33-årige Caspar Bennedsen kalder sig egentligt ikke hverken racer- eller bilentusiast, men alt tegner til at LEGO-fanatikeren går hen og bliver det. Caspar Bennedsen er nemlig manden bag den utrolige 1:1-model af Audis Le Mans- og WEC-vindende R18-racer, som i weekenden blev afsløret til Classic Race Aarhus. I øvrigt side om side med originalen.
Bilen er blevet til i et samarbejde mellem Tom Kristensen, LEGO og Caspar Bennedsens virksomhed Brick Works. Brick Works er virksomheden, som på alle måder har fuldendt Caspars vej fra at være entusiast til fuldtidsprofessionel. Karrieren startede han som 19-årig med at være ansat på holdet, der lavede modeller til Miniland i Legoland, og siden har karrierens veje ført ham over i at være selvstændig med en helt særlig titel. Han er nemlig én af blot 21 i verden, der kan kalde sig LEGO Certified Professional, hvilket giver en række markante fordele og blandt andet en computersoftware, som også har været flittigt i brug i det cirka 1500 timer lange byggeri af R18’eren.
Det er selvsagt et projekt af en skala og et omfang, som ikke bare er et drømmeprojekt. Det er Caspars drømmeprojekt:
– Projektet her er 100 procent det største, jeg nogensinde har været med til. Det er ikke gået op for mig, hvor stort det egentligt er – men jeg ejer halvdelen af bilen og kan bare stå her i teltet, se bilen og tænke, at det er noget jeg sammen med mine folk fra Brick Works har fået på plads. Det er virkelig stort, slår han fast.
Netop udfordringen i at lave en bil i fuld størrelse er på én gang enormt komplekst, men også en meget konkret opgave. Og det er ifølge Caspar grunden til, at den 600.000 klodser store bil er noget ekstra særligt:
– Det har i mange år været min drøm at bygge en bil i fuld skala af LEGO. Så det var faktisk lidt en mavepuster for mig at køre hjem efter vi havde præsenteret bilen. Når sløret er løftet, så er spændingen udløst – man kan sige, at vi har fået julegaverne, hvad så nu? – Spørgsmålet er, om man kan overgå sin vildeste drøm af et projekt?, siger han og tilføjer:
– Jeg vender altid tilbage til at bygge et køretøj, for det er bare ikke lige så fedt at lave en giraf eller en dinosaurus. Så kan vi stå her i Mindeparken i 2022 med en tre meter høj dino, men den fanger ikke de samme. Bilen er fed, for alle kan relatere til den, og det er blandt andet derfor det her projekt er det største for mig. Og kunne det her betyde, at der kommer andre, som også vil lave en bil med os fra Brick Works, så ville jeg elske det!, slår Caspar Bennedsen fast.
Fra 600.000 dele til 3
At bygge en verdensmesterbil 1:1 i LEGO er selvsagt ingen nem opgave. 3D-scanninger og computersoftware har været afgørende værktøjer projektet igennem, men alligevel har Caspar og resten af holdet stædigt holdt fast i dét, der gør LEGO unikt, nemlig de kantede former. LEGO findes i både kantede og rundede former i dag, og med de mere moderne klodser kunne Audien havde fået et helt, helt andet udtryk. Men den er holdt i LEGO’s oldschool former, og det er helt med vilje, siger Caspar.
– Jeg vil tro bilen her kunne laves i normale, firkantede klodser cirka 98% af vejen. Der er steder, hvor vi har brugt specialklodser, fx til tankdækslet og de hængsler, der deler bilen. Så kan man sige, at ja, vi kunne godt gøre bilen meget skarpere med LEGO’s specialklodser, men det giver et helt andet udtryk. Jeg ville helt fra start gerne vise en model, som man kan forholde sig til. Lille Jens kan se knopperne på klodserne over hele bilen og se, at det faktisk ER lavet i LEGO, og at det i den helt vilde teori er noget, man kunne bygge, forklarer han.
Og så alligevel ikke…
Der er brugt hundreder af timer på at lave en præcis 3D-model af den Audi R18, som Tom Kristensen har stående i sin private samling. Modellen er dernæst konverteret i det særlige computerprogram fra LEGO for at give en retning at bygge i. Helt afgørende, hvis man vil lave tredimensionelle figurer af noget kantet. Og ikke mindst en metode, der har været et enormt skifte i Caspar Bennedsens lille branche som modelbygger.
– Computerprogrammerne har udviklet sig helt sindssygt. Det er ikke mere end 30 år siden de sad i Legoland og tegnede det hele i hånden. Nu kan vi lave en scanning og komme i gang – jeg tør overhovedet ikke tænke på hvor lang tid det havde taget at ramme alle linjerne perfekt uden – og uden vi nogensinde ville levere det samme produkt. En kurve beregnet på computer er meget mere perfekt, og det er i virkeligheden det, der skiller modelbyggerne. Du kan – uagtet, at der er masser af dygtige folk derude – hurtigt se om en stor model er lavet med eller uden. Som turbonørd i lige det her kan jeg hele tiden se, om en klods sidder en smule forkert eller ej, siger Caspar Bennedsen med et smil.
Endelig var der også et andet, og ganske simpelt krav til byggeriet. Bilen skal udstilles flere steder i den kommende tid – men den 800 kilo tunge bil kan ikke trille, og er derfor meget stor at flytte i ét stykke. Derfor er bilen bygget med usynlige samlinger, så den kan skilles i tre dele og dermed bliver markant lettere at flytte.
Støtte fra Billund og Ingolstadt
Alligevel er alt på bilen ikke helt hyldevarer. Caspar og Brick Works har gjort meget for at sikre, at så meget som muligt er helt regulært LEGO, men der er ikke nogen regler uden undtagelser.
– Rent designmæssigt har den smidt et par udfordringer efter os. Der findes ikke helt transperante klodser til fx forlygterne, men det er lavet i det nærmeste, vi kunne komme en klar klods. Og så er der ruderne i bilen, som jo er tonede på den rigtige bil. LEGO har røgfarvede klodser, men dem, vi endte med at bruge, er Q-elementer. Altså klodser, der ikke findes i ren handel. Farven findes, og formerne findes, men du kan ikke købe røgfarven i de klodser, som vi har brugt – de kommer specielt fra LEGO.
Derudover er der hjulene på bilen. De er venligst udlånt af Audi Sport og tjener som en god reference til resten af bilen – for de rigtige fælge og dæk blev for Caspar prikken over iét.
– Hjulene har vi lånt af Audi. Det var en vild dag på værkstedet, da de landede. Der kom en fragtmand og sagde, at han havde nogle dæk til os – men jeg mente bestemt ikke at jeg havde bestilt dæk. Og så kom de her moppedrenge ellers ud af varebilen. De har stået rundt omkring på værkstedet til pynt, mens vi byggede bilen, så det er helt vemodigt at sende dem videre, smiler han.
Nu venter næste etape for bilen. Caspar Bennedsen ved endnu ikke, hvor megaprojektet skal udstilles, men selv håber han at den blandt andet når forbi Le Mans i 2022. Uanset hvad, så var det vilde projekt aldrig blevet til noget uden samarbejdet med Lego Nordic og Tom Kristensen, afrunder han:
– Jeg ville ikke kunne have gjort det her alene på nogen måde, det er helt sikkert. Det er derfor, man går ind i et samarbejde. Vi kunne nok godt have bygget bilen, men at skabe opbakningen og hele det her kæmpe setup havde vi aldrig klaret. Det var heller ikke gået, hvis jeg som en lille legobygger ude fra Vestjylland havde troppet op og sagt “Hej Tom, jeg vil gerne bygge din bil…”. Så havde han nok kigget lidt mærkeligt. Men nu er vi her – egentligt er jeg ikke den vilde motorsportsfan, men når vi står her i teltet med originalen ved siden af, så kan man jo stå og kigge uendeligt.
https://www.facebook.com/606663908/videos/544428620196079/
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.