Optakten til årets Nürburgring 24h er i fuld gang. Løbet får på grund af corona et noget anderledes forløb end vanligt, og det bliver med ganske få tilskuere på lægterne, meget mere køretid i mørke grundet flytningen til september – og færre biler er grundet den nuværende situation til start.

Mere præcist 97 biler i modsætning til de 160-170 biler, som plejer at udgøre startlisten til Tysklands største motorløb.

Annonce:

Færre biler til trods, så har det heldigvis ikke stækket interessen i de hurtigste klasser. SP9, også kendt som GT3, tæller 29 biler, og et kig over lineuppet afslører som altid et superstærkt felt med masser af kørere med nuværende eller tidligere fabriksstatus fra fra blandt andre Audi, BMW, Mercedes-AMG, Porsche og Lamborghini.

For Porsches vedkommende blev posen dog rystet ufrivilligt i starten af ugen, idet positive Covid-19-tests søndag efter Le Mans afslørede tre smittede medarbejdere i Porsches fabriksteam – Manthey Racing. Derfor er hjemmebaneheltene fra Meuspath – et stenkast fra målstregen på Nürburgring – slet ikke til start.

De positive prøver hos Porsche og Manthey blev i det hele taget dyre, for også mærkets kundeteams Frikadelli Racing og KCMG har måttet ændre deres lineups som resultat af prøverne. Det kostede tillige Michael Christensen deltagelsen i Frikadelli Racings #31 – et løb, der kunne være blevet en stærk revanche for et Le Mans, der overhovedet ikke gik det tyske mærkes vej.

Mikkel Jensen er eneste danske islæt i SP9 efter Porsche måtte revidere deres lineups. Foto: Jan Brucke/VLN

I SP9 er Mikkel Jensen og Walkenhorst Motorsport til gengæld på plads. Jensen kørte sidste år for et andet BMW-team, nemlig ROWE Racing, og måtte her lide den tort at udgå af løbet efter godt tre timer med en smadret køler.

Derfor må man også formode, at det er en fuldt opsat Mikkel Jensen, som i år tørner ud for Walkenhorst og skal forsøge at bygge videre på en allerede rigtig god sæson i Nürburgring Langstrecken Serie, hvor Mikkel Jensen i sæsonens begyndelse var med til at tage et hattrick af podier. Og for et Le Mans, hvor et debut-podie i LMP2 glippede i den sidste time.

Siden har østjyden haft travlt med sine opgaver i European Le Mans Series og Le Mans – men er nu tilbage på det tyske mandskab, som foruden Mikkel Jensen tæller norske Christian Krognes, briten David Pittard og sydafrikaneren Jordan Pepper. Walkenhorst-bilen har startnummer 101.

Konrad Motorsport og Lamborghini har hidtil været toneangivende i SP9 med den tid, som Marco Mapelli satte i første session, hvor han kørte 8.11,429 – siden har sessionerne i forskelligt omfang været præget af regn og uheld, og det er derfor småt med tider, der sådan virkelig fortæller noget.

De kommer imidlertid i aften, fredag, når der er Top 30 Qualifying – her skal de 30 første pladser fordeles i en direkte duel.

Viborgenser til start i bil af plantefibre

SP9 og Mikkel Jensen er dog langt fra den eneste klasse, der er værd at holde øje med, hvis man ser løbet lidt med danske briller. Bilforhandler Henrik Bollerslev er i år med i et nyt, spændende projekt hos tyske Four Motors. Det tyske team har med Porsche udviklet et nyt koncept, som kører i klassen for alternative brændstoffer. Teamet råder over en 911 og en Cayman, hvor Bollerslev er en del af kvartetten bag teamets Cayman GT4 med startnummer 420.

Fronten på Four Motors-Porschen er holdt uden lak for at vise delene i plantefibre frem.

Four Motors vil gerne vise, at motorsport kan køres mere miljøvenligt, men uden at vige bort fra fossile brændstoffer. Derfor er teamets biler samlet med karosseridele af plantefibre i stedet for kulfiber – alt sammen med det formål at spare den særdeles energikrævende proces, som støbning af kulfiber er.

Bilen kører desuden på E20-benzin, altså benzin med 20 procent bioethanol, og motorolien er gen-raffineret.

Løbet er Henrik Bollerslevs tredje N24 – en udfordring, som bilforhandleren fra Viborg ikke tøver med at kalde sæsonens højdepunkt.

Bollerslev har i denne sæson også kørt for tyske WS Racing by Giti Tires i en Audi R8 GT4 i SP8. Den bil har i øvrigt også fået dansk besætning, for her har man Jan Sørensen og Kristian Jepsen med i den gul/sorte Audi. Sørensen og Jepsen deler bilen med Kari-Pekka Laaksonen og Roland Waschkau, og kører med startnummer 53.

Dobbeltprogram til Møller Madsen

Endnu en dansker i Porsche Cayman GT4 – en GT4 CS Manthey Racing for at være præcis, er Nicolaj Møller Madsen. Fynboen er på dobbeltarbejde denne weekend, og er både til start på Nürburgring og i GT4 European Series på Zandvoort i Holland. Madsen er dog tilbage på Nürburgring til N24 for Allied Racing GmbH – samme team som han også repræsenterer på Zandvoort. På Zandvoort er danske Bastian Buus i øvrigt i teamets anden bil.

Den danske deltagerliste afrundes af Rasmus Helmich, som er til start i V2T-klassen. Her kører han for Team AVIA Sorg Rennsport i en BMW 330i med startnummer 164.

Programmet på Nürburgring fortsætter med Top 30 Qualifying fra 17.50 fredag aften. Det kan følges her:

Selve løbet køres fra 15.30 lørdag – og kan følges her:

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar