Siden 2015 har OK Mobil 1 Danish Supertourisme Turbo forsøgt at stjæle titlen som “kongeklasse” fra Danish Thundersport Championship, og lige så længe har de to klasser angiveligt sloges om at have det længste navn. Nu går den sønderjyske udfordrer i den helt anden retning med navnet Super GT. Det fortæller klassens promotor, Tom Pedersen, i en pressemeddelelse:

– Navnet Super GT skal være med til at brande en klasse, der på blot fire sæsoner er blevet en stor succes. Vi kan nu skabe en endnu mere selvstændig profil, der passer helt perfekt til de supertourisme-biler, vi kører i, fortæller han.

Annonce:

Navneskiftet markerer også slutningen på de toliters turbomotorer, som klassen blev introduceret med i 2015. Fremover er der sekscylindrede motorer monteret i alle biler.

GT-klasse uden GT-biler

Japanerne er tydeligvis ved at overtage dansk motorsport. For ganske få år siden indsatte DTC turistbusser på racerbanerne, hvor tilskuere kunne få lov at komme helt tæt på de utæmmede racerkørere i eget reservat. Ideen var inspireret (kopieret er vel i grunden et bedre ordvalg, red.) fra Super GT-serien. Altså den i Japan.

Nu hedder Supertourisme-klassen så Super GT Danmark. Angiveligt fordi navnet passer som hånd i kørehandske med de biler, klassen består af. Det rejser flere spørgsmål end det besvarer…

Lad os være fair. Supertourisme (det holder vi lige fast i lidt endnu, red.) har bestemt skabt sig en plads i dansk motorsport. Der er mange biler til start, underholdningsværdien er høj, og bilerne minder markant mere om racerbiler end de mildest talt umoderne racerbiler, som DTC har bestået af siden 2012. Dansk banesport har trængt til et los bagi, og det har sønderjyderne sørget for at give.

Af samme grund er denne klumme ikke udtryk for at noget er bedre end andet – dén slags kan du finde andre steder på internettet.

For få uger siden var den ene halvdel af Boxengasse et smut i Japan for netop at opleve Super GT. Den ægte vare, kan man vel godt kalde det uden at fornærme nogen. Og, for nu at være helt ærlig, så er der lang vej at rejse, hvis en Supertourisme-bil skal komme i nærheden af de 600 hestekræfters ildspyende GT500-biler i Japan. Der er også lidt vej op til en decideret GT-bil som vi kender fra GT3 og GT4-klasserne.

Der er markant forskel på den japanske og den danske Super GT. Foto: Boxengasse

Hvis det, Tom Pedersen og folkene omkring ham prøver på, er at genskabe den japanske stemning med vanvittige fans og uendelig underholdning, kombineret med vanvittigt fede racerbiler, så er vi all-in på idéen. Umiddelbart virker det dog mest som om “Supertourisme” ikke længere havde den rette mængde schwung til at få publikum til at strømme mod den sønderjyske racerbane, og så mon man jo tænke kreativt … eller se hvad andre har kaldt sig.

Det mener Boxengasse

Vi har aldrig kunnet lide Supertourisme-navnet, så vi kipper med hatten for et navneskifte. Men for pokker – det må da være muligt at finde på et navn, som hverken er kedeligt, alt for langt eller … taget i forvejen?

Note: Vi har forsøgt at få en kommentar fra Tom Pedersen omkring navneskiftet og det foreslåede slægtskab med den japanske superserie – desværre uden held. Vender han tilbage, bringer vi det naturligvis her på siden.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar