Kvalifikationsløbet forud for årets Nürburgring 24h i juni blev en kæmpesejr for BMW Motorsport, som tog sig af alle tre podiepladser i det sidste testløb inden de 24 timer på Nürburgring.

Testløbet fungerer som opvarmning til det store 24-timersløb, men der er også andet at vinde på deltagelsen for de 97 startende biler. Således bruger mange teams løbet som en seks timer lang session, hvor der kan testes dæk og strategier til det store løb – men på højkant er også fem garanterede pladser i den Top 30-shootout, der på Nürburgring afgør de 30 første startpositioner til løbet.

Annonce:

Vejret på Nürburgring har weekenden igennem været en mildest talt blandet landhandel. Det satte også sit præg på løbet, hvor det både regnede og var tørt. – Foto: Gruppe C Photography

Her trak Walkenhorst Motorsport det længste strå med norske Christian Krognes i spidsen for bilen, som han deler med britiske David Pittard og Nicholas Yelloly, mens ROWE Racing tog sig af 2. og 3. pladsen henholdsvis med finske Jesse Krohn og amerikanske John Edwards, mens tredjepladsen gik til Mikkel Jensen, Tom Blomqvist og Connor de Phillippi.

Mikkel Jensen endte med at overtage tredjepladsen fra en anden bil med dansk islæt, for helt til der var en omgang tilbage af løbet, lignede det nemlig en tur på podiet for Michael Christensen og Manthey Racing.

Desværre for Porsche-teamet, så måtte Laurens Vanthoor køre i pit og udgå på grund af problemer med styretøjet på bilen.

Det kom efter Manthey-Porschen ellers havde fået en fornuftig start og hurtigt vekslede P3 til P2 i løbets start.

Omvendt begyndte løbet for Mikkel Jensen og resten af ROWE Racings #98 med et mindre uheld, for Tom Blomqvist blev i begyndelsen indblandet i et mindre sammenstød – men der skete ikke noget alvorligt, og han fortsatte som firer.

ROWE Racing og Mikkel Jensen fik god viden med fra kvalifikationsløbet. Med en tredjeplads er de allerede garanteret en plads i Top 30-shootouten til juni. – Foto: Gruppe C Photography

Hård fight fra start

Starten på sekstimersløbet gik over stok og sten, og i klassisk Nürburgring-stil, så begyndte det at regne bedst som mange af de 97 startende biler var startet på slicks. Det gav indledningsvist god fordel til Marcel Fässler og Audi Sport Team Phoenix, for Fässler kunne med perfekt timing gå i pit og skifte dæk, hvilket den rutinerede schweizer prompte udnyttede til at lægge sig klart i spidsen.

Det hele fik dog en ende en halv time senere for Fässler, for banen begyndte at tørre noget hurtigere op end Audi forventede, og derfor måtte han i pit efter blot fire omgange eller godt 100 kilometer.

Efter Fässlers uplanlagte stop faldt der mere ro på spidsen af SP9-klassen med alle GT3-racerne, og BMW’erne begyndte at lægge sig i front.

BMW-dominansen fortsatte ufortrødent på den anden side af midtvejsmærket, hvor BMW M6 GT3-racerne på visse tidspunkter var nærmest skræmmende hurtige i forhold til konkurrenterne. Mod slutningen kostede en straf på et minut og 32 sekunder dyrt for Mikkel Jensen, som kørte #98 på det tidspunkt:

– P3 efter en stop and go på 1.32… Jeg kom til at overhale for gult, da en bil foran mig bremsede hårdt op for en Code 120. Efter det fokuserede jeg på at se, om der kom dobbelt gult, men jeg kom desværre til at overhale ham. Synes det var en grov straf, men sådan er ræs. Det havde nu heller ikke ændret noget, for vi kunne ikke rigtigt kæmpe om andenpladsen, og jeg ved ikke rigtigt hvorfor Porschen gik i pit med en omgang tilbage. Men vi fik tredjepladsen, konstaterer han.

Michael Christensen, Kevin Estre, Earl Bamber og Laurens Vanthoor var så tæt på podiet som de kunne komme, men et defekt styretøj satte en stopper for indsatsen med bare én omgang igen. – Foto: Gruppe C Photography; #911 Porsche 911 GT3 R, Manthey Racing:

God træning

Mikkel Jensen vurderer, at dagens løb har givet masser af værdifuld viden om især dækkene, for med et ganske frit dækreglement er der stort potentiale at hente her:

– Jeg synes jeg er ved at finde rytmen nu. Er blevet bedre til at identificere de andre biler og klasser, og jeg er blevet bedre til at sætte mig op til overhalinger på den her bane. Der er jeg ved at finde rytmen, som var rigtig svær at finde i starten. Teamet gør et super godt stykke arbejde, og dækkene er rigtig gode, forklarer han og fortsætter:

– Vi kører med Michelin og det har fungeret rigtig godt. Dækkene er frie her på Nordschleife, så man har masser af compounds til rådighed – det er meget det spil med dækkene, som det hele kører på lige nu. Det bliver nok et løb, hvor vejret vil skifte lige så meget som det plejer, så der kommer nok et eller andet, man skal være parat til… Jeg føler mig helt klar til at komme i gang med det første af de helt store løb, som jeg har set frem til i år, afrunder Jensen.

Feltets øvrige danskere, Henrik Bollerslev og Rasmus Helmich, endte på fjerdepladsen i V5-klassen i den Porsche Cayman, som de kører for KRS Krumbach Racing Service. Den bil deler de i øvrigt med Marco Timbal fra Schweiz.

BMW Team Walkenhorst endte med at vinde løbet med norske Christian Krognes og britiske David Pittard og Nicholas Yelloly på holdet. – Foto: Gruppe C Photography

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar