Mikkel Jensen har haft en turbulent sæson i European Le Mans Series med italienske Eurointernational, men efter lang tids kamp kom der en forløsende sejr lørdag, da Jensen og hans tyske holdkammerat, Jens Petersen, kunne løfte trofæet i LMP3.

Vejrguderne gjorde helt fra firetimersløbets begyndelse betingelserne svære. Blot få omgange inde begyndte det at regne kraftigt – og alle strategier blev for alvor sat ud af spil. Den opgave tacklede Mikkel Jensen rigtig godt i LMP3, og ligeledes var Michelle Gatting og Kessel Racing også forudseende i deres dækvalg i GTE-klassen. For begge danskerne gav det pote på et tidligt tidspunkt, og blev nøglen til løbet.

Annonce:

– Et crazy løb

En umiddelbart stor risiko på en bane, der blev erklæret wet race på helt fra løbets begyndelse. Men Jensen tog chancen, og det bar frugt. Også selvom det var lige til den spændende side, indrømmer østjyden:

– Det var et crazy løb… Jeg var en af de eneste i P3 som blev ude i regnen, da det efter tre-fire omgange begyndte at regne en del. Jeg blev på slicks, fik et stort forspring og blev så hentet op af de andre – men lige da de var ved at hente mig, så skulle de ind igen for at få slicks. Det gav os et kæmpeforspring.

Vejret skiftede en del på Silverstone i weekenden. Fra godt vejr i optakten til gråvejr og vand i løbet.

Omvendt var det også et risikabelt sats, konstaterer han:

– Men det er også en meget risikabel strategi. Tror aldrig jeg har kørt et stint, hvor jeg har været ved at køre af banen så mange gange. Dækkene taber temperatur, og der er spor, hvor man kører i regn og meget spray – og man kommer til at akvaplane hele vejen op ad langsiden… Det var ikke sjovt, specielt ikke når man tænker på mesterskabskampen. Europol-bilen er stærk og meget stabil, men vi er med i kampen. Det er rigtig fedt at få en sejr og få noget igen for indsatsen – i modsætning til Barcelona, hvor vi udgik fra føring, og formentlig kunne have vundet.

Sejren kom dog først helt i hus på skrivebordet. Jensen og Petersens Eurointernational-racer krydsede linjen først, men den dansk/tyske duo fik efterfølgende en straf, som midlertidigt bragte Inter Europols #13 op på podiets top. Kort efter fulgte imidlertid en straf til det polske team, og så var det lige vidt. Uanset hvad, så forudser Mikkel Jensen, at det bliver lige til øllet i LMP3 i sæsonens resterende to weekender:

– Vi har været med i kampen de sidste par løb, og det bliver en mand-mod-mand-kamp mellem os på SPA og Portimao nu.

LMP3’s andet danske indslag, RLR MSports #15 med Martin Vedel Mortensen, Christian Olsen og engelske Martin Rich, var godt med under de svære betingelser på Silverstone, men et teknisk problem endte med at koste trioen hele løbet. Christian Olsen kørte fra start og bragte bilen ind i pit på en tredjeplads, da starteren stoppede med at virke. Det kostede værdifulde minutter for det engelske team, som kørte over halvdelen af løbet i jagten på momentum, og endte på en tiendeplads – men der var håb om mere.

2. plads til Gatting og Kessel Racing

I GTE formåede Michelle Gatting og Kessel Racing at matche sæsonens hidtil bedste resultat i ELMS, da teamet fulgte op på andenpladsen fra Paul Ricard med endnu en andenplads.

Kessel Racing satsede på en ny strategi og startede løbet ud med Michelle Gatting i #83. Det gav pote i det tidlige regnvejr, forklarer Michelle Gatting:

– Det gik egentligt ret godt. Vi prøvede en ny strategi idet jeg startede i bilen. Det viste sig at være en meget god idé i forhold til regnen i starten af løbet – jeg var stærkt kørende i regnen og kunne få os godt fra start. Manuela overtog til sit stint og var oppe mod sølvkørerne (Manuela Gostner er bronzekører, red.), men der kom et par safetycars undervejs i hendes stint, så vi kom godt med på det.

– Mod løbets slutning var det ret spændende med brændstoffet. Vi fik med nød og næppe andenpladsen hjem, for vi var meget lave på benzinen og måtte ind til et sidste stop, hvor Luzich Racing og Alessandro Pier Guidi var meget tæt på os – men han måtte trække sig til sidst. Ferrari siger, at han virkelig ingen benzin havde tilbage….

Andenpladsen sikrer også Gatting og co. en samlet andenplads i LMGTE – en andenplads, de deler med to andre teams:

– Alt i alt er det et fint resultat, men jeg var gladere for vores andenplads på Paul Ricard end den her. Vi døjer med småproblemer med bilen, og jeg har en fornemmelse af, at der er mere i den. Jeg burde have været etter i mit stint, men sådan gik det ikke.

Michelle Gatting, Rahel Frey og Manuela Gostner er på en delt andenplads i den samlede stilling i GTE.

Gatting ser nu frem mod næste løb på SPA. Regnvejret passer hende godt – men hun slår omvendt også fast, at kampen er tæt i toppen af GTE:

– Jeg er glad for at køre i regnvejr, så det må det gerne blive. Omvendt ved jeg også godt, at det bliver en svær kamp de næste to løb, for det er ekstremt tæt, og vi føler os overhovedet ikke sikre på andenpladsen. Men vi må køre alt vi kan – vi vil jo gerne på Le Mans igen, forklarer Michelle Gatting.

Nicklas Nielsen og Luzich Racing tog fjerdepladsen i det regnplagede løb og er fortsat i front for mesterskabet i LMGTE.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar