Årets 24 Hours of SPA har indtil videre været særdeles konkurrencedygtigt set med danske briller – og frem for alt forskånet for de store vejrrelaterede afbrydelser, som vi så i fjor, og frygtede i årets udgave.

Vejret har haft indflydelse, men ikke i et niveau, som har krævet røde flag.

Annonce:

Fra løbets start har Michael Christensens Porsche fra KCMG (#47), Dennis Linds Lamborghini fra FFF Racing Team (#63) og Nicklas Nielsens AF Corse Ferrari (#51) gennemgående markeret sig helt i front. Christensen lå først på aftenen i kamp om andenpladsen, men en straf for track limits og sidenhen et teknisk problem ved midnatstid har sat KCMG-raceren væsentligt tilbage.

Michael Christensen og KCMG har brugt en del mere tid i pitten end håbet – først en straf og siden et teknisk problem har sat dem tilbage.

Det efterlod til gengæld kampen i spidsen til Lamborghini og Ferrari, som natten over har skiftedes til at føre løbet, idet Nicklas Nielsens AF Corse Ferrari har kørt med en lidt anderledes strategi end Dennis Linds Lamborghini.

Efter 12 timer blev det også til maksimumpoint for AF Corse, da de førte på det tidspunkt. I IGTC uddeles der del-point efter seks, tolv og 24 timer af løbet, og således er det også et strategisk element at være det rette sted på rette tid.

Nicklas Nielsen og AF Corses Ferrari #51 har vist formatet hele løbet igennem og må fortsat regnes som én af favoritterne til sejren.

De første otte er på omgangshøjde her klokken 08.00 – James Calado fører an i AF Corse-Ferrarien foran Christopher Haase i Team Sainteloc Audi #25 og Maro Engel i Haupt Racing Team Mercedes #4.

Lind ude efter stor afkørsel

Således var det med Dennis Lind i spidsen af løbet søndag morgen, men desværre for danskeren, så fik det en brat ende. Med lidt under otte timer igen snittede Lind curben på vej op ad Raidillon og Lamborghinien røg sidelæns over toppen af bakken, inden den stoppede i muren på den modsatte side.

Lind kunne starte bilen og kørte kortvarigt videre, men måtte til sidst parkere raceren efter et løb, hvor det italiensk/kinesiske team indtil da ikke havde sat en fod forkert.

Alt vendte i Silver Cup

I løbets Silver Cup førte Lamborghinis andet danske håb til gengæld an. Frederik Schandorff og Barwell Motorsport kom rigtig fint gennem natten og Barwell-raceren med #78 havde Alex MacDowall bag rattet, da der kort efter genstarten ovenpå Dennis Linds afkørsel igen røg biler af i Raidillon. Her kom MacDowall i klemme mellem muren og en Porsche, da han forsøgte at gå forbi.

Frederik Schandorff og Barwell Motorsport var godt kørende i Silver Cup-klassen i 24 Hours of SPA. Klassen er lavet med udgangspunkt i kørere, der har sølv-rating.

Benjamin Goethe og WRT Audi holder aktuelt fast i sjettepladsen i Silver Cup, mens Nicolai Kjærgaard og Team Parker Racing blev sat nogle minutter tilbage af et teknisk problem i løbet af natten. Bilen holdt stille ude på banen, men de fik den i gang igen, og er nummer syv i klassen, 19 omgange nede.

For Mikkel O. Pedersen og Dinamic Motorsport endte løbet tidligt, da de har trukket bilen ud efter et crash. Mikkel O. Pedersen fik et enkelt stint i bilen og var klar til mere, men så langt nåede struerboen ikke.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar