames ganske sent sat holdet for tredje gang, og det bliver derfor en fortsættelse med Gatting, Rahel Frey og Manuela Gostner.

https://www.facebook.com/irondamesofficial/posts/2750942145217425

https://www.facebook.com/irondamesofficial/posts/2754469968197976

2021-feltet

Feltet i 2021 består af 42 biler, og er klart vægtet mod prototypeklasserne med 16 biler til start i både LMP2 og LMP3 i Barcelona. Her er de forsvarende mestre fra United Autosports tilbage med to Oreca-racere, og feltet får en række nye navne og teams tilført i år.

Et af de teams er belgiske Team WRT, som normalt er kendt for sit store engagement i blandt andet GT3 med Audi Sport. WRT er på plads i LMP2 og har fået Robert Kubica samt hans storsponsor, det polske olieselskab Orlen med ombord – og teamet har derfor det mundrette navn Orlen Team WRT. Kubicas efternavn er desuden ikke det eneste, der dufter af F1 i ELMS i år, for Pietro Fittipaldi er på plads hos russiske G-Drive Racing i #25, og derudover er denne sæson debuten for Manuel Maldonado, som er fætter til Pastor Maldonado. Han er på plads hos altid stærke United Autosports og kører i #32.

LMP3 har vi kort rundet med Malthe Jakobsen og RLR MSport samt de forsvarende mestre United Autosports. Det amerikanske team får denne gang forenet de forsvarende mestre Wayne Boyd og Rob Wheldon med Edouard Cauhaupe, og kan i øvrigt tage deres fjerde titel i serien, hvis de vinder i år.

I LMGTE er der ni biler til start, hvor de forsvarende mestre Proton Competition er klar med to rigtig stærke biler. Den forsvarende mester Christian Ried deler her med Gianmaria Bruni, som tidligere har vundet titlen i GTE Pro i FIA WEC og kommer direkte fra Porsches egne samt Jaxon Evans fra New Zealand. Den anden bil fra teamet er også med direkte support fra Porsche i form af Richard Lietz, som deler bil med Michael Fassbender og Felipe Laser i #93.

Ferrari og Aston Martin er også at finde i LMGTE, hvor vi specielt vil fremhæve, at de forsvarende verdensmestre i LMGTE Am, som Nicklas Nielsen tog titlen sammen med i fjor, er at finde i ELMS i år. Her er Emmanuel Collard og Francois Perrodo sammen om #88, som de deler med italienske Alessio Rovera i år.

Se hele feltet her!

Her kan du se med!

Som altid er det helt gratis at følge European Le Mans Series. Der er livestream fra kvalifikation og løb på seriens website, www.europeanlemansseries.com, og på Youtube. I denne weekend fra 4 Hours of Barcelona er der kvalifikation lørdag 13.35-14.35, mens søndagens løb starter klokken 11.00 med livestream og optakt fra 10.40. Find det hele herunder.

Kvalifikation:

Løb:

2021-kalenderen

Løbskalenderen for European Le Mans Series strækker sig i år frem til slutningen af oktober og tæller i alt seks løb:

  • 4 Hours of Barcelona, Circuit de Catalunya, Spanien – 17-18. april
  • 4 Hours of the Red Bull Ring, Red Bull Ring, Østrig – 15-16. maj
  • 4 Hours of Le Castellet, Paul Ricard, Frankrig – 5-6. juni
  • 4 Hours of Monza, Autodromo Nazionale di Monza, Italien – 10-11. juli
  • 4 Hours of SPA-Francorchamps, SPA-Francorchamps, Belgien – 18-19. september
  • 4 Hours of Portimao, Algarve International Circuit, Portugal – 23-24. oktober
Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: