Michael Christensen blev en af hovedpersonerne i VM-afgørelsen i Bahrain i aftes, da han med lige under et kvarter tilbage af sæsonfinalen, 8 Hours of Bahrain, bliver ramt og spundet rundt og ud af føringen i 8 Hours of Bahrain og den direkte kamp om VM-titlen i WEC af Alessandro Pier Guidi i AF Corses #51, som nu er endt som verdensmestre.

Pier Guidi blev efterfølgende bedt om at give positionen tilbage, men da Porschen direkte efter gik i pit til et i forvejen planlagt pitstop, så blev ordren slettet. Porsche protesterede efterfølgende med henvisning til, at banens stewards ikke blev indblandet i at rede trådene ud – men det har FIA efterfølgende afvist i en bulletin, og med videobeviser slået fast, at stewards var med i beslutningen, som står ved magt.

Annonce:

Det ændrer dog langt fra på, at Porsche-teamet er ganske utilfredse med kendelsen. Til amerikanske Sportscar365 siger Porsche Motorsports vicepræsident Thomas Laudenbach, at det er en ærgerlig dag for sporten, og at han ikke forstår hvordan løbslederen først kunne udstede en straf og dernæst trække den direkte tilbage.

I en pressemeddelelse efter løbet – og inden den endelige kendelse – sagde Michael Christensen følgende:

– Det er helt vanvittigt. Han (Pier Guidi, red.) påkører mig direkte bagfra, så vores udstødning og diffuser bliver beskadigede og mine dæk ødelagt. Af en eller anden årsag får han kun en straf, der betyder, at han skal give placeringen tilbage – han får ikke en gang en drive-thru straf eller en stop and go. Men kort efter trækkes straffen så helt tilbage. Det er ikke til at forstå, hvordan han slipper for en straf, for med tidstabet, en beskadiget bil og ødelagte dæk har vi ikke en chance. Porsche har nu indgivet protest og så må vi se, hvad det ender med.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply