BMW Group er i gang med en omstrukturering i motorsportens verden, hvilket betyder, at BMW Motorsport efter næste måneds Le Mans vil være fortid i World Endurance Championship.

Det sker efter blot én sæson i verdensmesterskabet, hvor BMW endnu har til gode at vinde et løb.

Annonce:

BMW’s exit blev offentliggjort onsdag i en pressemeddelelse.

Fokus vil fra BMW’s side fortsat være bredt, men man har valgt at sætte en fremtidig strategi, som fortsat involverer BMW i Formula E, DTM og IMSA Weathertech SportsCar Championship, men altså ikke længere i WEC. Til gengæld er udmeldingen også, at der er en ny GT3-racer i støbeskeen.

Direktør for BMW Motorsport, Jens Marquardt siger:

– Vi vil stoppe i WEC, og derfor bliver Le Mans i juni et højdepunkt, som lukker en epoke for os – ligesom det var et højdepunkt i 2018, da vi fejrede verdenspremieren på den nye 8-Serie Coupé der. Men eftersom vi skærper vores fokus til fremtidens strategi, så passede et fortsat engagement i WEC ikke med vores retning for de kommende år. BMW M Motorsport vil dog fortsat være stærkt repræsenteret i motorsporten – dels med kundebiler, dels med DTM i Asien og Europa, og dels med IMSA i Nordamerika. Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke BMW Team MTEK for deres dedikerede indsats over de seneste år, og vi vil gerne ønske WEC alt det bedste for fremtiden.

At man siger farvel til WEC, men fortsætter i den nært beslægtede IMSA-serie i USA, handler først og fremmest om, at det amerikanske marked er særdeles lukrativt for BMW:

– IMSA spiller en central rolle for os i Nordamerika og den udvikler sig godt. USA er det vigtigste marked overhovedet for BMW M-biler, så det er meget passende for os, at vi fortsat kan bygge en direkte bro mellem vores produktionsmodeller og M8 GTE der, lyder det fra Marquardt.

I forhold til den nærmeste fremtid, så har man en ny GT3-racer på vej, og den bliver en del af BMW’s fortsatte satsning på at levere biler til private teams indsatser verden over:

– Som del af BMW M Motorsport Customer Racing Programme vil private kørere og teams fortsat repræsentere BMW verden over i fremtiden. Vi vil fortsat byde ind med vores support og konkurrencedygtige biler. M4 GT4 har siden introduktionen i 2018-sæsonen vist sig som en rigtig vinder, ligesom M6 GT3 fortsat vinder verden over. En arvtager for M6 GT3 er på vej. Det betyder, at fabriksstøttede indsatser i ikoniske, internationale GT-løb på fx Nürburgring, SPA-Francorchamps og i Macau fortsat er mulige.

Jens Marquardt, motorsportsdirektør hos BMW, forklarer beslutningen med, at BMW har været nødt til at skærpe sit fokus på fremtiden. Fremtiden ligger ifølge BMW i Formula E, DTM, IMSA Weathertech Sportscar Championship i USA og ikke mindst det lukrative marked for fabriksstøttede, private indsatser med GT3-racere.

Fortsat engagement

At BMW melder sin exit i WEC betyder dog ikke, at motorsporten er på vej ud hos det tyske mærke. Det slår Pieter Nota, member of the Board of Management i BMW AG, fast:

– Motorsport vil fortsat være af stor vigtighed for vores brands i fremtiden. Men dette område er blevet stadig mere komplekst i de seneste år. Med det sagt, så er vi godt placeret med vores differentiering i den elektriske BMW i Motorsport og BMW M Motorsport. Det lader os på den ene side ramme vores målgrupper mere specifikt, men samtidigt kan vi også ramme bredere. Det er afgørende kriterier for vores indsats.

BMW har valgt at stoppe engagementet i WEC med udgangen af denne 2018-2019 “Super Season”. Dermed er Le Mans sidste mulighed for at se BMW Team MTEK køre med M8 GTE-raceren. BMW satser fortsat på endurance i IMSA Weathertech Sportscar Championship, da USA er klart det stærkeste marked for BMW M-biler på verdensplan.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar