24 Hours of SPA: Dane Train klar til Superpole i næstbedste tid

Aston Martin har til 24 Hours of SPA genforenet Dane Train, og Nicki Thiim, Marco Sørensen og Ross Gunn fik takket for tilliden ved at være næsthurtigst i torsdagens kvalifikation.
Foto: SRO/24 Hours of SPA/IGTC

Indrømmet, kvalifikationsformatet i 24 Hours of SPA er lidt langt, for det er reelt først fredag aften, at vi efter en superpole for feltets 20 hurtigste biler ved, hvem der starter hvor i årets udgave af 24 Hours of SPA.

Men torsdagens kvalifikation, som kører ind i mørket er altid en god første indikation på, hvad de forskellige teams har at byde på, og over fire gange et kvarter er alle kørere i spil undervejs. Kvalifikationen til 24 Hours of SPA afgøres i reelt set fem dele – fire her til aften i den ordinære kvalifikation og så den førnævnte superpole i morgen. Her viste specielt den gendannede Dane Train hos Aston Martins Garage 59 fine takter – her er en opsamling på begivenhederne!

Ryuichiro Tomita lagde hårdt ud hos Audi Sport WRT i startnummer 31, som han blandt andet deler med Valdemar Eriksen. Desværre endte aftenen før tid, da japaneren efter at have sat bilen i top 10 kørte af banen sidst i Q2.

Som SPA oftest har ry for med godt 60 GT3-racere på banen – 58 i år – var der absolut også dramatik at hente i kvalifikationen. Q2 nåede kun godt midtvejs, før en længere afbrydelse ramte med et rødt flag, da Tim Zimmermann i #16 GRT Grasser Lamborghinien røg af banen på vej op ad Raidillon. Inden afbrydelsen nåede Nicki Thiim at sætte næsthurtigste tid, 0,004 sekund efter Rafael Marciello i hurtigste tid. Og det blev en del af nøglen for Dane Train, for kvalifikationsresultatet regnes som et gennemsnit af alle køreres tider på de respektive biler. Med Thiims gode tid i Q2 lå Dane Train som nummer to samlet – og der blev Aston Martin-raceren fra Garage 59 resten af vejen.

Andre danskerbiler var også med fremme ved den store afbrydelse. Det var blandt andet WRT’s Ryuichiro Tomita, som deler bil med blandt andre Valdemar Eriksen. Japaneren var sjettehurtigst i Q2, men teamet måtte siden se bilen falde ned bagerst efter et uheld senere i sessionen, og de starter derfor næstsidst.

Q2 endte i toptid til Raffaelle Marciello i Mercedes #88 foran Nicki Thiim i Danetrain #95 og Stuart White i Bentley #107.


Efter Q3 fortsatte Dane Train med at holde pladsen oppe foran som toer, mens Nicklas Nielsen på sit forsøg fik bragt Ferrarien fra Iron Lynx frem som nummer 15 og Robin Frijns satte med en stærk indsats Audi Sport WRT’s #37, som han deler med Dennis Lind, ind som nummer 12. Lind kørte det sidste pas for netop WRT og sikrede, at også hans bil er en del af Superpole i morgen.

Audi Sport WRT var sent ude med farvetemaet på den bil, som Dennis Lind deler med Nico Müller og Robin Frijns. De dansk/schweizisk/hollandske trio endte ud med 15. bedste tid og er klar til superpole fredag.

Tre danskerbiler klar til superpole

Top 20 faldt således ud, at Mercedes’ #88 var hurtigst i 2.18.433 i gennemsnitstid foran Aston Martins Garage 59 #95 med Nicki Thiim, Marco Sørensen og Ross Gunn, 0,433 sekund efter. Audi tog tredjebedste tid med #66.

Af andre danskerbiler i top 20 er Audi Sport Team WRT’s #37 med Dennis Lind som sagt med i 15. bedste tid, mens Nicklas Nielsen og Iron Lynx Ferrarien med startnummer 51 var 16. hurtigst på gennemsnitstiden.

Iron Lynx’ #51 med Nicklas Nielsen, Alessandro Pier Guidi og Come Ledogar byggede løbende på gennem sessionerne og endte som nummer 16 på gennemsnitstiden. Ferrarien er derfor også med i fredagens superpole.

Udenfor top 20 er gridden sat, og her finder vi som nummer 25 Michael Christensen, Dennis Olsen og Frederic Makowiecki Schnabl Engineering, som ikke klarede cuttet, men Porsche-teamet gjorde en god figur taget i betragtning hvor sent teamets indsats kom på benene efter Frikadelli Racings afbud.

Audi Sport WRT’s anden af tre danskere, Benjamin Goethe og resten af teamet på Audi R8 #30, starter som nummer 30, mens Mikkel O. Pedersen og det italienske Porsche-team Dinamic Motorsport åbner fra 33. position.

Garage 59 og Aston Martins anden bil med dansk islæt er #159, som Nicolai Kjærgaard er en del af, og de endte som 36. bedste bil, mens Bastian Buus og Allied Racing GmbH fik et svært indhop i den afbrudte kvalifikation.

Buus og Porsche-teamet med startnummer 222 åbner fra 47. position, men Allied Racing har i træningerne vist, at der er en del mere at hente i den blå Porsche. Og med 24 timers løb forude kan alt som bekendt ske.

Sidste danskerbil blev Audi Sport WRT-raceren med Valdemar Eriksen. Nordjyden kom slet ikke i aktion i kvalifikationen efter Tomitas afkørsel, og bilen starter næstsidst som nummer 57. Lige nu kæmper teamet for at få den klar til den obligatoriske nattetræning, som køres lige efter kvalifikationen. Lykkes det ikke at få omgange nok kørt, er bilen ude, inden løbet er i gang. Og alternativt bliver det med minimalt med træning.

https://www.facebook.com/ValdemarEriksenRacing/posts/4525642857454236

Fredagens Superpole køres med start fredag aften klokken 19.50, og du kan naturligvis følge den live på Youtube og via vores Facebook-side.

Mercedes og Team AKKA ASP overnatter på pole i Belgien med gennemsittet af de tider, som Raffaele Marciello, Dani Juncadella og Jules Gounon satte torsdag aften.

Her er den samlede top 20, der kører Superpole:

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: