På langtur hver gang: Finsk satsning fortsætter i 2020

Finland (2 of 2)
Foto: Niklas Majgaard

DS3 Cup er ubestridt den danske motorsportsklasse, som i øjeblikket samler flest nationaliteter på én og samme grid – fire styk, for at være helt præcis. Og fire nationer skulle der også være grobund for at samle på banerne i det nye år, for Linda Vekka og Jaakko Louhi fortsætter i serien efter nytår.

Linda Vekka og Jaakko Louhi har netop i år sat Finland på det danske banesportskort. De to valgte en lidt utraditionel vej for at få mere konkurrence og for at få hul på deres langsigtede ambitioner om at jagte større muligheder.

Jaakko Louhis team hedder White Elephant Racing Team. Et holdnavn, der udsprang dengang finnen kørte med fjernstyrede biler – og det har hængt ved siden.

Begge kommer de fra den finske klasse V1600, der i mange henseender er at sammenligne med det danske modstykke – Yokohama 1600 Challenge, men har altså taget springet ind i den danske og noget hurtigere DS3 Cup.

En anden finne, Erkka Lindstedt, blev på mange måder den finske pioner, som satte gang i ambitionerne for de to. Erkka Lindstedt er også gammel V1600-dreng og kørte med i DS3 Cup i 2016/2017, men en stor afkørsel ved åbningsløbet i 2016 og efterfølgende tekniske problemer betød, at Lindstedt aldrig rigtigt fik tur i den. Men Lindstedt havde allerede set rigeligt og fortalte om DS3 Cup hjemme i Finland – og det var her, Vekka og Louhi valgte at hoppe med på vognen.

Linda Vekka er tidligere konkurrencesvømmer og har skiftet spor fuldstændig. Nu handler det om ræs i stedet for vand.

Samme vej


Både Linda og Jaakko har fem års erfaring med sig fra V1600. Linda er tidligere konkurrencesvømmer, og Jaakko kørte blandt andet med fjernstyrede biler på højt plan – så her er ingen lang opvækst i karting. Men motorsporten var altid en del af billedet, forklarer Linda Vekka:

– Jeg begyndte for fem års tid siden med racing. Min far har hele livet været en del af finsk motorsport, så det var også ad den vej, jeg i sin tid kom i gang med at køre. Vi købte så en DS3 Cup-racer efter Erkka havde fortalt om sine erfaringer med serien, og nu står vi så her – en sæson inde.

Duoen har ikke helt opgivet at køre løb i hjemlandet heller. Også i Finland findes der en relativt åben klasse – lidt ala Special Saloon – og her håber de at kunne køre et enkelt løb eller to med DS3 Cup-racerne i 2020.

Men banesporten er relativt lille i Finland. Fokus ligger meget markant på rallycross og rally – og derfor er valget om at køre en i gåseøjne lille serie udenfor Finlands grænser også lidt utraditionelt, forklarer Jaakko Louhi:

– Selvom Finland på alle måder er et motorsportsland, så er hele kulturen omkring banesport meget lille. Rally og Rallycross er det, folk virkelig kaster sig over, og det er jo på alle måder noget helt andet end det, vi kører her. Så det er et meget lille community derhjemme. Det, vi har fået ved at tage hertil, er bestemt en meget større entusiasme omkring banesport. Her kommer mange tilskuere, og det er superfedt at være en del af en serie som den her – der bliver gået til stålet hver eneste omgang.

Langt hjemmefra

Skiftet har imidlertid også ført en del kørsel med sig – sagt på godt finsk. Med base i henholdsvis Turku og Hattula, lidt nord for Helsinki, er det mere end en dagsrejse at komme til for eksempel Jyllandsringen. En almindelig løbsweekend i Danmark koster 2000-2500 kilometers kørsel, men det er der råd for. Teamet forsøger altid at få det bedste ud af de lange køreture, forklarer Jaakko Louhi:

– Det har været en en hård start for os på serien. Men det hårdeste har nok været transporten. Vi sidder jo bare og glor en hel dag, når vi skal herned, men når det bliver søndag aften, så synes vi alligevel, at det var hele turen værd. Det er fedt at være her. På turene forsøger vi at få det bedste ud af ventetiden, så det er rigtig godt for det sociale på vores team, og vi får snakket weekendens planer godt igennem.

Mere knowhow

Den finske duo glæder sig derfor allerede til 2020 – især fordi de nu kommer med en helt anden knowhow. Træningstiden ved de danske løb er stærkt begrænset, og derfor har det hele året handlet om at få så meget køretid som muligt ud af weekenderne, forklarer Linda Vekka:

– Det bliver nok lidt nemmere at have med at gøre næste år. Vi kender bilen bedre, og vi kan bedre bygge videre på vores viden, nu vi har kørt et år. Det var hele tiden en læresæson, men det er klart, at det stiller krav, når man som her i Danmark kun har én træning per weekend, forklarer hun.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: