Tyskland har i efterhånden et par år været racerdestinationen for Alexander Hartvig, som i år står foran dels et klasseskifte, og dels sin tredje sæson i tysk banesport. Denne gang er fællesnævneren imildertid ikke længere GT4, som den unge roskildenser har kørt i ADAC GT4 Germany og senest også i GT4 Europe for tyske Allied Racing. I stedet skifter Hartvig et hak op og er en del af Allied Racing og teamejer Jan Kasperliks satsning i Porsche Carrera Cup Deutschland.
Boxengasse ringede den travle sjællænder op midt i sæsonforberedelserne – til en sæson, der bliver vigtig på mange planer.
– Det tager om sig i det tyske… Det må man sige. Ej, jeg skifter op i Carrera Cup Deutschland i år, og står midt i sæsonforberedelserne med en del tests i de her uger. Senere i marts kommer seriens officielle testdage, som jeg ser meget frem imod, forklarer Alexander Hartvig.
Det er til gengæld ikke kun på asfalten, at Alexander Hartvig og baglandet har nok at se til i disse uger. Det nye erhvervsnetværk omkring Alexander Hartvig, Octane Club, har lige set dagens lys, og derfor arbejdes der hårdt på at finde både tiendedele og supportere:
– Vi har lige sat gang i vores nye erhvervsnetværk med Octane Club, og vi håber selvfølgelig at kunne invitere en masse samarbejdspartnere med til løbene hernede i denne sæson. Vi vil gerne lave en klub af en ordentlig kaliber, og sigter efter at kunne byde alle på netværk i nogle fede rammer – og til en masse godt ræs. Det sidste er Tyskland jo altid garant for, så vi satser på at skabe en god platform for fremtiden, slår han fast.
Et yndet danskervalg
Alexander Hartvig har hele vejen været en del af tyske Allied Racing. Det tyske team drives af Jan Kasperlik, og det har været et yndet stop for efterhånden en håndfuld danske kørere i jagten på en karriere via tysk motorsport. Derfor er det ifølge Alexander Hartvig heller ikke noget tilfælde, at han for nu tredje år i streg er klar til at tørne ud for netop dét team:
– Allied er hele vejen et fantastisk team at være en del af, og jeg er virkelig glad for at kunne fortsætte i de her rammer et år til. Allied Racing har sådan en fed indstilling, og de giver virkelig en gode muligheder for at arbejde med detaljerne og udvikle sig enormt på det tekniske. Her er nogle virkelig gode folk, som jeg personligt har lært rigtig meget af. Så kan man selvfølgelig altid spørge, om det er kørerens opgave at være inde i absolut al teknik – men det giver bare en god gensidig forståelse, og det har været guld værd for mig.
– Nu har vi udset os Carrera Cup til i år, og det er jo reelt en meget “låst” bil. Man kan ikke justere helt så meget på den, men det stiller omvendt bare større krav til min feedback og hvor præcis den er, forklarer Alexander Hartvig.
Jagten på rookietitlen
Som ny i Porsche Carrera Cup Deutschland træder Alexander Hartvig derfor også direkte ind i en vigtig duel. For næstefter kampen om den samlede, tyske titel, så er rookiemesterskabet ét, som alle holder et skarpt øje med. Inklusive Porsche Motorsport selv.
– Min ambition for i år er selvfølgelig at blande mig i kampen om rookiemesterskabet. Jeg har et godt kendskab til de tyske baner efter de sidste to sæsoner, og ud af hele kalenderen er det faktisk kun Hungaroring, jeg ikke har kørt på endnu. Jeg har tænkt mig at arbejde for fuld skrald for at gøre en god figur i det, og vi har allerede nu testet i Barcelona, på Paul Ricard og nu på Imola, hvor jeg står. Jeg er spændt på at se hele niveauet til den store fælles test, for det bliver jo det første fingerpeg om, hvor jeg og Allied står, forklarer han.
Til gengæld fejler opbakningen ikke noget. Alexander Hartvig bliver en del af et tre biler stort lineup, og er udset som andenkører ved siden af britiske Harry King. King vil den opmærksomme Porsche Supercup-seer nok kunne huske fra i fjor, hvor King var teamkollega med Bastian Buus hos Lechner Racing – og i år er briten altså også at finde i den tyske serie for Allied Racing. Tredjekører bliver hollænderen Nathan Schaap, som Alexander Hartvig kørte sammen med i fjor.
– Det bliver en fed mulighed at kunne måle sig med en som Harry King i samme team. Faktisk er min engineer lige nu ham, som Harry har i år. Men jeg har et håb om, at vi kan dele ham og få sparret om viden og erfaringer ud fra det. Uanset hvad, så bliver der helt sikkert basis for at lære en masse – og det er naturligvis ét af mine mål med sæsonen, afrunder Alexander Hartvig.
Den tyske Carrera Cup begynder på Imola den 19-21. april og fortsætter weekenden efter på tyske Oschersleben. Der er otte weekender i alt, og traditionen tro er der finale på Hockenheim til oktober.
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.