Årets Dubai 24h er slut før tid, efter et massivt og for Emiraterne ganske atypisk regnvejr natten igennem har efterladt store mængder vand på banen. Store dele af Dubai Autodrome står under 20-30 centimeter vand, og det er selvsagt ikke muligt at køre videre under sådanne forhold.

Løbet blev flaget af klokken 22.17 fredag aften lokal tid efter syv timer og 17 minutters kørsel, og det røde flag blev efter flere møder mellem Creventic og Dubai Autodrome til en aflysning lørdag morgen. Og inden da kørte feltet under Code 60 i over en halvanden time sammenlagt. Regnen fik vandet til at samle sig flere steder på banen – blandt andet ned gennem hele pitlane, som disse billeder fra det svenske TCR-team, Lestrup Racing Team, ret tydeligt viser.

Annonce:

I forhold til det rent sportslige, så har Creventic morgenen igennem arbejdet med pointstillingen for at kunne uddele mesterskabspoint efter de syv timer og 17 minutter, løbet nåede at køre. Det er netop blevet bekræftet, at Black Falcons Mercedes med Ben Barker, Jeroen Bleekemolen, Khaled Al Qubaisi, Manuel Metzger og Hubert Haupt vinder løbet generelt foran Car Collection Motorsports Audi R8 LMS GT3 Evo.

Beslutningen kommer efter det ellers ikke stod helt klart, om Black Falcon kunne beholde føringen, idet Mercedes-teamet pittede kort før det røde flag for at skifte kører. Eftersom man i andre tilfælde har talt tilbage til omgangen før det røde flag, så kunne Car Collection såvel som MS7 by WRT Audi have endt som vindere i stedet.

Det blev dog meldt ud kort efter afbrydelsen, at man i tilfælde af aflysning ville sætte resultatet som det, der var ved afbrydelsen.

I begyndelsen af løbet var Dennis Lind feltets helt store højdespringer på gridden. Han startede ud for sit engelske Lamborghini-team, Barwell Motorsport, og kørte sig frem fra starten som nummer 14 til føring – hvor han kunne give bilen videre i føring til Adrian Amstutz. Barwell-Lamborghinien var med helt fremme indtil kort før det røde flag, hvor en uheldig episode i pitten kostede det engelske team fire minutters straf. Det sendte dem tilbage som nummer seks, hvilket også blev resultatet for Dennis Lind og Barwell.

Mikkel O. Pedersen og Dinamic Motorsport endte som nummer tre i GT3Am efter et løb, hvor Pedersen slet ikke nåede at køre i bilen. Teamets plan var nemlig, at den danske Porsche Supercup-kører skulle være en afgørende faktor i at styre #28 gennem natten – men så langt nåede løbet aldrig.

I TCE-klassen vandt det schweiziske Autorama Motorsport AG med nummer #112, som er én af teamets tre Volkswagen Golf GTI TCR DSG-racere. Samme team, som også Martin Vedel Mortensen og Kim Holmgaard var til start for – omend den danske duo endte som nummer syv i TCE og nummer 43 generelt, da løbet blev afbrudt.

Løbets femte og sidste dansker, Johan Schwartz, endte med at vinde i TC-klassen for det tyske BMW-team, Sorg Rennsport. Teamet kører BMW M240i Cup og endte som nummer 56 generelt.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar