Tirsdag var størstedelen af OK Mobil1 Super GT Danmark-feltet samlet på Padborg Park til klassens officielle pressedag. For flere kørere og teams blev det til de første omgange i denne sæson, og selvom der kun var tale om en testdag blev der kørt ganske fornuftige omgangstider.
Med hele feltet konverteret til de V6-motorer, som sidste år blev introduceret i klassen har det også været muligt at fjerne den restriktor som udlignede forskellen til den gamle toliters turbomotor. Det kunne både ses på omgangstiderne – og høres. Super GT-bilerne kommer til at bidrage med et stærkt lydbillede, når starten går til Flexlease.nu Padborg Open om halvanden uge.
Mikkel C. Johansen: Det er en noget anderledes bil
Selvom man er erfaren DTC-kører skal der omprogrammeres lidt før man er hurtig i en Super GT-bil. Det har Mikkel C. Johansen erfaret. Nymark Racing-køreren fik tirsdag taget ordentligt hul på testarbejdet efter at have været indblandet i et sammenstød under sidste uges testdag.
– Ja, der røg årets skadebudget lige, men teamet har været hurtige til at få bilen bygget op igen, så nu skal der omgange i kroppen så jeg kan blive dus med bilen, fortalte Mikkel til Boxengasse tirsdag formiddag.
– Den er noget anderledes end DTC-bilen, og set på omgangstiderne er jeg ikke hvor jeg skal være endnu. Men dagen er ikke slut endnu, og når vi kommer til sæsonstart skal jeg nok være klar!
Større endplates på Super GT-bilerne
Der var monteret markant større endplates (de lodrette plader på siden af bagspoileren, red.) på bilerne, end hvad vi har set indtil nu. Efter sigende er tiltaget udelukkende for at give lidt bedre plads til sponsorlogoer på de små racerbiler – performancemæssigt vil det ikke gøre nogen forskel på de små danske baner.
Kevin Verner: Slut med fjerdepladser
Den silkeborgensiske kører har i de seneste sæsoner sluttet lige udenfor top 3. Det er slut nu, erklærede han under testdagen.
– Jeg synes at jeg har taget min andel af fjerdepladser, så i år skal jeg som minimum ét skridt højere op. Det bliver hårdt, for konkurrencen er ikke blevet mindre, men nu skal det være, fortalte Kevin Verner, som i år stiller til start i en spritny Super GT-racer. Opgraderingen til V6-motoren er han heller ikke ked af:
– Den lyder jo sindssygt godt, og så er der lige noget mere power i den. Det kan jeg både mærke på langsiden og på omgangstiderne, så det bliver virkelig godt at få startet op på sæsonen.
Flere kørere og teams blev hjemme
Om det skyldes travlhed før sæsonstart, vides ikke, men ikke desto mindre var hverken den forsvarende mester, Martin Andersen, eller Neopixels Motorsport med Nicki Pedersen og Phillip Lindberg til stede på Padborg Park, ligesom flere teams ikke havde alle kørere med til pressedagen. Vi ville ellers gerne have haft en snak om forventningerne til den kommende sæson.
Christian Sørensen: Den føles hurtigere gennem svingene
En anden DTC-konvertit er Christian Sørensen, som sammen med Kevin Rossel udgør Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl’s kørerlineup. Tirsdag var hans første dag i bilen, og efter de første omgange på banen var smilet stort – og det samme var ydmygheden:
– Nu skal jeg jo lige lære bilen at kende først… men det virker til at være en rigtig fin racerbil. Den kan tage mere fart med ind i svinget, og det skal jeg vænne mig til. Jeg glæder mig til at få nogle flere omgange under huden og arbejde mere med teamet, fortalte han til Boxengasse.
Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl deltager ikke i DTC-mesterskabet
Rygter har svirret omkring det fynske teams deltagelse i begge danske “topklasser”, som før nytår fortalte at de ville stille op i begge serier. Siden har der været meget stille omkring DTC-delen af dén udmelding, men det skulle nu være helt klart at teamet fokuserer på Super GT-klassen fremadrettet.
Boxengasse følger i år både DTC og Super GT-klasserne, og der er allerede linet de første interviews op i forbindelse med sæsonstart. Glæd dig til masser af dansk motorsport her på sitet i løbet af sæsonen!
Se billeder fra tirsdagens pressedag her