Siden Porsche præsenterede deres visioner for et comeback til den absolut øverste hylde i sportscars har specielt ét privat navn svirret i forhold til et kundesamarbejde – og nu er rygtet en realitet: Team Penske og Porsche Motorsport går sammen om at lave den nye LMDh-racer, som får premiere i både IMSA og FIA WEC i 2023.

Porsche Penske Motorsport bliver navnet på samarbejdet, og det amerikansk/tyske samarbejde kommer til at stille to LMDh-prototyper til begge mesterskaber. Indtil videre er det ikke klart, hvor lang en aftale de to parter har indgået, men ifølge Penskes pressemeddelelse er der tale om en flerårig aftale.

Annonce:

Oplægget er desuden at flere kundeteams fra Porsche kan komme i spil så tidligt som i debutåret, når de nye LMP2-baserede LMDh-racere får premiere. Som i FIA WEC’s nye Hypercars, der netop har fået premiere i denne sæson, så er drivlinjen en hybrid med maksimum 680 hestekræfter.

Porsches Chairman of the Board, Oliver Blume siger ovenpå tirsdagens udmelding:

– For første gang i Porsches historie får vi et globalt team som skal køre i verdens to førende langdistanceserier. Vi vil basere os på begge sider af Atlanten til dette projekt, hvilket vi håber vil give os den optimale struktur på teamet til at kunne tage de generelle sejre på Le Mans, Daytona og Sebring.

Det nye Porsche/Penske-samarbejde er i øvrigt ikke det første af sin slags. I årene 2006-2008 var et lignende amerikansk/tysk samarbejde basen for den særdeles stærke Porsche RS Spyder, som Porsche indsatte i LMP2, og tilbage i 70’erne var samarbejdet også et stort tilløbsstykke i den hedengangne Can-Am-serie med den legendariske Porsche 917.

Den nye amerikanske base for Porsche og Penskes nye samarbejde i LMDh vil få til huse i Mooresville, North Carolina, hvor Team Penske allerede har sin base.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar