Sæsonens anden weekend i Nürburgring Langstrecken Serie blev atter en udbytterig én af slagsen set med danske øjne.

Denne weekend i NLS – det tidligere VLN – var en ret speciel en af slagsen, for grundet den reviderede løbskalender som coronapandemien har medført, kørte man for første gang to afdelinger á fire timer på en og samme weekend.

Annonce:

Her lykkedes det Mikkel Jensen og Walkenhorst Motorsport at følge fint op på den gode sæsonstart, hvor de vandt sæsonpremieren sidste måned. Mikkel Jensen delte igen bilen med David Pittard og Christian Krognes, men var kun med i lørdagens løb, da Jensen skulle videre til prologen på European Le Mans Series med LMP2-teamet G-Drive.

Mikkel Jensen og Walkenhorst Motorsport fulgte sejren i NLS1 op med en andenplads i NLS2. Foto: Jan Brucke/VLN

Inden da lykkedes det imidlertid Walkenhorst-teamet at køre sig til andenpladsen i lørdagens løb – i øvrigt lige efter de samme kombattanter i form af HRT Mercedes, som de senest sejrede imod.

– Vi fik det maksimale ud af bilen i dag. Den hurtige Mercedes-AMG, som vandt løbet, kunne vi ikke have besejret, uanset om jeg havde lavet en god start eller ej. Vores BMW har vist sig at være stærk på Nürburgring, og det straffede os med en BOP (Balance Of Performance, red.), som desværre tager en del af vores topfart. Og på Nordschleife er otte kilometer i timen mindre på langsiden altså noget, der kan mærkes. Bliver vi overhalet dér, skal vi virkelig kæmpe med at komme foran igen, selvom vi har godt med overskud på resten af banen, siger Mikkel Jensen i en pressemeddelse søndag aften. Han tilføjer:

– Vi er meget tilfredse. Og ikke mindst, fordi vi igen lykkedes med at slå BMW-fabrikkens egne to fabriksbiler. Vi har et stærkt team omkring os, og med både Krognes og Pittard prøvede vi denne weekend at køre med præcis den besætning, som vi stiller op til 24-timersløbet med til september. Samtidig har vi fået en masse data i bogen, og Yokohama, som udvikler vores dæk, har også fået ekstra mange gode informationer, så de måske kan skabe et endnu bedre dæk til 24-timersløbet.

Michael Christensen og Frikadelli Racing fik to gange fire timers meget værdifuld kørsel efter sæsonstarten gik op i røg sidste måned. En sjetteplads i SP9 Pro blev bedste resultat. Foto: Jan Brucke/VLN

For Michael Christensen og Frikadelli Racing blev weekenden igen præget af, at man blev sat tilbage af problemerne i sæsonpremieren for nogle uger siden. Her brændte ledningsnettet i Christensens Porsche 911 GT3R, og det kostede deltagelsen i løbet. Lørdag blev der rådet bod på det, for det lykkedes Michael Christensen, Kevin Estré og Felipe Laser at køre sjettepladsen hjem.

Den præstation fulgte de søndag op med en ny holdkammerat – Laser byttede plads med Alex Müller, men det endte til sidst med en 18. plads i SP9 Pro for trioen – som dog blev en del kilometers kørsel klogere på årets forhold frem mod 24-timersløbet til september.

Henrik Bollerslev og WS Racing fik igen et par solide resultater med hjem. Med god udfordring fra en hurtig Lexus var der kamp om tingene lørdag – men til sidst endte det med en dobbeltsejr til viborgenseren. Foto: David Neubarth/WS Racing

Ny gevinst for Henrik Bollerslev og WS Racing

En anden dansker, der til gengæld gjorde rent bord og fik masser af viden med sig hjem, er Henrik Bollerslev. Med WS Racings Carrie Schreiner og Niklas Kry sejrede de i SP8-kategorien med teamets Audi R8 GT4 begge dage, og det har især bidraget med ny og meget vigtig viden om især dækkene.
Audien har nemlig vist sig at være meget fintfølende i forhold til dæktrykket – og her er man blevet en del klogere af at køre to gange fire timer, forklarer Henrik Bollerslev til Boxengasse.

– Det betyder utroligt meget at vi får så meget køretid. Vi har arbejdet rigtig meget med opsætningen igen i denne weekend. Audien er meget følsom i forhold til dæktryk, så vi har ikke et stort vindue, hvor dækkene virker godt. 0,05 eller 0,10 bar til den ene eller anden side kan gøre en verden til forskel, så det er vi hele tiden opmærksomme på, når vi kører derude. Men vi bliver bedre og bedre hele tiden – så det er alt i alt positivt, forklarer han og tilføjer:
– Jeg havde egentlig forventet, at folk ville tage det lidt roligt lørdag, nu der var et helt løb mere i dag. Men det var ikke ligefrem tilfældet – lørdag var rimeligt hektisk, men vi kom igennem, og det gik rigtig godt, konstaterer han.
I SP10 blev det lidt en blandet landhandel for Nicolaj Møller Madsen og Jan Kasperlik i Allied Racing GmbH’s Porsche Cayman. Lørdag blev det til syvendepladsen i klassen, mens duoen tog fjerdepladsen søndag.
I SP3T blev det til to ture på podiet for den rent danskbesatte Audi RS3 LMS fra MSC Sinzig med Jan Sørensen og Kristian Jepsen med en andenplads lørdag og en tredjeplads søndag.
Feltets sidste danske indslag er Kaj Schubert i V5-klassen, som tager en tredjeplads og en femteplads med hjem.
Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar