Guide: Alt du skal vide om Formel 2 i 2023

Foto: Joe Portlock - Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

Formel 2 er tilbage! I den kommende weekend, den 3. – 5. marts, skydes 2023 i gang for de spirende talenter i Formel 2. Traditionen tro følger vi Formel 1-aspiranterne tæt her på Boxengasse. Så som optakt til den nye sæson, hvor Frederik Vesti igen er på plads for italienske Prema Racing, kommer her en guide til den kommende sæson.

Igen i år vil denne guide omhandle mesterskabet, weekendformatet og de tekniske specifikationer på bilen. På den sportslige front runder vi de navne, vi mener du bør holde et skarpt øje med gennem sæsonen, og så selvfølgelig et kig på kalenderen til slut.

Spænd 4-punktsselen – der er rigeligt vi skal omkring i denne guide.

Husk at du kan følge hele Formel 2-sæsonen og Frederik Vesti på Boxengasse lige her

Bil, motor og teknik

Bilerne har ikke ændret sig siden forrige sæson, men her kommer en opsummering på, hvad de unge talenter rent faktisk kører i.


Udover at bilen ligner en mindre Formel 1-bil, så er der en række andre punkter der gør, at Formel 2-bilen er unik.

Bilerne i Formel 2 måler 522 cm i længden, er 190 cm brede og 109 cm høje.. Disse tal er med til at muliggøre de tætte kampe, som du uden tvivl bliver vidne til endnu engang. 190 cm er en relativt smal bredde for en formelbil af denne kaliber, og det tæller først og fremmest i Formel 2’s favør på de tre bybaner som feltet besøger i den kommende sæson. Monte Carlo, Baku og Jeddah er normalt ikke de oplagte baner at overhale på, men det har Formel 2 modbevist gang på gang.

Dertil vejer hele bilen optimalt 755 kilo inklusive køreren. Disse 755 kilo er også inklusive en 125 liters brændstofstank.

Bilen drives af en turboladet, 3,4-liters V6 motor fra Mecachrome med en 6-trins sekventiel-gearkasse. Den leverer 620 hk og 570 nm. Dette skaber en, på papiret, 0-100 km/t tid på 2,9 sekunder og blot 6,6 sekunder for at køre 0-200 km/t. Hertil har bilen en teoretisk topfart (med Monza opsætning og DRS) på 335 km/t. Under en hård nedbremsning kan kørerne opleve helt op til 3,5 G.

Selve bilen er fortsat opbygget på en Dallara-platform, hvilket betyder at både for- og bagvinge er udviklet og produceret af Dallara, ligesom det er tilfældet med resten af karosseriet. Den italienske producent er kendt fra alverdens løbsserier kloden rundt, og står blandt meget, meget andet også bag chassiserne i IndyCar.

Dertil kører serien også med den velkendte titaniums-Halo (bygget efter Formel 1 krav), samt det DRS system man ligeledes genkender fra Formel 1.

DRS-reglerne i Formel 2 er i øvrigt defineret præcist som de er i Formel 1, hvor det kun er tilladt at åbne vingen, hvis du er indenfor et sekund på forankørende ved sporingszonen. At der med Dallara kun er én producent, der står for al udvikling og produktion, er med til at reducere omkostningerne betragteligt i Formel 2. Så selvom et Formel 2 team på ingen tænkelig måde er billigt at drive, så menes det ifølge FIA’s udregninger kun at koste omkring 2% af et gennemsnitligt Formel 1-budget at drive et helt Formel 2 team. Det sætter tingene lidt i perspektiv.

Ud over dette, kører Formel 2 feltet fortsat med de 18” fælge som Formel 1 først introducerede forrige år, men som Formel 2 har benyttet de seneste tre sæsoner.

Formel 2 har netop afholdt deres test forud for sæsonen i Bahrain, selv samme bane som de starter sæsonen denne weekend. Foto: Bryn Lennon – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images)

Mesterskabet

Der er på alle hylder lagt op til en spændende sæson i 2023. Denne sæson bliver den syvende efter serien officielt skiftede navn fra GP2 til Formel 2. Tanken ved navneskiftet var, som vi tidligere har skrevet at gøre vejen til Formel 1 mere strømlinet.

Derfor blev GP3 også til Formel 3, og på den måde var vejen fra gokart til Formel 1 mere tilrettelagt. De naturlige skridt op gennem Formel 4, Formel 3, Formel 2 og til slut Formel 1 var tydeligere end nogensinde.

Det er derfor den syvende sæson serien hedder Formel 2, og siden navneskiftet har den leveret fede sæsoner med vanvittige løb og tætte dueller. Læs f.eks. om det vanvittige løb i 2021 på Jeddah for at få en forsmag på hvad du har i vente.

Formel 2 kører også alle løb på kalenderen som supportklasse til Formel 1, dermed ment at alle de løb Formel 2 skal køre i den kommende sæson, finder sted i løbet af en Formel 1-weekend. Det giver de nye talenter, muligheden for at vise deres kunnen til de rigtige personer hos Formel 1 holdene.

I alt kører de 22 biler 28 løb hen over hele sæsonen, fordelt på 14 løbsweekender.

Weekendformatet

Hvis man kender lidt til Formel 2 i forvejen, ved man at de med de nuværende regler kører to løb hen over en løbsweekend. Det blev ændret for to sæsoner siden, hvor feltet dengang skulle køre tre løb hver weekend, resulterende i et færre antal løbsweekender. Heldigvis har Formel 2 bibeholdt det velkendte weekendformat med to løb fordelt på hele 14 løbsweekender.

Formatet er som følgende i løbsweekenderne:

Fredag: Én træning (45 min) og én kvalifikation (30 min)

Lørdag: Ét Sprint-løb á 120 kilometer eller 45 min (alt efter hvad der kommer først)

Søndag: Ét Feature-løb á 170 kilometer eller én time (alt efter hvad der kommer først)

Der vil, som sædvanligt, ikke være et krav om et pitstop i sprintløbet.

Feature-løbet fortsætter dog med at have krav om mindst et pitstop, hvilket dermed også betyder et skift af alle fire dæk til en anden type. Bilen skal derfor have benyttet de to tørvejrs-dæktyper som er fastsat inden weekenden igennem et feature-løb. Den eneste undtagelse til dette, er hvis det regner og feltet derfor skal benytte regnvejrsdæk – præcis som vi kender det fra Formel 1.

Som sædvanligt er der kun én kvalifikation per løbsweekend som bestemmer startpositionerne på kørerne til søndagens Feature-løb. Top-10 i kvalifikationen spejlvendes til lørdagens sprint, således køreren med pole position i kvalifikationen starter som nummer 10.

Hver kører får også tildelt seks sæt tørvejrsdæk til hver weekend, i forhold til de fem de fik i forrige sæson. Ud af disse seks sæt, er de fire af dem ’prime’-sæt, og de sidste to ’option’-sæt. Dertil får hver kører også tre sæt regnvejrsdæk per løbsweekend.

Pointfordeling

Pointfordelingen i Formel 2 er ikke helt som man kender det fra Formel 1, grundet weekendernes løbsformat med to løb. Køreren der tager pole position i fredagens kvalifikation, får tildelt to points.

I sprintløbet om lørdagen er det top-8 der får point (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1).

I søndagens featureløb gives der point til top-10, hvilket betyder pointfordelingen her er som vi kender det (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1).

Det er muligt at få endnu et point i begge løb, såfremt en kører sætter hurtigste omgangstid og slutter indenfor top-10 i det respektive løb som tiden er sat i.

På den måde er det maksimale antal point, en kører kan score hen over en weekend nu blot 39 point, i stedet for 65 som det var forrige sæson med tre løb og andre pointfordelinger.

Kørere og teams

Formel 2 feltet består af 11 teams og 22 kørere i denne sæson. Danske Frederik Vesti kører for Prema Racing, som han tidligere har stiftet bekendtskab med i blandt andet Formel 3. Han har ligeledes kørt for en afgren af Prema i Formula Regional European Championship samt i formelklassikeren Macau Grand Prix. Vesti kørte senest for ART Grand Prix, hvor han sluttede sæsonen med en enkelt sejr, pole position, hurtigst omgang og frem podieplaceringer. Det resulterede i en niendeplads i mesterskabet ved sæsonafslutningen.

Frederik Vesti er i år iklædt den røde kørerdragt for Prema Racing. Ikke en uvant situation for det danske talent. Foto: Bryn Lennon – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

Prema Racing

Prema er det, man roligt kan kalde et sandt traditionshold i formelracing. Det italienske team er fra 1984, og har en lang historie med blandt andet supportklasser i formelracing. Deres fokus på Formel 2 og Formel 3 kan tydeligt ses på resultatlisterne. Kørere som Charles Leclerc, Mick Schumacher, Nyck De Vries, Frederik Vesti og mange flere, har alle været forbi Prema Powerteam på et tidspunkt i deres karriere.

Til trods for en fjerdeplads i teammesterskabet i 2022 er det efterhånden uvant at se Prema Racing og deres kørere så ”langt nede” i resultatlisterne. Både i 2021 og 2020 blev det italienske hold mestre i både kørermesterskabet og teammesterskabet. Dette gør også at resultaterne med en 7. og 10. plads i kørermesterskabet ikke var prangende.

I år kører Mercedes-junior Frederik Vesti for teamet sammen med Oliver Bearman som kommer med en tredjeplads i Formel 3 mesterskabet i bagagen. Foruden dette har han også en titel som både italiensk og tysk Formel 4 mester på CV’et, begge indkasseret i 2021.

Invicta Virtuosi Racing

Det tidligere Virtuosi Racing, hedder i år Invicta Virtuosi Racing. Det britiske team fra Norfolk leverede en under middel præstation i 2022, hvor specielt Marino Sato trak teamet ned i ranglisterne. Han leverede blot seks point gennem hele sæsonen. Helt modsat leverede teamkammeraten Jack Doohan tre sejre og yderligere tre podieplaceringer resulterende i 128 point og en sjetteplads i mesterskabet.

Teamet har blandt andet fostret talenter som Callum Ilott, Zhou Guanyu og Felipe Drugovich, så det bliver spændende om Amaury Cordeel og Jack Doohan bliver en del af den statistik efter denne sæson.

Rodin Carlin

Carlin er blevet til Rodin Carlin men det har intet mere at sige end ejerskabet af teamet. Nu nævnte vi Invicta Virtuosi Racing har fostret talenter, men det er intet i forhold til Carlin teamet.

Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen, Carlos Sainz Jr., Lando Norris, George Russel, Marco Sørensen, Yuki Tsunoda og senest Logan Sargeant er alle kørere, som har været forbi Carlin. Teamet bankede i øvrigt på til Formel 1 tilbage i 2006-2008.

Sidste år kørte Liam Lawson og Logan Sargeant for teamet med særdeles fine resultater og blot otte point fra teammesterskabet. 14 podieplaceringer, hvoraf seks af disse var sejre. I år kører Zane Maloney og Enzo Fittipaldi for teamet, som begge kommer med pæne resultater i bagagen. Maloney sluttede forrige sæson i Formel 3 på en andenplads i mesterskabet. Fittipaldi sluttede sidste sæson af på ottendepladsen i Formel 2. Maloney nåede at køre de to sidste løb i Formel 2, så det vil ikke være uvant for ham at sidde bag rattet af en Formel 2 racer.

Hitech Pulse-Eight

Det tidligere Hitech Grand Prix har grundet sponsoraftale omdøbt sig til Hitech Pulse-Eight. Forrige år kørte Jüri Vips og Marcus Armstrong for teamet, men er begge skiftet ud til fordel for Jak Crawford og Isack Hadjar. Jüri Vips har endnu ingen plan for 2023 mens Armstrong skal køre IndyCar for Chip Ganassi Racing. Læs vores IndyCar guide her.

Isack Hadjar er bestemt ikke den mest vindende kører, faktisk har han aldrig vundet en serie han har deltaget i. Til trods for dette er han dog blevet en del af Red Bulls Junior Team i 2022.

Jak Crawford er heller ikke velbevandret på et podie i singleseaters, men kommer dog til Formel 2 med pænere resultater end teamkammeraten.

Theo ourchaire er efterhånden synonym for ART Grand Prix, da han igen i år går efter guldet med teamet. Foto: Bryn Lennon – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

ART Grand Prix

ART Grand Prix er utvivlsomt det teamnavn, du har hørt mest om i den danske Formel 2-dækning de sidste tre år, hvor både IndyCar aktuelle Christian Lundgaard og Prema Racings Frederik Vesti har kørt. Både Lundgaard og Vesti har ligeledes været en del af teamets Formel 3 afdeling da de kørte i den serie. De havde ligeledes begge oplevelsen af franske Theo Pourchaire som teamkammerat som sluttede forrige sæson som nummer to i mesterskabet.

Det franske team blev grundlagt af Frédéric Vasseur og Nicholas Todt i 1991, og har sidenhen kørt adskillige titler hjem. Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Nico Hulkenberg og Stoffel Vandoorne er alle fire blevet GP2-mestre med ART Grand Prix dengang serien hed det. Og i GP3/Formel 3 har ART også en bundsolid historik. Esteban Gutiérrez, Valtteri Bottas, Esteban Ocon, Charles Leclerc, George Russel og Anthoine Hubert er alle blevet GP3-mestre med teamet undervejs.

Theo Pourchaire tager endnu en sæson med det franske team, hvor han i år får selskab af den regerende Formel 3 mester Victor Martins som han vandt med ART Grand Prix’ Formel 3 afdeling.

MP Motorsport

Brasilianske Felipe Drugovich er seneste talent til at avancere til Formel 1 fra det hollandske MP Motorsport. Den unge Drugovich ligner en mand som skal i aktion i Bahrain i weekenden for Aston Martin, da Lance Stroll endnu ikke er meldt rask efter en træningsulykke.

Brasilianeren nåede at køre to sæsoner hos teamet, senest med kørermesterskabet i hus i 2022, hvilket åbnede op for at nye kørere kunne kæmpe om sædet. Norske Dennis Hauger og Indiske Jehan Daruvala som i øvrigt ikke længere er et Red Bull Juniortalent længere.

MP Motorsport sikrede sig ikke blot kørermesterskabet med Drugovich i 2022 men ligeledes teammesterskabet foran både ART Grand Prix og Prema Racing.

Teamet er også et velkendt et af slagsen for mange danske kørere i andre rækker end blot Formel 2. Både Marco Sørensen, Lasse Sørensen, Christian Lundgaard, Johan Jokinen, Sebastian Øgaard, Noah Degnbol, Georg Kelstrup og Sebastian Gravlund har kørt i andre serier for teamet.

PHM Racing by Charouz

Tjekkiske Charouz Racing System blev grundlagt i 1985 i Prag, og har i år ændret navn til PHM Racing by Charouz. Forrige sæson endte med at blive en del udskiftende end først forventet, da båd Enzo Fittipaldi, Cem Bölükbasi, David Beckmann og Tatiana Calderón kørte for teamet. Brasilianeren kørte alle løb mens de tre andre delte den anden racer hen over sæsonen.

I år satser de på mere kontinuitet med Roy Nissany og Brad Benavides. Roy Nissany er et velkendt navn i Formel 2, ikke nødvendigvis for de gode resultater men for deltagelsen. Benavides er derimod ukendt for mange og det er der en god grund til. Amerikaneren har ikke leveret nogen resultater og aldrig vundet en løbsserie ud over et vinterløb i 2019 for en helt bestemt klasse.

Til trods for Roy Nissanys ringe CV forventer vi det bliver ham som vinder det interne opgør i den ikke imponerende køreropsætning.

DAMS

Det franske team, DAMS, har i mange år været synonym med sejre, pole positions og ikke mindst mesterskaber, men i 2020 gik noget helt galt for det ellers sejrsvante, franske team. Både Romain Grosjean og Jolyon Palmer er tidligere mestre i GP2 med DAMS, ligeledes er Kevin Magnussen og Carlos Sainz Jr. i Formel Renault 3.5.

Men trods de tidligere flotte resultater er det blot blevet til fire sejre, to pole positions og 14 podieplaceringer over de seneste tre sæsoner. Ayumu Iwasa leverede praktisk talt hele teamets præstation sidste sæson med 141 point ud af teamets i alt 161. Det sikrede dem en sjetteplads i teammesterskabet, to placeringer højere end i både 2020 og 2021.

Der skulle formentlig ikke meget overtalelse til for Ayumu Iwasa som bliver i teamet i 2023. Her får han selskab af Arthur Leclerc som avancerer fra Formel 3.

Kush Maini er ikke umiddelbart den mest erfarne og vindende kører i feltet, men mon ikke han kommer til at stå for noget action i årets løb? Foto: Bryn Lennon – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images

Campos Racing

Campos Racing stiller endnu engang til start med Ralph Boschung som i år flankeres af den relativt ukendte indiske racerkører, Kush Maini. Maini kørte sidste år for MP Motorsports Formel 3 team men med kun fire resultater indenfor top 10, hvoraf en enkelt af disse var en podieplacering.

Campos Racing sluttede 2022 af på værst tænkelig vis med en suverænt ringe 11. plads i mesterskabet. Hele 17 gange måtte de se på, hvordan deres biler enten udgik eller slet ikke deltog i løbene, hvilket ret naturligt cementerer de 67 point som teamet fik skrabet sammen som skuffende.

Det bliver spændende at se om deres kørere kan vende skuden i år, vi har dog vores tvivl her på redaktionen.

VAR (Van Amersfoort Racing)

I udgangen af 2021 stoppede HWA Racelab al motorsportaktivitet, hvorefter det velkendte hollandske team overtog. I år stiller det hollandske team med Richard Verschoor og Juan Manuel Correa som begge har stor erfaring med singleseater racerløb.

Verschoor kommer med to års erfaring i både Formel 3 og Formel 2, så i år skal han præstere for at kunne understrege sit værd i de europæiske formelklasser. Correa kender mange fra den forfærdelige ulykke på Spa-Francorchamps i 2019. Han er kommet tilbage igen og fik de to sidste afdelinger i Formel 2 med VAR-teamet i 2022. Foruden det kørte han hele Formel 3 sæsonen med Art Grand Prix, dog uden andet end en enkelt podieplacering.

Trident

Det italienske team Trident har i år skrevet kontrakt med Roman Stanek og Clément Novalak. En skuffende 11. plads i 2021 blev vendt til en bedre niendeplads i 2022.

En sejr i sæsonens første løb blev teamets højdepunkt i hele 2022. Herefter kom der blot tre yderligere podieplaceringer fordelt over de resterende 27 løb.

Tjekkiske Roman Stanek kommer med erfaring fra både Formel 4 og Formel 3 indenfor de seneste fire år, til trods for det ikke er blevet til mange sejre i de år.

Franske Clement Novalak derimod kommer med solid erfaring fra Formel 3, hvor han i 2021 sikrede sig tredjepladsen i mesterskabet. Det seneste år kørte han Formel 2med MP Motorsport, men her blev det ikke til det niveau Novalak normalt har leveret i de mindre klasser.

Oversigt – Hvem kører for hvem?

Team Kørernummer Kører
MP Motorsport 1 Dennis Hauger
2 Jehan Daruvala
Rodin Carlin 3 Zane Maloney
4 Enzo Fittipaldi
ART Grand Prix 5 Theo Pourchaire
6 Victor Martins
PREMA Racing 7 Frederik Vesti
8 Oliver Bearman
Hitech Pulse-Eight 9 Jack Crawford
10 Isack Hadjar
DAMS 11 Ayumu Iwasa
12 Arthur Leclerc
Invicta Virtuosi Racing 14 Jack Doohan
15 Amaury Cordeel
PHM Racing by Charouz 16 Roy Nissany
17 Brad Benavides
Trident 20 Roman Stanek
21 Clement Novalak
Van Amersfoort Racing 22 Richard Verschoor
23 Juan Manuel Correa
Campos Racing 24 Kush Maini
25 Ralph Boschung

Formel 2-kalenderen 2023

Dato Sted Runde
14. – 16. februar Sakhir, Bahrain Testdag
3. – 5. marts Sakhir, Bahrain 1
17. – 19. marts Jeddah, Saudi-Arabien 2
31. marts – 2. april Melbourne, Australien 3
28. – 30. april Baku, Aserbajdsjan 4
10. – 12. maj Barcelona, Spanien Testdag
19. – 21. maj Imola, Italien 5
25. – 28. maj Monte Carlo, Monaco 6
2. – 4. juni Barcelona, Spanien 7
30. juni – 2. juli Spielberg, Østrig 8
7. – 9. juli Silverstone, Storbritannien 9
21. – 23. juli Budapest, Ungarn 10
28. – 30. juli Spa-Francorchamps, Belgien 11
25. – 27. august Zandvoort, Holland 12
1. – 3. september Monza, Italien 13
24. – 26. november Yas Island, Forenede Arabiske Emirater 14 

Hvor kan du se Formel 2?

Hvis du ønsker den største dækning af serien, anbefaler vi at købe et abonnement til F1TV. Herpå kan du se alle sessioner, ikke blot for Formel 2, men også Formel 1, Formel 3 og de supportklasser som deltager i de forskellige weekender. Derudover huserer de også det største arkiv for disse serier, så du kan se tilbage i historien.

Derudover sender Viaplay (tidl. NENT Group) også løbene. Dette foregår typisk på TV3 MAX, TV3 Sport, TV3+ og Sport Ultra HD. Derudover kan du også se det vi Viaplay-appen såfremt du har abonnement til dette.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: