Kan vi gøre os i så stor en serie? Har vi, hvad der skal til? De spørgsmål og ganske givet mange flere må have løbet gennem hovederne på Steffen Gregersen og resten af Gregersen Motorsport, dengang 2002 blev til M3 E30 – og en drengedrøm til virkelighed. Vi var i projektets begyndelse på besøg hos teamet, som nu står overfor et nyt år i den stærkeste, historiske DTM-serie.

En serie, de i 2022 tager hul på som forsvarende klassemestre i 92-klassen efter det, der på godt jysk kan beskrives som et vildt 2021.

Annonce:

– 2021 blev et vildt år på så mange måder for os. Tilbage i 2020 begyndte vi med de her klassiske DTM-biler og med at prøve kræfter i den serie, som så mange havde talt så varmt om. Og med en baggrund, som emmer af ét mærke – BMW – så var det virkelig opfyldelsen af en stor drøm at få fat på en M3 E30, forklarer Steffen Gregersen og tilføjer:

– M3 har altid været min drengedrøm af en bil. Sådan har det været helt fra jeg var lille, og derfor er det her kæmpe kæmpestort for mig. Tourenwagen Classics er virkelig prestigefuldt at køre, og det er med mange af de store navne fra dengang.

Steffen Gregersen slog sit navn fast i dansk, historisk banesport med den gule 2002 Ti, men drømmen var altid en E30 M3. Skiftet blev en realitet, og det har været en succes for midtjyden. Foto: Gregersen Motorsport

Premieren i 2020 gik fantastisk, og viborgenseren endte faktisk med at tage pole position i sin allerførste weekend i Tourenwagen Classics, men måtte siden se resten af 2020-sæsonen forsvinde i en kombination af motorproblemer og Covid19-restriktioner. Derfor: Fast forward til 2021 og en større satsning på at køre hele den tyske serie med løb på så forskellige baner som Salzburgring, Nürburgring, SPA-Francorchamps og Zandvoort.

– I år satsede vi stort på det og gik all in. Det med motorproblemerne i 2020 ville vi gerne revanchere, så vi fik alt på plads til at køre hele serien. Jeg har heldigvis et fantastisk team og en fantastisk teknikansvarlig i Christian Ulberg med mig, og de har alle arbejdet stenhårdt på, at vi kunne få alt det her til at ske, forklarer Steffen Gregersen. 

Den fedeste stemning

Tourenwagen Classics, eller TWC, er netop blevet overtaget af koncernen bag DTM, og skal nu hedde DTM Classic Cup – men opskriften er den samme. Klassen forener de historiske DTM-racere fra tilbage i 80’erne og 90’erne – og en stribe af de gamle navne, som for eksempel Roland Asch og Kris Nissen er også at finde på startlisterne – og netop Asch bød på 2021’s bedste duel – og en af de store oplevelser for Steffen Gregersen.

– Det fedeste løb var helt klart på Zandvoort for mit vedkommende. Jeg havde nogle suveræne dueller med Roland Asch, som først havde pole i Q1, men jeg slog ham i Q2 med tre hundrededele. Om aftenen kom han over med en flaske og et par glas, fordi han mente, jeg kørte for hurtigt… Søndag lå vi side om side hele løbet, men jeg endte med at slå ham. Efterfølgende kiggede Roland forbi os igen og roste os helt vildt – i min verden er det en kæmpe anerkendelse, og et godt, lille eksempel på det, som serien står for, forklarer han og tilføjer:

– Der er bare den fedeste stemning, og der er super godt styr på alt det praktiske – du møder aldrig sure miner. Det er altid godt med en god tone – ikke sagt, at vi ikke kan blive sure, og at jeg ikke har et temperament, men du når altså længst ved at være imødekommende. Det er alle i den her serie rigtig gode til, slår han fast.

Og noget kunne ifølge Steffen Gregersen tyde på, at flere danskere tager turen syd for grænsen i den kommende sæson:

– Det breder sig efter sigende – vi har hørt en fugl synge om, at der er mindst et par danskere mere, som gerne vil ud at køre det i 2022 – og vi selv ser virkelig frem til en sæson, hvor der forhåbentligt er mindre bøvl med corona og oversvømmelser – det har slået hårdt i både 2020 og 2021, så vi krydser fingre for et godt år i år, afrunder han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply