I weekenden er sommerpausen langt om længe slut for en del af de danske banekørere. Copenhagen Historic Grand Prix (CHGP) køres i området omkring Bellahøj, og som krydderi til hovedattraktionen – de mange historiske racerbiler – er DTC-klassen i år udskiftet med de sønderjyske Super GT-biler. Det er ikke første gang at klassen kører på en bybane, men den københavnske asfalt er helt ny og uprøvet for racerne.
Det er til gengæld ikke tilfældet for den del af kørerne, som tidligere har kørt DTC. Det gælder blandt andet sidste års mester, Martin Andersen, som i 2015 og 2016 var fast inventar og dermed deltager ved CHGP. I skrivende stund har midtjyden indtaget tredjepladsen i mesterskabet bag de to Flexlease.nu-kørere, der trods teamets erfaring med banen må anses som debutanter på banen. Med kun 18 point mellem ham og mesterskabsførende Kevin Rossel bør forventningernes pres være at mærke på Andersens skuldre.

Både Nicki Petersen og Mikkel C. Johansen er blandt de andre kørere i feltet, som tidligere har kørt omgange på den midlertidige bane. Hvis Nymark Racing har fundet den fart i bil og kører, som der blev givet udtryk for inden sommerpausen, bliver det interessant at se om vestsjællænderen kan få hul på bylden og gøre sig gældende i klassen. Nicki Petersen har haft en resultatmæssigt middelmådig sæson indtil videre, så det er ved at være, hvis køreren og den skriggule bil skal hente et godt resultat hjem i år.
Mens størstedelen af kørerne har holdt sommerferie siden slutningen af juni måned, har et par af kørerne været i aktion andre steder. Mikkel Mac var på arbejde for schweiziske Luzich Racing i Michelin Le Mans Cup på Circuit de Barcelona, hvor han scorede en tredjeplads – nok til at vedligeholde føringen i mesterskabet. Om han kan få sit momentum fra Spanien til at fortsætte i København, vides ikke, men til gengæld får han selskab og konkurrence fra en anden international topkører i weekenden: Le Mans-kører Michelle Gatting vender for en bemærkning hjem til dansk motorsport for at hilse på. Og dét ikke bare for at være med, forsikrer hun:
– Jeg har mine egne forventninger, som jeg holder lav profil med, da der altid er stor risiko ved byløb. Selvom jeg er gæstekører, er jeg der af samme grund som alle andre, og jeg kan på nuværende tidspunkt sige at der bliver ikke givet ved dørene, fortæller Ferrarikøreren, som stiller op takket være storsponsoren Andersen Biler, der har et stort arrangement i forbindelse med løbet. Af samme grund håber Gatting, at alle i feltet tænker over risikoen ved at køre racerløb på bybaner:

– Nogle af dem (konkurrenterne, red.) har et mesterskab at køre om, mens jeg kører for selve weekenden. Så lad os håbe at folk tænker over dette når vi kører race, slutter hun, og hendes tidligere teamkammerat ved Team Jørgen Hansen Biler, Ole Petersen, stemmer i:
– Jeg forventer mig, at folk lærer at respektere hinanden, for det bliver dyrt på mange punkter, når nogen kører af banen. Jeg håber, at vi kan vise det høje niveau, som Super GT hidtil har stået for i år, og jeg føler, at vi i teamet står stærkt, fortæller sønderjyden, som glæder sig til det københavnske debutløb, der bliver noget af en mundfuld:
– Den er lidt svær at forberede sig på, for man kan kun sætte sig og se video fra tidligere år og prøve at danne sig et indtryk af, hvordan man vil gribe det an. Det har jeg gjort, og vi har også været på Padborg Park for at teste lidt. Men omvendt er det jo lidt svært at forberede bilens opsætning allerede, forklarer han om de manglende testmuligheder – banen er af naturlige årsager ikke mulig at teste på før weekenden.
Hvis ikke du er selv tager turen til hovedstaden for at opleve racerløbet helt tæt på, kan du følge med fra sofaen. Denne weekend sender 6’eren fra kl. 12.40 frem til 17.15.