Jacob Mathiassen har – i sidste øjeblik, vil nogen mene – fået sæsonplanerne til at falde i hak. Årets faste, udenlandske opgave bliver igen i den stærkt besatte British GT, som allerede om en lille uge har premiere på Oulton Park.

Blækket på kontrakten var derfor dårligt tørt, før Mathiassen og Century Motorsport i denne uge kunne få de første testkilometer sammen i det, der for Jacob Mathiassen er en helt ny bil. Siden nordjyden sidst kørte British GT tilbage i 2017 for netop Century Motorsport, har teamet nemlig skiftet fra Ginetta til BMW. Derfor står der nu to nye BMW M4 GT4-racere i garagen i stedet for Ginettas G55 GT4, som han sidst kørte for det britiske team.

Annonce:

Det første indtryk af den for Jacob nye M4 GT4 er rigtig godt. Teamet har imidlertid travlt, for der er allerede sæsonpremiere på British GT den 20-21. april. Foto: Jacob Mathiassen Motorsport

Derudover har briterne også kastet sig over den hurtigste klasse i British GT, nemlig GT3. Derfor råder teamet over i alt fire biler – to M6 GT3, og to M4 GT3. Derfor er det selvsagt også en forventningsfuld Jacob Mathiassen, som i disse dage er tilbage i folden hos Century og først og fremmest er han i gang med at finde sig til rette med sit gamle team:

– Det er skønt at være tilbage med Century Motorsport. Jeg føler vi har lidt ‘unfinished business’ fra sidst vi kørte sammen i 2016-2017, hvor kun sort uheld forhindrede os i at vinde. Nu har vi et teammesterskab fra 2018 at forsvare, og det er virkelig fantastisk at være tilbage for at arbejde sammen med teamet. Hele teamets atmosfære er nærmest elektrisk af spænding over, at vi er tilbage som samlet hold, og vi føler absolut at vi har forudsætningerne for at være med i den helt spidse ende af feltet.

Med sig får Jacob Mathiassen det britiske stortalent Mark Kimber. Kimber er hentet ind direkte fra karting, hvor han i de seneste sæsoner har markeret sig i X30 og Rotax Max Senior – senest ved at blive senior-europamester i X30, ligesom han i 2016 blev verdensmester i Rotax Max Junior. En holdkammerat, som den erfarne dansker ser frem til at lære bedre at kende:

– Mark er 17 år og er en meget spændende holdkammerat at få. Han har kørt nogle rigtig gode tests for BMW i Tyskland allerede, og det bliver spændende at hjælpe ham til at skifte over fra karting til bil.

Century Motorsport og Jacob Mathiassen har igen fundet sammen efter et års pause. I år arbejder det britiske team sammen med BMW og stiller med to M4 GT4-racere samt to M6 GT3 i British GT. Foto: Javelin Trackdays

Sidste øjeblik

Aftalen kom i hus i sidste øjeblik, men faktisk har Jacob Mathiassen og hans bagland arbejdet i retning af det længe, forklarer han:
– Vi har været i dialog med Century siden nytårstid, og nu lykkedes det os at nå i mål med det. Siden jeg kørte for dem sidst har det været et ønske, at jeg skulle komme tilbage, og nu bliver det spændende at gøre det med BMW.

Samtidigt er det også de forsvarende mestre i GT4, som nordjyden nu har slået sig sammen med:

– Det er noget, som de satser enormt på – vi har også ingeniører med fra BMW i Tyskland og så videre, så der er stor opbakning til teamet, og eftersom de jo endte med at tage både guld og sølv i GT4 sidste sæson, så er der bestemt forventninger bag, fortæller Jacob Mathiassen på telefonen fra England.

God første testdag

Ugens testprogram begyndte på Oulton Park, og det blev en god debut i den nye BMW, forklarer Jacob Mathiassen:

– Førstedagen var supergod. Bilen kører virkelig godt, og farten var der med det samme. Jeg er meget tilfreds, og er spændt på at se, hvor vi ender henne, når det går løs.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar