Sejr til Malthe Jakobsen og Cool Racing i ELMS-sæsonpremieren

received_513178193849925
Foto: Cool Racing/Jules Beaumont & ELMS/JEP

Malthe Jakobsen og schweiziske COOL Racing fik søndag den bedst tænkelige sæsonstart i European Le Mans Series’ LMP3-klasse og tog sejren i premieren på Paul Ricard efter den unge dansker klarede et stort comeback i løbets slutning.

Jakobsen satte lørdag teamet på pole position, og teamet formåede i løbets åbningsfase at holde fast i føringen takket være Maurice “Mo” Smiths kørsel. Smith måtte dog senere se sig passeret af Inter Europols Charles Crews, og det polske team satte sig herefter på føringen i klassen.

Malthe Jakobsen og Cool Racing fik en fantastisk sæsonstart i LMP3 med både pole position og sejr. Foto: Jules Beaumont/Cool Racing

Da Malthe Jakobsen lidt over midtvejs kom til, var det derfor med jagten på sekunder foran sig. Det gik langt hen ad vejen godt, men teamet tabte over et minut ved at pitte lige inden en full course yellow, som ramte løbet med knap en time igen – én af mange afbrydelser på Paul Ricard denne eftermiddag.

Malthe Jakobsen satte særligt i sidste stint en tyk streg under sine kvaliteter, da han indhentede over et minut frem mod den afgørende overhaling på sidste omgang. Foto: Jules Beaumont/Cool Racing

Det var dog ikke et tilbageslag, som Jakobsen tog sig alverden af, for thyboen satte virkelig tempo til sidst i firetimersløbet, og hentede det tabte, så han på sidste omgang kunne overhale Nico Pino i Inter Europol-raceren og dermed åbne sæsonen på bedst mulige vis for Cool Racing.

– Det var et vildt løb! Mo og Michael kørte nogle virkelig flotte stints, så det meste af arbejdet var gjort, da jeg kom i bilen. Den kørte perfekt, og teamet lod mig køre for en sejr, selvom vi kunne have taget til takke med en podieplads, forklarede Malthe Jakobsen efterfølgende til Boxengasse. Han tilføjer:


– Den sidste time var vild. Jeg pressede 100 procent fra start til slut, så at overtage føringen på næstsidste omgang var en fantastisk følelse. Der kunne ikke have været en bedre måde at få min første sejr på!

Debutsejr til Prema

I det generelle klassement blev firetimersløbet på Paul Ricard en vaskeægte debutsejr for italienske Prema. Prema, der er mest kendt fra formelbiler, er også i sportscars denne sæson, og med Lorenzo Colombo, Ferdinand Habsburg og Louis Deletraz åbnede de sæsonen med sejr i den klasse, som reelt var den, der var mindst spænding om på sidste omgang.

Prema sejrede i teamets debut i European Le Mans Series. Foto: ELMS/JEP

For mens LMP3 såvel som GTE blev afgjort til allersidst, så slog trioen fra Prema godt igennem i starten af løbet efter at være startet som nummer tre. De rykkede først frem, fordi de forsvarende mestre, United Autosport med Phil Hanson ved rattet havde problemer i første pitstop, og siden fik Habsburg kørt sig i spidsen – en føring, som Louis Deletraz efterfølgende kunne holde helt til det ternede flag.

Sejren er Premas første i sportscars nogensinde – og dermed er der skrevet et par historier denne weekend på Paul Ricard, hvor danske GMB Motorsport i går blev de første til at tage en international sejr i den nye Honda NSX GT3 Evo 2022, da de vandt supportserien Michelin Le Mans Cup.

Tæt kamp fra start på Paul Ricard. Foto: ELMS/JEP

Andenpladsen i LMP2 gik til Sophia Flörsch og Bent Viscaal, som kørte sig op gennem rækkerne i deres Oreca fra Algarve Pro Racing og gennemførte lidt af en overraskelse. De holdt sig ude af balladen og satsede rigtigt med strategien, hvilket i sidste ende gav Viscaal muligheden for at komme ud fra bilens sidste stop lige foran Panis Racing og Job van Uitert, hvilket også blev resultatet i LMP2.

Nicklas Nielsen og AF Corse kørte sig i teamets debut i ELMS’ LMP2 Pro/Am til en andenplads i klassen og en ottendeplads generelt, mens sejren i Pro/Am gik til Racing Team Turkey med Salih Yoluc, Charlie Eastwood og Jack Aitken.

I LMP2 fik David Heinemeier-Hansson comeback til sportscars med Inter Europol Competition, og Heinemeier åbnede sammen med Pietro Fittipaldo og Fabio Scherer sæsonen med en 11. plads.

GTE: Iron Dames i podiefight

GTE-klassen blev også en kamp helt til flaget, hvor det tyske Ferrari-team Rinaldi Racing endte med at tage sejren foran Porsche-teamet Proton Competition i en hård duel i løbets slutning.

Set med danske øjne var GTE-premieren i ELMS lidt en blandet landhandel, for Marco Sørensens Aston Martin fra Oman Racing with TF Sport udgik efter knap ti minutter efter et sammenstød med en LMP3-racer.

Afgørelsen i GTE gik mildest talt til det ternede flag mellem Rinaldi Racing og Proton Competition. Foto: ELMS/JEP

Til gengæld viste Michelle Gatting og Iron Dames masser af fart, og Sarah Bovy var fra start en trussel i top tre af klassen – og sådan fortsatte det også langt hen ad vejen, men facit blev en fjerdeplads efter en spændende duel med den ene af Proton Competitions to Porscher, der endte på skamlen efter Rinaldi-Ferrarien.

Femtepladsen gik til Car Guy Racing, som fik sit første løb med dobbelt dansk hjælp fra Mikkel Jensen og Frederik Schandorff.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: