Frem og tilbage kan som bekendt være lige langt – og det må Michael Christensen kunne skrive under på efter 6 Hours of SPA. Løbet endte med sejr til Porsches dansker, som rykker op som toer i VM – men Porsche skulle grueligt meget igennem inden da.

Aston Martins Nicki Thiim og Marco Sørensen endte som toer i løbet og bevarer føringen i VM, mens Nicklas Nielsen og AF Corses Ferrari #83 i GTE Am i Belgien tog sæsonens anden sejr og udbygger VM-føringen.

Annonce:

Efter Porsches #92 med netop Christensen og Kevin Estré havde kørt sig til pole position i fredagens kvalifikation, så blev bilen frataget Estrés tider grundet track limits og skulle starte sidst… Altså indtil FIA tog et nyt kig på optagelserne og nåede frem til, at de havde set forkert.

Porsche #92 fik sæsonens første sejr på SPA Francorchamps og det bringer de forsvarende verdensmestre i GTE Pro op på andenpladsen. Næste opgave er Le Mans. Foto: Porsche AG

Det satte Porsche #92 på pole til et løb, der startede i et enormt regnvejr – en stor kontrast til de seneste to uger med ellers rigtig varmt vejr i området.

Løbet startede bag safetycar, men da det blev givet frit, blev det bag safetycar.

Ude foran stak Toyota straks af til en meget lidt underholdende generel 1-2-sejr, men i de øvrige klasser gik kampen helt til stregen.

Løbet startede bag safetycar. Foto: FIA WEC

I GTE Pro viste Ferrari sig først som den stærkeste bil i regnen, men efterhånden som banen tørrede op, udviklede der sig et virkelig spændende opgør mellem Porsche og Aston Martin. Et opgør, som undervejs blev en direkte kamp mellem Christensen og Thiim.

I løbets afgørende fase blev det imidlertid en kamp mellem Porsche #92, Aston Martins anden bil, #97 med Maxime Martin ved rattet og så #95 med Nicki Thiim og Marco Sørensen. Martin førte løbet med en halv time igen, men blev først overhalet af Kevin Estré i La Source, og måtte siden i pit til et sent stop for at få mere brændstof.

Det overlod andenpladsen til Thiim og Sørensen som ved målflaget havde kørt sig tilbage i kampen efter to punkteringer – mens Maxime Martin nåede ud og fik tredjepladsen i hus.

Foto: Porsche AG

Sejren til Porsche #92 er den første i sæsonen til Christensen og Estré efter at have scoret fire andenpladser i løbet af denne 2019/2020-sæson i WEC.

I en pressemeddelelse siger Michael Christensen:

– Det var den perfekte weekend for os, men det var svært. Vi havde den perfekte træning, den perfekte kvalifikation og vi følte, at vi havde den perfekte strategi. Så kom regnen og ødelagde det for os, og når først vi er bag en Aston Martin, så er de nærmest umulige at overhale. De kører så stærkt på langsiderne, så selvom du bygger et godt angreb op, så trækker de fra. Men vi fik planlagt vores pitstop perfekt, da vi tog chancen ved at gå først på slicks, og på den måde kom vi foran, siger han og fortsætter:

– I sidste stint skulle vi spare benzin, men det viste sig heldigvis også, at Aston Martin havde forsøgt sig med et for kort stop, så de også skulle tanke. Alt i alt et fedt løb, og det er sådan som motorsport skal være – der var masser af dueller undervejs. Jeg er super glad, og det er en fed måde at vende tilbage til WEC på efter seks måneders pause.

Nicklas Nielsen og AF Corse fik sæsonens anden gevinst i GTE Am, og fører nu VM. Foto: FIA WEC

Anden sæsonsejr til Nicklas Nielsen

Nicklas Nielsen og AF Corses #83 fortsætter de gode takter i GTE Am, hvor de i Belgien tog sæsonens anden sejr. Her kunne Nielsen køre i mål efter et løb, hvor især han var en afgørende faktor for teamet.

Det gjorde Nicklas Nielsen med godt tre sekunder ned til Dempsey Proton Racing Porsche #77 med Matt Campbell ved rattet, mens TF Sports Aston Martin blev nummer tre i klassen.

High Class Racing var uhyre tæt på deres første podieplads i WEC nogensinde, men et spin i løbets afgørende fase kostede en ellers sikker tredjeplads. Foto: FIA WEC

I LMP2 var danske High Class Racing snublende tæt på sit første podie i WEC nogensinde. Kenta Yamashita og Anders Fjordbach leverede nogle solide stints løbet igennem og bilen var oppe som treer med bare 20 minutter igen, da Mark Patterson desværre spandt af banen i Bus Stop. Det lukkede Racing Team Nederland forbi, og High Class Racings Oreca kunne køre i mål som firer efter et ellers stærkt løb fra det danske team.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar