Det lykkedes ikke for Cadillac eller Chip Ganassis Kevin Magnussen og Renger van der Zande at bryde Acuras dominans på Mid-Ohio – ved det ternede flag blev det en fjerde sejr i træk for Acuras ARX-05 – i form af Wayne Taylor Racings #10.

Chip Ganassi Racing havde i det hele taget en svær dag i Ohio, hvor Magnussen og Van der Zande fik kæmpet sig tilbage i løbet efter en svær start. Her satte Kevin Magnussen jagten ind, men skiftede bane under løbets rullende start, hvilket man ikke må i IMSA.

Annonce:

Det gav derfor Magnussen og Chip Ganassi Racing den tvivlsomme ære af at starte de to timer og 40 minutter med en drivethrough. Magnussen kom dog hurtigt efter det, og kunne give bilen videre til Renger van der Zande på fjerdepladsen efter undervejs at have sat ny banerekord.

Kevin Magnussen kørte Chip Ganassi Racings Cadillac frem i rækkerne efter en tidlig straf kostede dyrebare sekunder. Foto: IMSA

Med en time igen kom løbets eneste safetycar, hvilket fik en stribe teams til at satse på, at de kunne spare brændstof nok til at nå i mål. Derfor blev den sidste time i på Mid-Ohio også en ganske nervepirrende affære i forhold til at balancere konkurrencedygtighed med forbrug, efter Mazdas enlige bil ellers var stukket af fra pole position, men blev hentet ind igen.

På de sidste minutter kom afgørelsen imidlertid, for Oliver Jarvis måtte først bakke af i Mazdaen for at have benzin nok til at køre i mål, og det åbnede for Acura og Wayne Taylor Racing samt Felipe Nasr i Whelen Engineerings Cadillac #31, da sidstnævnte var på en anden strategi og derfor havde lidt mere at gøre med. Det lykkedes dog aldrig for Nasr at komme forbi en hårdt kæmpende Ricky Taylor i Wayne Taylor Racing Acuraen, som endte med at vinde løbet.

Umiddelbart bag kampen om top to lignede det til sidst et podium for Chip Ganassi Racing, for Renger van der Zande nåede at få kørt sig helt frem – men der var for lidt benzin i tanken, og hollænderen måtte derfor pitte med to minutter tilbage på uret. Det samme måtte i øvrigt også den anden Acura fra Meyer Shank Racing med Olivier Pla ved rattet. Det sendte Van der Zande og Pla ned på femte- og sjettepladsen ved det ternede flag.

Wayne Taylor Racing tog den fjerde sejr i træk på Mid-Ohio til Acuras ARX-05 DPi, da Ricky Taylor formåede at holde Felipe Nasr stangen til sidst i løbet. Foto: IMSA

BMW-sejr i GT Daytona

Kevin Magnussen var i denne weekend eneste dansker til start i IMSA Weathertech Sportscar Championship, da løbet dels kørte med færre klasser, hvor LMP2 og GTLM stod over, og dels fordi Porsche-teamet Team Hardpoint EBM kun stillede med én bil. Der arbejdes fortsat på at få en bil mere ud at køre, så Christina Nielsen er med i resten af sæsonen.

I GTD var der til gengæld lige så meget kamp om tingene. Lexus havde med VasserSullivan-teamet taget pole, og på en bane, som typisk favoriserer frontmotoriserede GT-racere blev det da også hurtigt en kamp mellem netop Lexus og så de senere vindere fra BMW.

VasserSullivans #14 Lexus RC F GT3 startede fra pole, men røg ud af kampen i løbets anden time med et smadret hjulophæng. Det åbnede for Turner Motorsport og holdkammeraterne i den anden VasserSullivan Lexus med #12, som endte med at køre om sejren.

Den endte hos Bill Auberlen og Turner Motorsport, og Auberlen kunne således tage sin 63. sejr i et IMSA-løb. I LMP3 blev det en ny sejr til Riley Motorsports – Felipe Fraga og Gar Robinson har nu to sejre på tabellen i denne sæson.

Robby Foley og Bill Auberlen tog med Turner Motorsport sejren i Mid Ohio for BMW, efter Lexus ellers langt hen ad vejen sad på løbet. Foto: IMSA

Næste løb i IMSA køres den 11-12. juni, hvor et nyt sprintløb venter på gadebanen i Detroit. Et løb, som i øvrigt køres på en lille ø i form af Belle Isle, der ligger i Detroit River. Her er der heller ikke fuldt felt – det er for DPi, GTLM og GT Daytona, og er samtidigt et af sæsonens korteste løb på 100 minutter.

Næste gang vi skal se hele feltet i IMSA køre med alle fem klasser er gangen efter på Watkins Glen til Sahlen’s Six Hours of The Glen den 27. juni.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar