Guide: Alt du skal vide om NTT Indycar Series i 2022

Foto: Indycar.com

Sæsonpremieren i Indycar står for døren, og set med danske briller er serien mere spændende end den har været i mange, mange år. Med Christian Lundgaard som fast kører i serien hos Rahal Letterman Lanigan Racing har vi her på Boxengasse valgt at komme den store interesse i møde med en dansk guide til serien i år.

Traditionen tro udgiver vi hos Boxengasse en grundig guide om de største serier vi dækker, og hermed er Indycar altså blevet en del af den familie.

NTT Indycar Series vokser og vokser i popularitet herhjemme, især efter Christian Lundgaards og Kevin Magnussens respektive debuter i 2021. Her på Boxengasse har vi det seneste års tid, beskæftiget os meget med singleseater-klasserne Formel 2, Formel 3 og Indy Pro 2000, og i år bliver Indycar en tilføjelse til dén liste.

Vi er dog ikke helt nye i den nordamerikanske Indy-verden, og har løbende dækket Christian Rasmussens vej gennem supportklasserne ‘Road to Indy’, hvor danskeren i år fortsætter sin jagt på drømmen om Indycar.

I denne guide til Indycar, kan du som læser forvente at blive klogere på bl.a. serien, bilerne, kalenderen, mesterskabet, samt holdene og kørerne i serien – og selvfølgelig en del om vores egen danske Christian Lundgaard. Dertil kommer også supportserierne ‘Road to Indy’.


Hvad er NTT Indycar Series?

Der er lidt at få styr på, inden det grønne flag ryger i vejret i de østamerikanske gader i St. Petersburg, Florida – så lad os bare starte fra en ende af.

NTT Indycar er en nordamerikansk sinlgeseater-serie, der i 2022 samler 35 kørere for 11 teams der kæmper om en pengepræmie på 1 million dollars fra februar til september, på 17 amerikanske og canadiske racerbaner. Serien kan med rette kaldes det amerikanske svar på F1.

I år bliver det store fokus fra dansk side naturligvis på Christian Lundgaard, der efter to sæsoners Formel 2 hos ART Grand Prix for nu må opgive Formel 1-drømmen, og i stedet jagte succes på den anden side af Atlanten.

Du kan følge vores dækning af Indycar hele sæsonen her. Vi dækker naturligvis også Road To Indy, hvor danske Christian Rasmussen tørner ud for Andretti Autosports, og skal jagte drømmen om et sæde i NTT Indycar Series i 2023, når han tørner ud for de blå-røde i Indy Lights, svarende til Formel 2 i Europa.

En ny dansk guide om Indycar 2022
NTT Indycar Series på Indianapolis Motor Speedways road course-layout i 2021. Christian Lundgaard i nr. 45 yderst til højre, i den gul-røde/brune Rahal Letterman Lanigan Racing-racer. Foto: Indycar

Bilerne, motor og teknik

Vi starter i den tekniske afdeling. Kigger man på en Indycar og en Formel 1-racer er der en stribe klare forskelle, specielt på haloen, som nærmere er en rude i Indycar.

Bilmodellerne

Indycar er på chassisfronten en spec-klasse, hvor alle bruger det samme chassisdesign, som kommer fra italienske Dallara. Modellen IR18 er udelukkende i brug i Indycar og kan dernæst kombineres med motorer fra to forskellige leverandører – Chevrolet og Honda.

Alle motorerne er 2,2 liters V6’ere med twinturbo og kører i 2022 den sidste sæson i sin nuværende konfiguration med 550-750 hk alt efter opsætning. Det nye format for 2023 og frem hæver motorernes slagvolumen til 2,4 liter, ligesom der tilføjes et hybridsystem, og til den tid skulle vi gerne se op mod 900 hestekræfter.

Bilerne måler 512 centimeter i længden og har forskellige bredder alt efter om der køres på ovalbaner eller ej. I normalt trim er bilerne 194 cm brede, mens bredden reduceres til 191 cm på ovalbanerne.

Holdene fordeler sig således, at Andretti Autosports, Chip Ganassi Racing, Dale Wayne Racing, Meyer Shank Racing og Rahal Letterman Lanigan Racing kører med Honda, mens Chevrolet-holdene er Dreyer & Reinbold Racing, A. J. Foyt Enterprises, Arrow McLaren SP, Ed Carpenter Racing, Juncos Hollinger Racing og Team Penske.

Dækkene i Indycar er fra Firestone, og der er i serien tre compounds i form af Primary Black og Alternative Reds samt et regndæk. Primary-dækket er de hyppigst brugte, mens Alternative Red er at sammenligne med den blødere compound, soft-dækket, i F1.

Løbsweekender & pointdeling

Indycar adskiller sig på formatet fra det, vi kender i Europa. Her er nemlig et kvalifikationsformat til hver type bane, så det forløber forskelligt alt efter om der køres på en ovalbane, eller om der køres på gadebaner og etablerede racerbaner (street/road courses).

Road- og Streetcourse-formatet

Første segment: Efter den sidste træningssession bliver feltet delt op i to grupper baseret på netop træningsresultatet. Hver gruppe får 10 minutter på banen til at sætte tiden, og skulle der komme afbrydelser, så stopper tiden ikke med at gå. De seks bedste fra hver gruppe – altså 12 biler i alt – er videre til andet segment. De kørere der ikke går videre, har nu deres startposition til løbet.

Andet segment: De 12 biler får igen 10 minutters tid på banen til at sætte en tid. Igen stoppes tiden ikke af gule flag og safetycars, og de seks bedste tider giver en plads i Firestone Fast Six, mens de resterende har nu deres startposition til løbet.

Firestone Fast Six: De seks biler får seks minutters banetid med garanti for grønt flag, til at køre om pole position. Her er i øvrigt garanti for grønt flag alle seks minutter.

Kvalifikationsformat Road/Street Courses
Første segment 1. Feltet splittes op i to grupper baseret på træningsresultatet.

2. Hver gruppe får 10 minutters banetid uagtet om der er gult flag eller safetycar undervejs.

3. 12 biler, de seks hurtigste fra hver gruppe, går videre til andet segment.

4. De der ikke gik videre har nu deres startposition.

 

Andet segment 1. De 12 biler får igen 10 minutters banetid uagtet om der er gult flag eller safetycar undervejs.

2. De seks hurtigste går videre til Firestone Fast Six

3. De resterende P7-P12 har nu deres startposition.

Firestone Fast Six 1. De seks biler får seks minutters banetid med garanti for grønt flag til at køre om pole position.
Yderligere regler 1. Hvis fx vejrforholdene er årsag til hele kvalifikationen ikke kan gennemføres, vil startgridden bestemmes ud fra resultatet i det sidst gennemførte segment.

 

2. Gult Flag: Er en kører skyld i et gult flag, der påvirker en konkurrents forsøg på en tid, vil kørerens bedste tid blive slettet. Sker det i Firestone Fast Six fratages vedkommende alle sine tider i sessionen og kører ikke videre.

 

3. Rødt flag: Er man skyld i et rødt flag, vil kørerens to bedste omgangstider i det indeværende segment blive slettet, hvorefter køreren ikke må fortsætte til det næste. Forårsager køreren to røde flag, slettes alle tider og personen må ikke fortsætte kvalifikationen.

 

4. Doubleheaders: Når IndyCar kører doubleheaders er der igen andre regler. Her bliver feltet delt i to grupper, hvor de får 12 minutters banetid, denne gang med en garanti for fem minutter med grønt flag.

 

Ovalbanernes format

På ovalbanerne, som er unikt for Indycar, er der et lidt simplere format. Her kører hele feltet i to grupper, og den eneste tricky del er, at det er en smule anderledes til Indianapolis 500 end på de øvrige. Det vender vi tilbage til.

Derudover er stopuret skiftet ud med en gennemsnitsfart. Bedste gennemsnit er lig med pole position.

Dag 1: Hver kører får seks omgange på banen for sig selv, hvoraf de første to er opvarmningsomgange og de i de fire sidste omgange skal køreren forsøge at holde den højest mulige hastighed. De fire omgange køreren har til at sætte den vildeste fartmåling kaldes green-flag-omgange.

Dag 2: De ni hurtigste går videre til Fast Nine, og de tre langsomste kommer i Last Row Shootout. De ni deltagere i Fast Nine skal møder igen ind dag efter, hvor de ligesom dag et får seks omgange på banen og skal forsøge at få den højest mulige gennemsnitsfart. Den hurtigste i Fast Nine napper pole-position. De tre langsomste møder ind igen samme dag, og konkurrer om ikke at være sidste i søndagens start. Alle dage måles der på gennemsnitsfart og ikke omgangstid.

Som nævnt er der et par ændringer i formatet ift. Indianapolis 500 og de andre ovalbaner, hvilket står beskrevet i skemaet herunder.

Kvalifikationsformat Ovalbaner (ekse. Indianapolis 500) Indianapolis 500
Rækkefølge Kørerne sendes på banen i omvendt rækkefølge af mesterskabsstillingen, på tidspunktet hvor weekenden begynder. En vilkårlig udtrækning før hver kvalifikation bestemmer hvordan kørerne sendes på banen.

Lodtrækningen gælder kun de som er gået videre i kvalifikationen efter første kvalifikationssession. (tre i alt).

 

Opvarmningsomgange Hver bil har ret til to opvarmningsomgange, inden køreren skal sætte en tid.

NB. Løbsledelsen kan tillade yderligere opvarmningsomgange hvis dette vurderes nødvendigt.

Hver bil har ret til to opvarmningsomgange, inden køreren skal sætte en tid.

NB. Løbsledelsen kan tillade tre opvarmningsomgange hvis dette vurderes nødvendigt.

Antal forsøg på banen Hver kører har to sammenhængende omgange til at sætte tider på. Når de to omgange er kørt, lægges de to omgangstider sammen og den samlede tid afgør kørerens totale kvalifikationstid.

 

Det er den samlede tid der gælder i kampen om pole position.

Et kvalifikationsforsøg er her fire omgange, hvorefter de fire omgangstider lægges sammen.

Også her er det den samlede kvalifikationstid som afgør pole position.

Missede forsøg Hver bil må kun forlade pitten én gang når sessionen er påbegyndt. Intet reglement omkring dette.

Pointfordeling

Pointene i Indycar fordeles således – der er dobbeltpoint ved Indy 500.

Pole position Point
1. plads 50 points
2. plads 40 points
3. plads 35 points
4. plads 32 points
5. plads 30. points
6. plads 28 points
7. plads 26 points
8. plads 24 points
9. plads 22 points
10. plads 20 points
11. plads 19 points
12. plads 18 points
13. plads 17 points
14. plads 16 points
15. plads 15 points
16. plads 14 points
17. plads 13 points
18. plads 12 points
19. plads 11 points
20. plads 10 points
21. plads 9 points
22. plads 8 points
23. plads 7 points
24. plads 6 points
25. plads – 33. plads 5 points

Kalenderen i 2022

2022’s IndyCar-kalender byder på 17 løb inklusive en enkelt double header. I USA går man ikke kun op i, hvor omgange der skal køres, eller varigheden af et løb, men også hvor mange miles der skal køres. Når et løb hedder noget med tal som fx. XPEL 375 er det ofte fordi, at der køres ca. det antal miles i løbet.

Firestone Grand Prix of St. Petersburg
Dato: 25.-27. februar
Bane/lokation: St. Petersburg, Florida
Banetype: Bybane
Omgange: 100

XPEL 375
Dato: 19.-20. marts
Bane/lokation: Texas Motor Speedway, Texas
Banetype: Ovalbane
Omgange: 248

Acura Grand Prix of Long Beach
Dato: 8.-10. april
Bane/lokation: Long Beach, Californien
Banetype: Bybane
Omgange: 85

Honda Indy Grand Prix of Alabama
Dato: 29.-1. maj
Bane/lokation: Barber Motorsports Park, Birmingham, Alabama
Banetype: Road Course
Omgange: 90

GMR Grand Prix
Dato: 13.-14. maj
Bane/lokation: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana
Banetype: Road Course
Omgange: 85

Indianapolis 500
Dato: 17.-29. maj
Bane/lokation: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana
Banetype: Ovalbane
Omgange: 200

Chevrolet Detroit Grand Prix
Dato: 3.-5. juni
Bane/lokation: Detroit’s Belle Isle, Detroit, Michigan
Banetype: Bybane
Omgange: 70

Sonsio Grand Prix
Dato: 10.-12. juni
Bane/lokation: Road America, Elkhart Lake, Wisconsin
Banetype: Road Course
Omgange: 55

Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Dato: 1.-3. juli
Bane/lokation: Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio
Banetype: Road Course
Omgange: 80

Honda Indy Toronto
Dato: 15.-17. juli
Bane/lokation: Exhibition Place, Toronto, Canada
Banetype: Bybane
Omgange: 85

Hy-Veedeals.com 350 (double-header)
Dato: 22.-23. juli
Bane/lokation: Iowa Speeday, Newton, Iowa
Banetype: Ovalbane
Omgange: 250

Hy-Vee Salute To Farmers 300 (doubleheader)
Dato: 22.-24. juli
Bane/lokation: Iowa Speedway, Newton, Iowa
Banetype: Ovalbane
Omgange: 300

Indianapolis Motor Speedway Road Course
Dato: 29.-30. juli
Bane/lokation: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis, Indiana
Banetype: Road Course
Omgange: 85

Big Machine Music City City Grand Prix
Dato: 5.-7. august
Bane/lokation: Nashville, Tennessee
Banetype: Bybane
Omgange: 80

Bommarito Automotive Group 500
Dato: 19.-20. august
Bane/lokation: World Wide Technology Raceway
Banetype: Ovalbane
Omgange: 260

Grand Prix of Portland
Dato: 2.-4. september
Bane/lokation: Portland International Raceway, Vanport, Oregon
Banetype: Road Course
Omgange: 110

Firestone Grand Prix of Monterey
Dato: 9.-11. september
Bane/lokation: WearherTech Race Raceway Laguna Seca
Banetype: Road Course
Omgange: 95

Kørere og teams

Så er det tid til at få styr på dem, der ikke hedder Lundgaard til efternavn – men selvfølgelig også lidt om ham. Som nævnt ved indledningen på guiden her, så samler serien 35 kørere for 11 teams. Det er forskelligt, hvor mange kørere et hold har, da det ikke er alle hold, der kører alle løb. På ovalbanerne er der typisk omkring 30 deltagere, og på road- og streetcourses rummer deltagerlisten ofte mellem 25-30 kørere.

Derudover er der stadig mulighed for tilmelding til Indy 500, og den mulighed består lidt endnu.

Hvis det er kørerens første sæson i Indycar vil der stå et ”R” i parentes, som betyder rookie. Initialet bruges også på tv-grafikkerne og generelt på skrift i Indycar. På nederste linje ved hvert team vil det fremgå, om teamet kører alle eller udvalgte løb.

A. J. Foyt Enterprises – #4 Dalton Kellett, #11 Tatiana Calderón (R) & #14 Kyle Kirkwood (R)

Rækkefølgen er alfabetisk, og dermed start vi med A. J. Foyt Enterprises, der også bliver kaldt A. J. Foyt Racing. Teamet har i 2022 signet Dalton Kellett og Kyle Kirkwood (R) til fuldt program i serien. Derudover vil Tatiana Calderón køre med i 13 ud af sæsonens 17 løb*, og det betyder, at vi får en kvindelig kører at se i langt de fleste løbsweekender i sæsonen.

Dalton Kellett og Kyle Kirkwood har det til fælles, at de begge har kørt i Indy Pro 2000 og Indy Lights, der er Indycars svar på henholdsvis Formel 3 og Formel 2. Kyle Kirkwood kan kalde sig forsvarende Indy Lights-mester, og vandt serien med 13 point foran David Malukas der i år er at finde hos Dale Coyne Racing – både Kirkwood og Malukas er rookies i Indycar.

Teamejer Anthony Joseph Foyr Jr. – bedre kendt som A. J. Foyt er også værd at nævne. Han har selv en stor karriere bag sig, da han i sine aktive år blandt andet kørte NASCAR Cup Series, Formel 1 og Indycar. Han har i øvrigt vundet Indy 500 fire gange. Dertil har han vundet Daytona 500 i NASCAR, Le Mans og de to store amerikanske langdistanceløb, Rolex 24 at Daytona og 12 Hours of Sebring.

*Tatiana Calderón deltager ikke i ovalbaneløbene.

Tatiana Calderón (R) er feltets kvindelige kører i år, og ses her på Sebring under testen. Foto: Indycar
Andretti Autosports – #26 Colton Herta, #27 Alexander Rossi, #28 Romain Grosjean & #29 Devlin DeFransesco (R)

Andretti Autosports bliver ét af de meget spændende teams i denne sæson. 21-årige Colton Herta er med sine to af tre sæsoner med et top 5-resultat i mesterskabet ét af de hotteste navne i amerikanske formel-biler. Herta var den første årgang 2000-kører i Indycar, og har fundet seks løb i siden sin debut i serien tilbage i 2018.

Romain Grosjean er desuden klar til sin anden sæson i Indycar efter franskmanden forlod F1 i 2020. Den tidligere Formel 1-kører slipper derfor rookie-initialet i år, og er i år at finde hos Andretti Autosports, mens Grosjean i fjor kørte for Dayne Coyne Racing. Her blev det til 11 løb og en samlet 15. plads.

Franskmanden tog Indycar-karrierens første pole position på Indianapolis Road Course – i øvrigt den weekend, hvor Christian Lundgaard sidste år debuterede i serien.

Holdet ledes af Michael Andretti, og Andretti Autosports tegner sig for blandt andet fire mesterskaber og fem Indy500-sejre – sidstnævnte har teamet vundet tre gange i de seneste syv år.

Marco Andretti deltager kun i Indy500.

Romain Grosjean under testen på Sebring ugen før sæsonpremieren i Saint Petersburg. Det er franskmandens anden sæson i cockpittet på en Indycar-racer. Foto: Indycar
Arrow McLaren SP – #5 Patricio O’Ward #7 Felix Rosenqvist, #6 Juan Pablo Montoya

Det var hos Arrow McLaren SP, at Kevin Magnussen fik sin Indycar-debut i 2021 som stand-in for svenske Felix Rosenqvist, hvor Magnussen kørte løbet på Road America for teamet.

Men i år er det altså Patricio O’Ward og Felix Rosenqvist der skal sikre succes for det britiske motorsportshold.

Hvis du er Formel 1 eller fan af McLarens F1-hold har du måske hørt om Patricio O’Ward, bedre kendt som Pato O’Ward, der efterhånden kan skrive en del F1-tests på sit CV. I Indycar tegner Pato O’Ward sig for en samlet tredjeplads i mesterskabet sidste sæson, og to sejre i XPEL 375 og løb 2 i Detroit.

Teamet har desuden en spændende gæst med til to løb i år i form af Juan Pablo Montoya, som selv har to Indy 500-titler og selvfølgelig en stor F1-karriere bag sig. Montoya kører Indy 500 og GMR Grand Prix i år.

Juan Pablo Montoya deltager kun i runde fem (GMR Grand Prix) og seks (Indy 500) der begge køres på Indianapolis Motor Speedways Road course- og ovalbanelayout.

Arrow McLaren deltager igen i 2022 i Indycar
Felix Rosenqvist i sin Arrow McLaren SP på Sebring. Foto: Indycar
Chip Ganassi Racing – #8 Marcus Ericsson, #9 Scott Dixon, #10 Alex Palou, #48 Jimmie Johnson & #TBC Tony Kanaan

Chip Ganassi Racing er én af de helt store aktører i amerikansk motorsport, og hvis du har fulgt Kevin Magnussen i IMSA sidste år og i år, så har du set lidt til det store team. Men de kører meget andet end kun sportscars – de kører også Indycar og i Extreme E-serien.

Hvis der var et konstruktørmesterskab i Indycar ville Chip Ganassi Racing være et godt bud på en storfavorit. Den seksdobbelte Indycar-vinder, Scott Dixon, den tidligere i Formel 1-kører, Marcus Ericsson, den forsvarende Indycar-mester, Alex Palou, den syvdobbelte NASCAR-vinder, Jimmie Johnson og den mangeårige Indycar-kører, Tony Kanaan udgør lineuppet i år. Sidstnævnte får vi dog kun i aktion under Indy 500 i maj måned.

Sidste sæson havde Chip Ganassi Racing tre kørere med i top-6 i mesterskabet. Derudover fik Marcus Ericsson en tredjeplads i Tag Heuers ”Don’t Crash Under Pressure” Award, Jimmie Johnson var den tredje bedste rookie til at få point på kontoen i sæson 2021. Palou vandt mesterskabet med 38 point foran Teams Penskes Josef Newgarden.

Holdet ejes af den 63-årige forretningsmand, Floyd ”Chip” Ganassi Jr., der er optaget i Indycars Hall of Fame med en fortid som aktiv kører i mere end 30 år. Han er den eneste holdejer i historien med sejre i Indy 500, Daytona 500, The Brickyard 400, Rolex 24 at Daytona og 12 Hours of Sebring.

Tony Kanaan deltager kun i Indy 500.

Scott Dixon er et kendt navn i Indycar, han deltager også i 2022
Scott Dixons fokus ligger i år på at vinde sin syvende titel i NTT Indycar Series, og prioriterer dermed sit sæde hos Chip Ganassi Racings IMSA-hold mindre i år. Foto: Indycar
Dale Coyne Racing – #18 David Malukas (R) & #51 Takuma Sato

Skal det være helt rigtigt, så kan Dale Coyne Racing faktisk deles i to hold: Dale Coyne Racing with HMD Motorsports og Dale Coyne Racing with Rick Ware Racing. Og forklaringen er enkel. Det ene sted hjælper holdet HMD Motorsports til, og det andet sted hjælper Rick Ware Racing til.

I denne sæson har David Malukas (R) og Takuma Sato skrevet kontrakt med holdet, og her er det faktisk Christian Lundgaard der fik fat i Takuma Satos sæde hos Rahal Letterman Lanigan Racing til den kommende sæson.

Takuma Sato er et kendt ansigt i Indycar, hvor den 45-årige japaner har kørt siden 2010. Den tidligere F1-kører har blandt andet en sejr i Indy 500 på CV’et, og kører til sæsonpremieren sit løb nummer 200 i Indycar.

Den 21-årige David Malukas kan man roligt sige har taget The Road To Indy, da han både har kørt Cooper Tires USF2000, og blev vicemester i sidste års udgave af Indy Lights, som han kørte to sæsoner i, før en enkelt i hver af Indy Pro 2000 og Cooper Tires USF2000.

Takuma Sato er et kendt ansigt i IndyCar Series
Den 45-årige japaner, Takuma Sato, tørner i denne sæson ud for Dale Coyne Racing w/ Rick Ware Racing, hvor han er skiftet fra Rahal Letterman Lanigan Racing, hvor Christian Lundgaard overtog hans sæde til denne sæson. Her ses han på anden testdag på Sebring International Raceway. Foto: Indycar
Dreyer & Reinbold Racing – #23 Santino Ferrucci & #24 Sage Karam

Dreyer & Reinbold Racing er indtil videre årets eneste team, som udelukkende er med til Indy 500. De kører med Sage Karam, som kørte Indy 500 sidste år såvel som i 2014, og Santino Ferrucci der tidligere har kørt for Rahal Letterman Lanigan Racing.

Ferruccis karriere har hidtil været en lidt omtumlet størrelse, for han startede karrieren i Europa, og er noteret for lidt af hvert indenfor tysk Formel 3, Toyota Racing Series og den daværende GP3 samt 23 løb i Formel 2 for Trident, hvor hans bedste resultat blev en 19. plads i 2018. Derudover var han ikke FIA’s bedste ven – han indgav i 2018 en anmodning om tilladelse til et ‘Make America Great Again’-slogan på siden af sin racer, som endte i et stort nej. Siden fulgte endnu mere ballade for Ferrucci, som siden droppede Formel 2 og søgte mod vest. Senest kørte han Indycar ved Music City Grand Prix i 2021 og tog ved den lejlighed en 11. plads.

Ed Carpenter Racing – #20 Conor Daly, #21 Rinus Veekay & #TBA Ed Carpenter Jr.

Ed Carpenter Racing er endnu et glimrende eksempel på et team, som har en kørende ejer. Her er grundlæggeren af holdet, Everette Edward Carpenter, bedre kendt som Ed Carpenter både ejer og kører på eget team, men Ed er dog kun i aktion én gang i år til Indianapolis 500.

Til gengæld råder Ed Carpenter Racing over to spændende kort i hollandske Rinus Veekay og Conor Daly. Daly kan roligt siges at have været lidt omkring i sin Indycar-karriere. Det hele startede hos A. J. Foyt, og kørte her sit første Indy 500 i 2013. Siden fulgte flere forskellige teams, inden han vendte tilbage til A.J. Foyt i 2017. I 2018 deltog han i fire løb hos Harding Steinbrenner Racing (i dag Andretti Autosports) og Dale Coyne Racing inden han i 2019 kørte syv løb i serien hos Andretti, Carlin Racing (ude af Indy i dag) og sidst men ikke mindst Arrow McLaren SP.

I den anden side af garagen finder vi Rinus van Kalmthout, bedre kendt som Rinus Veekay, som har kørt sig vej til Indycar gennem Road to Indy-programmet, og er igen i år fast mand for Ed Carpenter Racing, hvor han i lighed med Conor Daly har fuldt program i serien.

Ed Carpenter deltager kun i Indy500.

Conor Daly er med i en dansk guide om Indycar i 2022
Conor Daly under pre-testen på Serbing. Foto: Indycar
Juncos Hollinger Racing – #77 Callum Illot (R)

Hos Juncos Hollinger Racing kaster britiske Callum Ilott sig i år ud i en ny udfordring. Ilott, der kommer med en baggrund i Ferraris akademi og som officiel reservekører i Alfa Romeo F1, får i år sin første hele sæson i Indycar. Det gør også teamet til det eneste med bare én bil i årets Indycar-sæson.

Ilott nåede de tre sidste løb af mesterskabet i 2021, og var undervejs også forbi Le Mans med Ferraris Iron Lynx-projekt i fjor. Tidligere har han kørt Formel 2 for Trident og Charouz Racing System.

Callum Ilott skifter i år endurance racing ud med fuldt program i Indycar hos Juncos Hollinger Racing i den skiggrønne racer. Foto: Indycar
Meyer Shank Racing – #06 Hélio Castroneves & #60 Simon Pagenaud

Meyer Shank Racing er ét af de helt stærke kort i amerikansk racing – og ikke kun i Indycar. Teamet er også stærke i sportsvogne, og stiller i år med den forsvarende Indy 500-vinder, Hélio Castroneves samt Simon Pagenaud. Duoen er desuden forsvarende vindere af Rolex 24 at Daytona, for de startede her det nye samarbejde ved at vinde løbet for netop Meyer Shank Racing sammen med Tom Blomqvist og Oliver Jarvis.

Castroneves har i alt fire Indy 500-sejre bag sig, og er forsvarende vinder. Meyer Shank Racing var desuden stærkt kørende i pre-testen på Sebring, og bør uanset hvad regnes som et godt bud på et team, der kommer til at markere sig helt fremme.

Hélio Castroneves toppede anden testdag på Sebring, hvor han sammen med sin holdkammerat og tidligere Team Penske-kører, Simon Pagenaud, lavede en one-two. Foto: Indycar
Rahal Letterman Lanigan Racing – #30 Christian Lundgaard (R), #15 Graham Rahal & #45 Jack Harvey

Rahal Letterman Lanigan Racing bliver holdet, som Christian Lundgaard tørner ud for, når han i sæson 2022 går fuldt ind i Indycar og kører alle sæsonens 17 løb. Det kommer efter Lundgaard i fjor fik chancen på Indianapolis’ Road Course til Big Machine Spiked Coolers Grand Prix og gjorde en stærk figur fra start. Han kvalificerede sig ind i Firestone Fast Six og startede som firer i debuten. Det holdt dog ikke helt til mål, hvor han blev nummer 12, men debuten imponerede hele den amerikanske motorsportsverden og var med til at skabe fundamentet for en fuld sæson i år.

Lundgaard får erfarne kræfter med sig i garagen. Graham Rahal har været i Indycar siden 2008 og markeret sig med 241 løb, tre pole-positions og seks sejre. Den sidste kører i trioen er Jack Harvey, som har kørt i serien siden 2019, men 2021 var den første hele sæson for briten.

Derudover har Christian Lundgaard både gennemført fleres tests med RLL, der alle blev med Sebrings asfalt under raceren samt en masse simulatortid. Christian deltog også i Pro Challenge. Et E-Sportsevent afholdt i starten medio februar, hvor den 20-årige østjyde i rFactor2 viste sine færdigheder i en virtuel racerbil af tre heats på IMS Road Course, bedre kendt som Indianapolis Motor Speedway roadcourse – forkortelsen er meget populær i USA.

Christian Lundgaard var naturligvis også at finde på Sebring til preseason tests. Foto: Indycar
Team Penske – #2 Josef Newgarden, #3 Scott McLaughlin & #12 Will Power

Team Penske er et andet af Indycars hæderkronede teams med en lang historie – for Penske går det tilbage til 1966, og teamet er foruden at være et af Indycars mest vindende gennem tiderne også involveret på tværs af hele motorsporten. For eksempel er Penske også en del af Porsches kommende prototypeprojekt i IMSA.

Kørertrioen hos Penske føres an af Josef Newgarden, som sætter gang i 2022 som vicemester. I fjor var han bare 38 point fra mesterskabet.

Newgarden får selskab af talentfulde kræfter i form af newzealandske Scott McLaughlin, som vandt hæderen som bedste rookie i Indy 500 sidste år. Her blev McLaughlin nummer 14, og er trods at være et relativt nyt navn i Indycar-sammenhæng et spændende navn, som har en ganske blandet baggrund og også har markeret sig på mere hjemlige breddegrader i de australske V8 Supercars. 2021 var første år med fuldt program for McLaughlin, der sluttede på en 14. plads i mesterskabet, og havde årets absolutte højdepunkt i Texas under XPEL 375, hvor han blev nummer to.

Trioen fuldendes af en anden af Indycars helt store profiler – Will Power. Power har været i Indycar siden 2008 og har et enkelt mesterskab, 40 sejre og en enkelt sejr i Indy 500 bag sig.

Team Penske er bl.a. med Scott McLaughlin i 2022. Her ses han under testen på Sebring med solnedgangen i baggrunden. Foto: Indycar

Hold og kørere i 2022

Hold Motorleverandør Kører nr. Kører Runder, køreren deltager i
A. J. Foyt Enterprises Chevrolet 4

14

11

Dalton Kellett

Kyle Kirkwood (R)

Tatiana Calderón (R)

Alle

Alle

Road- og streetcourses

Andretti Autosport Honda 26

27

28

98

29

Colton Herta

Alexander Rossi

Romain Grosjean

Marco Andretti

Devlin DeFrancesco (R)

Alle

Alle

Alle

Indy500

Alle

Arrow McLaren SP Chevrolet 5

6

7

Pato O’Ward

Juan Pablo Montoya

Felix Rosenqvist

Alle

GMR Grand Prix og Indy500

Alle

Chip Ganassi Racing Honda 8

9

10

48

TBC

Marcus Ericsson

Scott Dixon

Alex Palou

Jimmie Johnson

Tony Kanaan

Alle

Alle

Alle

Alle

Indy500

Dale Coyne Racing Honda 18

51

David Malukas (R)

Takuma Sato

Alle

Alle

Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 23

24

Santino Ferrucci

Sage Karam

Indy500

Indy500

Ed Carpenter Racing Chevrolet 20

21

TBC

Conor Daly

Rinus Veekay

Ed Carpenter

Alle

Alle

Indy500

Juncos Hollinger Racing Chevrolet 77 Callum Ilott (R) Alle
Meyer Shank Racing Honda 06

60

Hélio Castroneves

Simon Pagenaud

Alle

Alle

Rahal Letterman Lanigan Racing Honda 15

30

45

Graham Rahal

Christian Lundgaard (R)

Jack Harvey

Alle

Alle

Alle

Team Penske Chevrolet 2

3

12

Josef Newgarden

Scott McLaughlin

Will Power

Alle

Alle

Alle

Road To Indy

Indycar er toppen af poppen indenfor singleseater-serierne i amerikansk motorsport, men der er god grund til at følge med i meget mere end blot det.

Lige under Indycar er et helt program, som hedder Road to Indy, der i mange henseender er et springbræt for nye talenter, og hvor danske Christian Rasmussen er særdeles godt på vej mod en fremtid i Indycar. I år er danskeren at finde i Indy Lights, hvilket er for Indycar hvad Formel 2 er for Formel 1.

Det gør han samtidigt med et nyt team i år, for Rasmussen kører hos det store Andretti Autosport i år.

Road to Indy adskiller sig markant fra mange andre systemer af serier ved at være udstyret med scholarships, så præmiepengene for et mesterskab i én klasse giver et solidt, økonomisk rygstød i bestræbelserne på at rykke op året efter. Serierne hedder USF 2000, Indy Pro 2000 og Indy Lights, og skulle Christian Rasmussen ende som mester i årets Indy Lights, kan han blive den bare anden kører i historien til at tage et hattrick gennem de tre serier.

Endnu en kører med dansk islæt er i øvrigt i Indy Lights i år. Det er 22-årige dansk/amerikanske Benjamin Pedersen kører for Global Racing Group med HMD Motorsports, som han også kørte hos i forrige sæson. Han har tidligere kørt både Formel 3 og 4 i USA, samt Formel 3 i England.

Hvordan ser man med?

I Danmark har NENT og Viaplay rettighederne til serien frem til 2024, og det plejer at blive sendt på TV3 Sport eller TV3 Max. Løbet vil med stor sandsynlighed både blive sendt på Tv-kanalerne og Viaplay, mens træning og kvalifikation muligvis kun sendes på Viaplay.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/. Gæst også vores nye gruppe om Christian Lundgaards Indycar-eventyr her!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: