Aston Martins Dane Train har fået den bedst mulige optakt til 6 hours of Fuji, som køres søndag morgen dansk tid. I lørdagens kvalifikation viste Nicki Thiim og Marco Sørensen sig tilsammen at være de hurtigste to kørere i GTE Pro på Fuji Speedway. Et stort resultat, ikke mindst set i lyset af, at den nye Aston Martin Vantage AMR debuterede i år, og dermed er den danske pole position også den første i den nye bil.

Ifølge Nicki Thiim, så passer den nye Aston Martin først og fremmest godt til den japanske bane:
– Det er altid godt at kunne vise, hvad bilen kan på nye dæk. Det virker som om, at banen passer godt til den nye bil, og det betyder virkelig meget for hele teamet, at vi nu har sat den første pole position med den. Der er sket virkelig megen god udvikling på den bil i de forgangne måneder. Det viser vi nu, sagde Thiim på det officielle pressemøde.

Annonce:

Vejrudsigten er det store samtaleemne i området ved Mount Fuji lige for tiden. Efter to dage med overskyet, men dog tørt vejr for det mestes vedkommende, er der lovet kraftig regn natten over. Det skulle stilne af til løbsstarten søndag, men Marco Sørensen håber på lidt vand:

– Jeg tror, løbet bliver lidt som vi har set i de forgangne år her, altså at det regner. Hvis det regner, så regner det – og jeg har ikke noget imod en smule regnvejr til løbet.

Alexander Lynn og Maxime Martin kørte den anden Aston Martin, #97, til tredjebedste tid.

Michael Christensen skal hente placeringer
GTE Pro-feltets tredje dansker, Michael Christensen, fik imidlertid ikke rigtigt den kvalifikation, han og Kevin Estre håbede på. Faktisk tværtimod. Christensen og Estres Porsche #92 starter sidst af alle i GTE Pro:
– Jeg ved ikke rigtigt, hvad der skete. Vores kvalifikationsrun i sidste træning var på 1.36,8, så det undrer os lidt, hvad det lige var, Aston Martin og BMW fandt her. Det er svært at sige, hvor vi er på race pace, for Aston Martin og BMW var ingen steder gennem træningen, men nu kører de pludselig stærkt, lyder det fra Michael Christensen, som fortsætter:

– Jeg forventer et løb, hvor vejret får noget at sige. Regnen kan gøre en del ved løbet, og sidste år havde vi en god bil i regnen – der har vi måske lidt ekstra at give af, siger han.

Toyota #8 endte op på pole position, men det bliver ikke med ren Toyota på første række på hjemmebanen søndag.

Den generelle pole position gik til Toyota #8 med Fernando Alonso, Kazuki Nakajima og Sebastien Buemi, mens Toyota #7 starter bagerst i LMP1. Årsagen er, at Toyota #7 med Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez er blevet frataget deres omgange efter Lopez kørte for stærkt i pitlane. Straffen er en bøde på €900 foruden en annulering af alle omgangstider fra Lopez. Og idet Toyota #7’s eneste tid var en enkelt flyvende omgang af netop Lopez, så er der ikke flere tider på listen.

Rebellions #1 med Jani, Lotterer og Senna starter som nummer to, mens Rebellion #3 med Beche, Laurent og Menezes starter som treer. Firer er SMP Racing #17 med Sarrazin, Orudzhev og Isaakyan mens SMP’s #11, Aleshin, Petrov og Button starter som nummer fem. I LMP2 har DragonSpeed #31 med Gonzalez, Maldonado og Davidson pole position.

Dempsey Proton Porsche #88 har en ganske populær pole position i Japan – takket være Satoshi Hoshino.

I GTE Am er det med Porsche på spids i form af Dempsey Proton Porsche #88 med Hoshino, Roda Jr. og Cairoli.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar