På fredag bliver sløret for alvor løftet for Toyota Gazoo Racings nye Hypercar, som kommer til at hedde GR010 HYBRID.

Navnet har hidtil ikke været på plads, men Toyota har onsdag formiddag vist de første billeder fra en test tilbage i oktober 2020 på Paul Ricard.

Annonce:

Navnet på bilen kombinerer i øvrigt nyt og gammelt – GR er Toyotas nuværende navn på racer-divisionen, Gazoo Racing, og 010 er et hint tilbage til Toyotas hidtidige linje af sportsprototyper, som endte med den udgående LMP1-racer, TS050. Derfor kan man med rette også sige, at GR010 er en frisk start for Toyota, for sidste gang 010 var i brug, var med mærkets allerførste Gruppe C-racer, TS010, fra de tidlige 90’ere.

I Toyotas udmelding forklarer teknisk direktør Pascal Vasselon, at kun få komponenter er genbrugt fra TS050 i den nye GR010. Det skal være nede i niveau af knapper og sensorer etc, mens den nye GR010 vitterligt er en ny bil til en ny tidsalder.

Det nye reglement i LMP adskiller sig drastisk fra LMP1-Hybrid, og derfor har Toyota gjort brug af de seneste års erfaringer til det helt nye design. Mens vi ikke kender ret meget til de tekniske data i GR010 endnu, så ligger reglementet så fast, at hybridsystemet er nyt. I LMP1-Hybrid måtte man fx bruge to KERS-enheder, altså kinetic energy recovery systems, mens man i det nye LMH kun må have én.

GR010 kan derfor kun samle genanvendt energi på forakslen, hvor både Toyota TS040 og 050 har haft det på begge aksler.

Lanceringen sker virtuelt på fredag, og vi følger naturligvis op med link til livestream, når vi har det.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar