Med udgangspunkt i finansiel og logistisk usikkerhed oven på Covid-19-pandemien har Porsche besluttet at reducere sin indsats til årets Le Mans fra fire til to biler i LMGTE Pro.

Porsches to egne biler fra WEC, #91 og #92, er fortsat med, mens de to amerikanske biler, der har kvalificeret sig qua Porsches indsats i IMSA Weathertech Sports Car Championship i USA. Dermed er de to CORE Autosport-drevne biler ikke med i år, mens Mantheys to biler fortsætter.

Annonce:

Sportscar365 bekræfter desuden via kilder indenfor Porsche, at Porsches motorsportschef Pascal Zurlinden skal have informeret ACO om beslutningen onsdag, hvorefter det nu er blevet officielt, at man har taget den svære beslutning om at skære indsatsen ned.

Det betyder intet for Michael Christensens deltagelse, idet han fortsat er bekræftet på bil #92 med Kevin Estré og Laurens Vanthoor, mens #91 kører med Gianmaria Bruni, Richard Lietz og Frédéric Makowiecki.

Beslutningen om at tage de to amerikanske biler ud betyder til gengæld, at en stribe store Porsche-navne nu står uden et sæde til Le Mans – i form af Earl Bamber, Nick Tandy, Patrick Pilet, Matt Campbell, Mathieu Jaminet og Julien Andlauer.

Ifølge Sportscar365’s oplysninger, så er beslutningen først og fremmest taget på basis af logistikken, idet man ikke er sikre på omfanget af at få biler og grej ind og ud. Aktuelt har både Frankrig og USA en tvungen 14 dages karantæne ved indrejse, hvilket ville hindre CORE Autosports amerikanske drift.

ByKolles Racing og IDEC Sport er blevet inviteret fra reservelisten, og førstnævnte har i dag, lørdag, meldt ud, at man er klar til at blive griddens syvende bil i LMP1.

Samtidigt betyder rokaden også, at danske High Class Racing med Jan Magnussen på teamet er næste reserve til årets Le Mans.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar