Rygterne har svirret om, at Porsche også skulle pønse på et comeback til spidsen af sportsvognsracing under det nye reglement med LMDh – og nu er det officielt. Dermed ser det ud til, at vi frem mod 2022 og 2023 ikke blot får Toyota, men Peugeot, Audi og nu Porsche tilbage i kampen blandt de helt store fabrikker.

Beslutningen spiller potentielt også ind i den nylige nedskalering af Porsches aktuelle programmer, som har medført en større omstrukturering i blandt andet LMGTE Pro, som har ændret blandt andre Michael Christensens planer i 2021.

Annonce:

– Den nye LMDh lader os kæmpe om generelle sejre med en hybridbil i klassiske løb som Le Mans, Daytona og Sebring uden at sprænge budgettet. Dette nye projekt er enormt attraktivt for Porsche, for langdistanceløb er en del af vores brands DNA, siger Porsches CEO, Oliver Blume i Porsches pressemeddelelse.

Porsche-ledelse giver grønt lys til ny bil

Således er meldingen gjort officiel her natten til onsdag: Porsches bestyrelse har givet grønt lys til udviklingen af en racer til LMDh efter en længere evaluering. Målet er at vende tilbage i 2023 med det nye LMDh, som bliver den nye, samlede standard for FIA WEC såvel som IMSA Weathertech Sportscar Championship – mesterskaber, som den tyske producent har store sejre i, og selvsagt mesterskaber af allerstørste betydning for Porsche.

I lighed med det øvrige format skal Porsche således ud at lave en ny hybridprototype med 680 hestekræfter og en vægt på cirka 1000 kilo – og Porsche AG har fra start været en producent, der tog godt imod det samarbejde, som ACO (FIA WEC) og IMSA tidligere i år lagde op til med præsentationen af LMDh.

LMDh baseres på en opgraderet LMP2-bil, og elektronikken i hybridsystemet er standardiseret. LMDh bygger på chassiser fra fire fabrikanter, og man kan så som fabrik selv sætte konceptet for forbrændingsmotoren og designet.

Graphic of the LMDh prototype, 2020, Porsche AG

Porsche har sendt et par illustrationer med i pressemeddelelsen. Således kan en ny LMDh-indsats fra Porsche tage sig ud. Illustration: Porsche AG

Porsches Michael Steiner, bestyrelsesmedlem i Research & Development, tilføjer i Porsches pressemeddelelse, at LMDh-formatet er med til at lukke et hul i programmet. Dermed kan Porsche køre løb med traditionelle biler, hybridbiler og elektriske biler:

– Porsche fokuserer for nu på tre forskellige formater, elektrisk, plug-in hybrid og traditionelle forbrændingsmotorer. Vi vil gerne repræsentere denne trologi i vores gadebiler såvel som i motorsport. Vi kører elektrisk i Formula E, vi kører med forbrændingsmotorer i GT racing, og nu lukker LMDh-klassen leddet mellem de to. Her er kraftfulde hybridtransmissioner i fokus.

Graphic of the LMDh prototype, 2020, Porsche AG

Porsche har sendt et par illustrationer med i pressemeddelelsen. Således kan en ny LMDh-indsats fra Porsche tage sig ud. Illustration: Porsche AG

 

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar