TCR Denmark tilføjer CHGP og ETCR til løbskalenderen

TCR Denmark arbejder hårdt på en ny kalender til året.
Foto: Xynamic Automotive Photography

TCR Denmark og Copenhagen Historic Grand Prix har onsdag offentliggjort at den nye touringcar-klasse bliver ét af hovednavnene ved dette års racerløb på Bellahøj. Sammen med 12 kørere fra den svenske STCC-serie, der også kører i TCR-biler, kommer den nystartede serie til at udgøre ét af hovednavnene ved det københavnske byløb.

Dermed kan TCR Denmark sætte alle danske asfaltbaner, permanente såvel som bybaner, på sin første løbskalender, som nu fylder syv weekender fra april til oktober. Tre løb køres på FDM Jyllandsringen, to på Padborg Park, mens Ring Djursland lægger asfalt til en enkelt afdeling. Classic Race Aarhus blev allerede bekræftet med resten af løbskalenderen.

Martin Jensen, promotor for TCR Denmark, glæder sig over at den helt nye klasse har fået så stor en mulighed for at vise sig frem:

– Det er fantastisk at vi kan få lov at vise vores produkt frem i hovedstaden og at Jac Nellemann har peget på os til at levere det ønskede show. En del af motorsportshistorien er også nutiden, og vi repræsenterer nutidens teknologi og glæder os til at vise Motorsportsdanmark det, siger Martin Jensen i en pressemeddelelse.

PureETCR – verdens første elektriske touringcar-klasse kommer til CHGP


Det ekstra indslag på løbskalenderen er ikke eneste nyhed, TCR Denmark havde at byde på i dag. Den nye, elektriske TCR-serie får premiere i år, og København bliver én af fire byer, som får besøg af den nye løbsserie. Noget af en fjer i hatten for både CHGP og den nystartede danske serie.

Sådan ser afviklingsformatet for PureETCR-klassen ud. Foto: PureETCR

PureETCR-serien, som den hedder i sin 2020-udgave, består af elektriske standardvogne med baghjulstræk og to motorer. Samlet yder de i omegnen af 670 hestekræfter med et moment på næsten 1000 Nm. Indtil videre har Alfa Romeo, Hyundai og Cupra (tidl. SEAT Sport, red.) bekræftet deres deltagelse i serien. Løbsafviklingen er inspireret af rallycross (eller DTC anno 2019, red.), hvor de indledende kvalifikationsrunder bliver kørt i grupper og finalerne afvikles i et A-B-C-format.

– At det (TCR Denmark ved CHGP, red.) samtidigt kan kombineres med en danmarkspremiere på elektrisk ræs er storartet. Vi ser frem til at vise fremtidens TCR koncept for hele verden – og jeg er ikke i tvivl om at ETCR er et kæmpe plus for motorsporten, for løbet og for hovedstaden. Dejligt vi kan starte med ETCR på Bellahøj, slutter Martin Jensen.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: