Ikke ret meget ligger fast i disse corona-tider, men ACO og FIA har i dag annonceret nye og reviderede kalendre til både WEC og ELMS.

Ændringerne betyder blandt meget andet, at WEC fra 2021 skrotter Super Season-konceptet, hvor man kører henover årsskiftet uden at afgøre mesterskabet. Dermed sagt, så er årets Le Mans ikke finalen i sæson 2019-2020 – det bliver i stedet i Bahrain, hvor et ottetimersløb den 21. november skal erstatte 1000 Miles of Sebring, som blev aflyst i sidste måned på grund af coronavirus.

Annonce:

Inden da går turen dog til SPA-Francorchamps, hvor sæsonen genstartes den 15. august og Le Mans den 19-20. september.

Samtidigt er det også blevet annonceret, at årets Le Mans får et utraditionelt starttidspunkt i form af klokken 14.30 – alt sammen for at sikre mere kørsel i dagslys i løbets begyndelse.

FIA WEC melder umiddelbart også ud, at den næste sæson næppe begynder før til marts 2021, og Gerard Neveu, CEO i FIA WEC, bekræfter desuden, at man går tilbage til et format, hvor løbskalenderen følger kalenderåret i 2021. En beslutning, der skal hjælpe holdene med at stå stærkere mod pandemiens økonomiske efterdønninger.

European Le Mans Series annoncerer ændringer

I samme omgang er European Le Mans Series’ kalender blevet skåret fra seks til fem løb, og ser nu ud til at begynde den 19. juli på Paul Ricard/Le Castellet i Frankrig med en officiel test den 13-14. juli, såfremt situationen og de franske myndigheder til den tid tillader det.

Le Castellet følges af SPA-Francorchamps den 9. august, inden det er Circuit de Catalunya i Spanien den 9. august. Dernæst er der pause i forbindelse med årets Le Mans, inden sæsonen skal afgøres på Monza den 11. oktober og på Portimao i Portugal den 1. november.

Alle datoer, både i WEC og ELMS, ligger imidlertid ikke mere fast, end at en forværring af den aktuelle situation på verdensplan kan pille yderligere ved skemaet.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar