Volkswagen AG-gruppen er på alle måder på rekordjagt i disse uger og måneder. Inden Volkswagens vilde I.DR smadrede rekorden på Pikes Peak, var Porsche nemlig ude at teste deres 919 Evo på Nürburgring Nordschleife. Det er efterhånden et par uger siden de første tider blev sat, og projektet har været undervejs i nogen tid – som blandt andre Youtuberen Mischa Charoudin fra Nürburgring-udlejningsfirmaet Club Apex har dokumenteret. Fredag lykkedes det imidlertid Timo Bernhard at vride en ægte rekordomgang ud af den potente 919 Evo. Mere om det senere.

Ingen regler = sjov

Annonce:

Lad os først og fremmest dvæle lidt ved Porsches 919 Evo – og hvorfor de gør det.

919 Evo er på alle måder at betragte som et “what if”-scenarie. Bilen er bygget over den 919 Hybrid, som Porsche som bekendt førte til Le Mans-sejre og FIA WEC titler i 2015, 2016 og 2017. Da Porsche trak sig ud af WEC, besluttede man i Weissach at se, hvad en 919 egentligt ville kunne, hvis reglementet blev smidt i pejsen – et volia: 919 Evo er her.
Bilen er bygget over 2017-modellen, og her er den vigtigste modifikation overraskende nok ikke effekten, men derimod aerodynamikken. Med den radikalt anderledes front og bagende har 919 Evo aktiv aerodynamik – lidt ala det vi kender fra DRS i Formel 1 – hvilket er en klar forbedring over WEC-bilen. Skal man tro Porsches egne tal, så genererer bilen over 50% mere downforce end før. Det er ret tankevækkende.

Under kulfiberen har hybridsystemet og den toliters turbomotor fået en overhaling, så hele systemet nu leverer 1160 hestekræfter. Helt officielle tal på 919 Hybrid har Porsche ikke delt, men de beskriver selv, at WEC-raceren havde cirka 500 hestekræfter fra benzinmotoren plus 400 hestekræfter fra hybridsystemet. Nu producerer bilen 720 hestekræfter på benzin plus 440 på el – kræfter, der primært er fundet idet bilen ikke skal køre efter noget reglement – og ved at benzinen nu er racefuel blandet med 20% bioethanol.

På vægten er der også fundet en væsentlig forskel – Evo er 39 kilo lettere end 919 Hybrid, så bilen vejer nu 848 kilo. Her er blandt andet airjacks, scoringsystem, vinduesvisker og aircondition sparet væk.

919 Evo på Nordschleife. Foto: Porsche AG

Rekordforsøgets begyndelse

Der har egentligt ikke været meget hemmelighedskræmmeri over projektet. Porsche annoncerede tidligere på året, at man ville tage på en såkaldt “Tribute Tour” – for at markere 919’s resultater, og først og fremmest for at undgå, at bilen skulle gå direkte fra den sidste pokal i WEC til at rådne op på et museum. Rigtige racerbiler bliver kørt. Derfor.

Turen begyndte på SPA-Francorchamps – en bane, hvor man frem for alt kan drage den evige debat frem om LMP1-Hybrid vs Formel 1-racere på omgangstiderne. Det er lidt en usaglig diskussion, så lad os lade den ligge og blot konstatere, at der – i hvert fald indtil F1 rammer SPA i august – er følgende resultater:
Neel Jani, 919 Evo: 1.41.770 vs Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W08: 1.42.553.

Turen gik herefter til Nürburgring Nordschleife, og resten er historie. Her er Mischa Charoudins første video om forsøget – i øvrigt en kanal, der bestemt er seværdig på Youtube, hvis du holder af Nürburgring og alt banen har at byde på.

Den sidste rekord

Fredag morgen, den 29/6, lykkedes det så endelig. En af de omgangsrekorder, som mange – inklusive jeg selv personligt – har set op til med lige dele respekt og forbløffelse, er nu faldet. Jeg skriver naturligvis om Stefan Bellofs 35 år gamle rekordtid, 6.11.13. Sat i 1983 i en Rothmans Porsche 956C. Det er altså over 200 km/t i gennemsnit – men naturligvis intet match mod 35 års udvikling og en bil, der er helt udenfor reglementet.

Resultatet blev da også derefter, for Timo Bernhards rekordomgang hedder 5.19.55 – det giver en gennemsnitsfart på vanvittige 233.8 km/t – og endnu mere imponerende, så barberer det også 51.58 sekunder af Stefan Bellofs rekord fra 1983.

– Det her er et stort øjeblik for mig og for hele teamet. Det er prikken over i’et for 919-programmet. Takket være downforcen kunne jeg køre flat out i sektioner, hvor jeg virkelig aldrig troede, nogen ville blive i stand til det. Jeg er ellers godt kendt med Nordschleife, men i dag skulle jeg lære banen på en helt ny måde, forklarer Timo Bernhard.

Tyskeren er selv en livslang fan af Bellofs bedrifter, og derfor er det også en speciel følelse at have slået netop hans rekord, indrømmer Bernhard i Porsches pressemeddelelse:

– For mig var og er Stefan Bellof stadig en sand kæmpe i motorsporten. Min respekt for hans bedrift med datidens teknologi er blot blevet endnu større af det her, lyder det fra Timo Bernhard.

Det lukkede rekordforsøg på Nordschleife er samtidigt det sidste fra 919 Evo – men vil du se bilen i virkeligheden, så har du chancen et par gange i Europa og USA i løbet af året. Det kan du den 6-7. juli til VW Fun Cup på SPA-Francorchamps, Belgien. Derefter går turen til Goodwood Festival of Speed i England den 12-15. juli, inden bilen i september er at finde til Festival of Porsche på Brands Hatch, England den 2. september og Porsche Rennsport Reunion på Laguna Seca i USA den 26-29. september.

Her kan du se hele omgangen onboard:

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar