Mens BMW i går meldte deres afgang fra WEC, så er der anderledes optimistiske toner fra en helt anden lejr, nemlig Ginetta. Ginetta-raceren, G60-LT-P1, fik sidste år debut på Le Mans, og inden da var der også historier ude om, at briterne i alt havde solgt tre chassiser. Handlerne faldt dog igennem, men en enkelt bil kom til start ved sidste års Le Mans.

Efter Le Mans var det planen, at programmet skulle have kørt hele denne Super Season i FIA WEC, altså 2018-2019, men også de planer faldt igennem – primært på grund af uoverensstemmelser med motorleverandøren Mecachrome og på grund af uoverensstemmelser mellem Manor Endurance Racing, der skulle drive indsatsen for CEFC TRSM, som teamet, der havde bilen til start på Le Mans i 2018, hedder.

Annonce:

Således en urolig forhistorie, men nu, knapt et år senere skulle der være ro på sagerne. Ginettas Lawrence Tomlinson har i hvert fald bekræftet, at man ovenpå et intensivt udviklings- og testprogram nu er så langt med en opdateret LMP1-racer, at Ginetta egenhændigt har sendt en ansøgning om at få to pladser på gridden i den næste sæson af WEC, som begynder med 6 Hours of Silverstone senere i år. Franske Mecachrome er samtidigt blevet smidt på porten, og ind er kommet motorer fra britiske AER.

– Jeg er glad for at kunne bekræfte, at vi har ansøgt om to tilmeldinger i FIA WEC til vores Ginetta G60-LT-P1-racere i 2019-2020-udgaven af FIA World Endurance Championship. Hvis ansøgningerne bliver accepteret, vil begge biler køre med AER’s turboladede V6-motorer, P60B, som vi har testet i de seneste måneder i en nyudviklet udgave af Ginettaen. Mere info om holdet, kørere og resten af pakken vil blive offentliggjort senere, siger Lawrence Tomlinson i en udsendt pressemeddelelse.

Ginetta tester i øjeblikket bilen på SPA-Francorchamps i Belgien og har et dansk islæt med på holdet, for Le Mans-aktuelle Anders Fjordbach er med på holdet af kørere, der prøver den opdaterede LMP1’er af. Udover Fjordbach er der tale om Ginettas faste testkører Charlie Robertson, James Jakes og Andrea Pizzitola.

Ifølge britiske Dailysportscar, så er de fire foreløbigt kun involveret i testen af bilen, og der skulle således ikke være noget aktuelt at sige om, hvem der rent faktisk kommer til at køre bilerne i WEC senere på året – endnu i hvert fald.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar