Her på redaktionen kan vi godt lide at kaste os over nye racerserier – og vi vil rigtig gerne vise motorsportsdanmark mulighederne for at se med på noget spændende.

Sådan er det i høj grad med den japanske Super GT-serie. En serie, som de garvede Gran Turismo-spillere derude ikke kan undgå at have stiftet bekendtskab med – og ikke mindst en serie, som vi besøgte i hjemlandet Japan tilbage i 2018. Og vi følger stadig med.

Annonce:

I år er der desuden ekstra god grund til at følge med i det japanske, for Nicki Thiim annoncerede tidligere på året et nyt samarbejde med GT300-teamet D’Station Racing.

Siden kom der som bekendt en coronakrise i vejen, men sønderjyden og japanerne håber fortsat, at samarbejdet kan komme på banen senere i år. Første afdeling, som køres i morgen tidlig dansk tid på Fuji Speedway, må Thiim dog stå over.

Japanske D’Station Racing har måttet indhente en erstatning for Nicki Thiim i form af Kei Cozzolino. Senere på sæsonen håber man dog at indrejsereglerne lempes, og at danskeren kan gøre sin entré i den japanske topserie.

Ligeledes havde Lamborghini og Dennis Lind linet et samarbejde i GT300 op, men Lind oplyser til Boxengasse, at dette indtil videre er droppet som følge af coronakrisen, og Lind har derfor fundet andre opgaver på europæisk grund.

Mange ændringer

Sæsonpremieren bliver Super GT Fuji 300km, og der er en stribe nyheder til sæsonstarten. Først og fremmest har mange teams måttet ændre deres lineups i sidste øjeblik på grund af det japanske indrejseforbud for stort set alle nationer. Det har betydet, at der blandt andet skulle findes erstatninger for blandt andet Nicki Thiim og Heikki Kovalainen.

Til gengæld er Toyotas Nick Cassidy til start i det, der formentlig bliver new zealænderens sidste sæson i det japanske, eftersom han i 2021 skal køre Formula E – og derudover er Hondas belgiske kører Bertand Baguette også i Japan, og han kører derfor også weekendens løb.

Nick Cassidy og Toyota Keeper TOM’S er ude i det, der formentlig bliver deres sidste sæson sammen. Cassidy har netop skrevet under på at køre Formel E i 2021.

I GT500 er Heikki Kovalainen til gengæld forhindret. Og her er det faktisk danske High Class Racings japanske kører, Kenta Yamashita, som tager over for Kovalainen, selvom det slet ikke var planen, at Toyota-køreren skulle være med i andet end WEC i år.

På bilfronten er der i GT500 en del nyt, for en ny tilpasning til Class One-reglementet har flyttet motoren op foran i feltets hurtigste biler. Det betyder blandt andet, at Honda er på plads med en ny NSX GT500-racer med motoren foran, ligesom Toyota i weekenden har debut for deres spritnye Supra i GT500-trim.

Honda er på banen med en ny NSX GT i GT500-klassen. Motoren er rykket frem i bilen for at leve op til det nye Class One-reglement. Jenson Button har desuden vinket farvel til Team Kunimitsu, som nu kører med et rent japansk lineup med Naoki Yamamoto og Tadasuke Makino.

Den tager samtidigt over for Lexus LC500, som hidtil har været Toyotas indspark i den hjemlige topklasse.

Ny TV-aftale

Samtidigt er Super GT nemmere at følge i år, for det er kommet tilbage på Youtube, hvor der er gratis livedækning på engelsk.

Det er The Race, det tidligere Nismo TV, som har fået rettighederne tilbage efter serien sidste år kun kunne følges mod betaling hos Motorsport.tv.

Du kan se løbet på YouTube her:

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar