Danske KEO Racing er godt på vej tilbage til endurance racing og European Le Mans Series med et nyt, netop annonceret samarbejde.
KEO Racing og teamejer Kim Olsen har set mod nord og har fundet fælles fodslag med det finske e-ACE International, som er et managementfirma, der har stået bag en stribe primært finske køreres rejse mod toppen af formelracing.
Det er blevet til et nyt samarbejde, som skal forene danske og finske kræfter i forhold til at komme frem i sportsvognsracing – og nok så vigtigt at skabe et miljø, hvor de nye talenter kan lære af erfarne kræfter.

Dobbelt Le Mans-vinder på holdet
Erfarne kræfter har e-ACE Internationals Tomas Siltanen allerede bragt ind på holdet, for i sidste uge havde det dansk/finske samarbejde sin første test, hvor den tidligere F1-kører og dobbelte Le Mans-vinder, JJ Letho, var med holdet for første gang. Med i samarbejdet er desuden Aaro Vainio – tidligere GP3-kører, som senest slog sine folder i GT World Challenge med R Motorsport i fjor.
Kim Olsen forklarer:
– e-ACE International er et managerfirma, som har fået mange frem i formelracing, men formelkørere konkurrerer ikke med os. Filosofien er derimod, at det langt fra er alle i F3 og F2, som faktisk når målet i F1 – men i sportscars er det til gengæld en rigtig god baggrund af have med sig ind i LMP. Så vi taler på mange måder et fælles sprog og vil gerne ud at udvikle.
– Første test kørte vi i sidste uge, og det gik rigtig godt. JJ Letho er en kører, som jeg er utroligt positiv omkring at have fået ind på holdet. Han kom bare smilende ind og var på talefod med alle mand lige fra start – og han er bare en superdygtig kører, som jeg kan se virkelig skaber et godt drive på hele holdet.

Kim Olsen slår overfor Boxengasse fast, at den mere langstrakte plan er, at Letho også er på kørerlineuppet, når det går løs med løb for den nye, dansk/finske satsning:
– Planen er, at JJ skal køre og være med os fremadrettet. Helt sikkert.
Planen for det nye dansk/finske samarbejde, KEOrACE International, er, at man går efter en fuld sæson i ELMS til 2021, mens målet på længere sigt er Le Mans og Daytona.
Teamet råder over materiel til både LMP2 og LMP3 i form af en Dallara LMP2 og en Ligier LMP3-racer.