Med hele tre danskere på podiet i deres respektive klasser blev årets sæsonpremiere i ELMS for mange det, man som dansk motorsportsfan kunne håbe med det største danske felt i serien i mange år.

I GTE blev det til en decideret drømmedebut til de to danskere hos Ferrari, Nicklas Nielsen og Michelle Gatting. Nielsens Luzich Racing vandt nemlig løbet på Paul Ricard i dominerende stil foran netop Michelle Gatting og Kessel Racing, som med et flot og stort set problemfrit løb tog en meget velfortjent andenplads i løbet.

Annonce:

Med stærkt samarbejde fik Nicklas Nielsen og Luzich Racing den helt perfekte debut i ELMS. Med pole position og sejr satte teamet en tyk streg under deres dominans i GTE-klassen i denne weekend. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Fra løbets begyndelse lagde Luzich Racings Fabien Lavergne et solidt fundament for sejren, og understregede atter vigtigheden af, at man har en hamrende stærk bronzekører på holdkortet. Lavergne slog fra 2. startposition hurtigt et kæmpeforspring med sine indledende stints, og det blev afgørende for Luzich Racings muligheder gennem de fire timer.

Fabien Lavergnes to stints blev fulgt op af ligeledes stærke præstationer fra Nicklas Nielsen og Alessandro Pier Guidi, som holdt føringen til målstregen.

Nicklas Nielsen fik dermed den perfekte sæsonstart:

– Det var en ret perfekt debut. Vi havde alle en god weekend, og hele teamet arbejdede fantastisk godt. Vi fik en rigtig god start med vores bronzekører, som lavede en superstart, og så skulle vi andre holde farten og passe på dækkene. Det lykkedes, og jeg er super glad for, at vi kom så godt fra start. Vi har et rigtig stærkt team, og med det her udgangspunkt er det bare at arbejde videre mod Monza, siger han til Boxengasse.

For Michelle Gatting og Kessel Racing startede løbet fra femtepladsen, og fik straks strategien vekslet til en tur op gennem feltet. I det store hele et fejlfrit løb for teamet, der dog havde et ret spændende intermezzo med Nielsen Racings Ligier #8, som Rahel Frey havde et sammenstød med i midten af løbet. Det kostede et spin, men løbsledelsen takserede heldigvis for Kessel Racing ikke hændelsen som andet end et racing incident.

Michelle Gatting rundede med sit afsluttende stint en særdeles god ELMS-premiere af for Kessel Racing. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

På TV forklarede Rahel Frey efter kørerskiftet med Michelle Gatting, at hun troede køreren i LMP3-raceren havde set Ferrarien, men på vej ind i svinget lukkede han døren, og det kom til et sammenstød mellem de to.

Michelle Gatting fik æren af at køre løbets afsluttende stints, og er med andenpladsen godt i gang med årets mesterskab:

– Vi havde ikke helt regnet med det, så det er et fantastisk resultat for os. Jeg satte en okay kvalifikation sammen, men var ikke helt tilfreds, for der var altså mere i bilen. Vi fik en god start i dag og Manuela kørte et super godt stint at åbne på, så vi kunne holde vores strategi og det gav to positioner. Da jeg kom ud som toer vidste jeg godt, at det nok ville blive svært, for det var mod alle de hurtige guld- og platinkørere, men det hele gik godt.

Men faktisk var det mere end lige oppe over for Kessel Racings #83, for med tre omgange igen begyndte en sivepunktering at udvikle sig på bilen, forklarer Michelle Gatting:

– Vi var heldige med at få bilen i mål, og havde vi skullet køre en omgang mere, så havde det virkelig været skidt. De andre sagde godt nok også, at de hoppede en halv meter inde i pitten, da jeg meldte det ind…. Men vi fik resultatet hjem og er meget tilfredse. Nu skal vi fortsætte arbejdet, for vi vandt den respekt, vi gerne ville have, men vi ved også, at det er stærke folk, vi er oppe imod. Der er ikke så mange biler, men det er fabrikskørere fra Ferrari og Porsche hele vejen, så vi skal ud at forbedre os. Der skal mere erfaring ind, og det gælder for os alle. Det er faktisk kun Rahel (Frey, red.), der har kørt endurance før – for både Manuela og jeg selv er det første gang, vi kører langdistance, så der er meget at lære endnu, lyder det fra en glad Michelle Gatting i lufthavnen.

Glæden var tydelig på podiet. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Vildt comeback med gammel bil

I LMP3 fik Mikkel Jensen og Eurointernational mod alle odds en god oprejsning ovenpå fredagens beslaglæggelse af teamets biler og efterfølgende juridiske tovtrækkeri. Teamet kom til start med en bil, som Ligier Automotive stillede til rådighed i al hast. Bilen, der bærer chassisnummer 01, er den ældste Ligier JS P3 overhovedet, og alt blev justeret og tilpasset i sidste øjeblik forud for lørdagens kvalifikation.

De afbrudte forberedelser var også et irritationsmoment søndag, men særligt Mikkel Jensen fik sat en tyk streg under, at Eurointernational ikke er sådan at få ned med nakken. Jensen lagde ud i første stint og vekslede på løbets første omgang sin femte startposition til en direkte føring i klassen – trods skarp konkurrence fra særligt feltets Norma-chassiser. Norma M30-bilerne har hele weekenden haft en solid fordel på topfarten, og som Paul Ricard er udformet, er det en fordel, som nemt giver op mod 0,7 sekunder på en omgang, forklarer Mikkel Jensen.

Det forhindrede dog ikke østjyden i at rulle et kæmpe forspring ud i løbets indledende fase, hvilket gav Jensens tyske holdkammerat Jens Petersen gode arbejdsforhold til sit stint. Petersen endte med at køre en andenplads i klassen hjem – et resultat, som Mikkel Jensen ikke tøver med at kalde et vildt comeback:

– Jeg er meget tilfreds. Vores bil var ringe. Vi døjede med bremserne, og efter 20 minutter af løbet var der også problemer med benzinpumpen. Så jeg er helt tilfreds med det, vi fik ud af det – at score 18 point på en bane, som Norma dominerer på og med alt det, som teamet har været igennem over de sidste par dage … Det kan godt beskrives som værende et vildt comeback.

Mikkel Jensen og Eurointernational fik en hård start på weekenden i Frankrig, da myndighederne beslaglagde teamets biler over en gammel twist. I samarbejde med Ligier blev en anden bil skaffet, og den kørte Mikkel Jensen og Jens Petersen til en overraskende andenplads i LMP3. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Eurointernationals egen Ligier JS P3 er stadig beslaglagt, men Jensen håber, at bilen er tilbage til næste måneds afdeling i Italien:

– Vi skal bare overleve her og på Monza. Denne bil er ikke så god som vores egen, og forhåbentlig er den tilbage på Monza… Vi havde som sagt flere tekniske problemer med bilen, og et nyt sæde, der var lavet på rekordtid. Det har forårsaget gode rygsmerter nu. Men alt taget i betragtning er det rigtig fint at blive nummer to her, forklarer Mikkel Jensen til Boxengasse søndag aften.

LMP3-feltets anden danskerbil fra RLR MSport havde en rodet weekend, og endte som nummer 12 i det stærkt besatte felt i LMP3.

I seriens hurtigste klasse, LMP2, blev det til en samlet niendeplads for High Class Racing i det danske teams debut med den nye Oreca 07. Teamet har gennem testdagene og ikke mindst weekenden på Paul Ricard vist fornuftigt pace, og det bliver spændende at følge Anders Fjordbach og Dennis Andersen videre gennem sæsonen. I løbets indledende fase var Fjordbach rigtig godt med og var en overgang oppe som firer. Men som løbet udviklede sig, så kunne de teams, der kører på Dunlop – herunder High Class Racing – ikke helt følge tempoet på de biler, der kører med Michelin. Mod slutningen af Fjordbachs stint blev angreb til forsvar, og Dennis Andersen overtog sidenhen bilen og kunne sikre niendepladsen.

Danske High Class Racing har skiftet Dallara ud til fordel for Oreca i år. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Under alle omstændigheder var weekenden på Paul Ricard en lærerig en af slagsen for High Class Racing, forklarer Anders Fjordbach i teamets pressemeddelelse:
– Vi lærte så meget i den her uge. Det vil altid være svært at score et godt resultat på første weekend med en ny bil efter to år i en anden, men jeg synes hele teamet leverede varen. Banen udviklede sig over ugen, primært på grund af regnen i optakten til løbet. Det gav en del overraskelser og gjorde setuppet svært at ramme. Men vi klarede den, holdt os ude af balladen og fik et godt resultat. Dennis og jeg ser frem til næste løb og regner med, at vi kan endnu mere der.

Den genererelle sejr gik til en anden Oreca-racer, nemlig Dragonspeeds #21 foran IDEC Sports Oreca #28. Det er i øvrigt første sejr til Dragonspeed-bilen med svenske Henrik Hedman og briten Ben Hanley siden SPA-Francorchamps i 2016. I LMP3 gik sejren til Ultimate Norma #17, altså foran Eurointernational med Mikkel Jensen på holdet.

ELMS fortsætter med et nyt firetimersløb på Monza den 12. maj.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar