Dramaet stod på helt til de afgørende minutter, da Porsche for første gang vandt Bathurst 12h søndag morgen, dansk tid. Det utroligt tætte løb blev først og fremmest præget af, at der ikke var ret mange afbrydelser. Det betyder samtidigt også, at den vindende Earl Bamber Motorsport-Porsche med Matt Campbell, Dennis Olsen og Dirk Werner nu holder alletiders distancerekord i Bathurst 12h. Man taler tit om den magiske grænse ved 300 omgange på Bathurst, og her nåede man 312 omgange – eller 1938,5 km. Til sammenligning var den tidligere rekord på 297 omgange.

Campbell, Olsen og Werner kom også godt fra land, og kom godt frem i feltet på en solid pitstopstrategi. Det gav dem føringen efter tre timer foran KCMG’s Nissan GT-R, der ligeledes havde fundet en god strategi og eksekveret den. Også Team Schnitzer-BMW’en med Augusto Farfus, Chaz Mostert og Martin Tomczyk blev kørt godt op i feltet efter en start fra en noget skuffende 15. startposition. En safetycarperiode i løbets femte time samlede strategierne sammen, og her bragte Farfus BMW’en i front – i hård kamp med Bentley Team M-Sport og Jake Dennis fra R-Motorsport Aston Martin.

Annonce:

Jake Dennis vandt lørdag Allan Simonsen Trophy ved at sætte den hurtigste tid i Top 10 shootouten, men teamet blev siden frataget titlen og slået helt ned på 12. startposition, efter man i den tekniske kontrol fandt en uoverensstemmelse omkring bilens omdrejningsbegrænser. Det lykkedes imidlertid briten at få bragt teamets Aston Martin tilbage i kampen, og kunne mod løbets slutning faktisk bringe bilen i front.

Mikkel Jensen og Walkenhorst Motorsport var svært uheldige på Bathurst. Foto: Intercontinental GT Challenge

Sammenstød kostede dyrt for Nielsen

Løbets midterste timer bød på masser af action og også et par af de sjældne afbrydelser. Først fik KCMG’s Nissan GT-R tekniske problemer i løbets femte time, efter de ellers var med helt fremme i begyndelsen. Bilen mistede alt træk og endte med at stoppe ude på Mountain Straight. Det kostede KCMG 12 omgange.

En af de andre uheldige var Christina Nielsen og Team Nineteen Corp-Mercedesen. Christina Nielsen blev ramt af Audi Sport Team Valvolines Garth Tander. Begge biler røg i pit i en længere periode, og det kostede desværre dyrt for begge parter.

Christina Nielsen, Yelmer Buurman og Mark Griffith endte med at køre 13. pladsen hjem – seks omgange efter vinderen. I øvrigt rækker det til en femteplads i Pro-Am.

2019-udgaven af den australske klassiker var også hård ved den anden af de to danske debutanter i løbet, for Mikkel Jensen kom aldrig ud at køre et stint i løbet for sit team Walkenhorst Motorsport. En teknisk defekt satte efter godt en times kørsel BMW’en ud af spillet, og teamet måtte trække sig. En ærgerlig slutning på en ellers god og meget lærerig uge i Australien for Mikkel Jensen.

Bathurst, New South Wales : 12h Bathurst 2019, (Photo by Hoch Zwei / Juergen Tap) / Intercontinental GT Challenge

Matt Campbell trækker sejren i land

I løbets afsluttende fase blev Earl Bamber Motorsports Matt Campbell imidlertid den helt afgørende figur. Med to enormt flotte overhalinger fik australieren nemlig både sat R-Motorsports Aston Martin og Team GruppeM Racing Mercedes på plads, som du kan se i klippet herunder.

Sejren var imidlertid omdiskuteret i minutterne efter, da Matt Campbell med cirka 40 minutter tilbage af løbet havde et sammenstød med landsmanden Chaz Mostert i Team Schnitzer BMW’en. Løbsledelsen vurderede her, at der var tale om en racing incident, som ikke kastede nogen yderligere straf af sig.

Sejren er Porsches første nogensinde på Bathurst, og derudover er det blandt andet også en debutsejr for norske Dennis Olsen, som fik oprejsning efter et skuffende Daytona i sidste weekend.

R-Motorsport og Aston Martin tog andenpladsen efter hård fight, mens Team GruppeM Mercedes blev nummer tre.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar