ELMS: Ny klassesejr til Malthe Jakobsen i kaotisk førsteløb i Algarve

Foto: Cool Racing & ELMS

Malthe Jakobsen kom tilbage efter en uheldig start på den sidste halve time af weekendens første ELMS-løb i Portugal og endte som vinder i LMP2 Pro/Am.

Og det efter at det hele ellers var lige ved at løbe thyboen fuldstændig af hænde. Jakobsen lå i duel med Matthieu Vaxiviere om føringen i klassen, da Tristan Vautier spandt rundt bag dem og endte med at tage Malthe Jakobsen med på sin snurretur.

En vanvittigt stærk finale fra Jakobsen var imidlertid alt, der skulle til. Efter fem omgange var COOL Racing-bilen tilbage i nærheden af topkampen i klassen, og kort efter fik Jakobsen sat Vaxiviere til vægs og endte på asfalten som toer efter Nielsen Racings Mathias Beche. Beche havde imidlertid også et intermezzo med Matthieu Vaxiviere undervejs og endte som resultat deraf med at få en straf på ti sekunder lagt til sin tid – og derfor kunne Malthe Jakobsen tage sejren i det første løb af to i finaleweekenden.

Vejrguderne bød på fire særdeles blandede timer i Portugal, hvilket fik sin indflydelse på løbet. Foto: Cool Racing

Det fuldendte samtidigt en fantastisk dag for det schweiziske team, for kollegerne i LMP3 sikrede årets mesterskab efter et vildt drama.

LMP2 og det generelle resultat tog United Autosports Oliver Jarvis sig af efter en fremragende finale mod Alex Lynn og Algarve Pro Racing.  Jarvis lå længe lige i slipstrømmen på Lynn, men kunne med et sent dyk gøre arbejdet færdigt og endte med at vinde med 0,8 sekund.


Tidligt regn-kaos

Weekendens første af to finaleløb i Portugal fik – vanen tro i ELMS – en ganske hektisk start. Specielt takket være vejrguderne, for efter en start i tørvejr gik der godt en halv time – og så kom der en stor byge og kostede en længere safetycarperiode.

Efter regnen var danske Formula Racing godt med fremme i GTE ved slutningen af første time og var faktisk oppe at føre. Men kort efter timeskiftet gik det galt for den danske Ferrari, da bilen endte i gruset og faldt tilbage. GMB gik heller ikke fri for tidligt drama og var indblandet i en snurretur omkring et par overhalende prototyper. Der skete dog ikke mere end at den jyske Aston Martin kunne vende og køre videre.

GMB Motorsport endte med en ottendeplads i klassen efter en lidt udfordrende dag på kontoret. Et tidligt spin kostede tid, men ellers klarede det midtjyske team sig igennem. Foto: ELMS

Regnen fortsatte imidlertid med at komme og gå, hvilket blot skabte mere og mere ballade som tiden gik. Løbet livede virkelig op til sidst på tværs af klasserne, og udover fremragende dueller i LMP2 og LMP2 Pro/Am, så bød især GTE ditto på en afgørelse, der var yderst underholdende.

Porsche endte med at være den klart dominerende faktor i fredagens løb i Algarve, og det blev da også til et rent Porsche-podie efter en fed duel mellem Proton Competitions to biler, som endte med at slutte 1-2. Julien Andlauer, Giammarco Levorato og Christian Ried vandt foran Alessio Picariello, Zach Robichon og Ryan Hardwick, mens Mattheo Cairoli, Mattheo Cressoni og Claudio Schiavoni rundede skamlen af.

LMP3 gik til lidt af et comeback, for WTM by Rinaldi Racing havde et – på godt jysk – træls løb senest i SPA, hvor de blev ekskluderet. Duqueine-teamet svarede igen ved at vinde foran Ultimate og DKR Engineering, mens Valdemar Eriksen sammen med James Dayson og Jack Manchester hentede femtepladsen i klassen for britiske RLR MSport.

Der er finale i European Le Mans Series på søndag, når weekendens andet firetimersløb køres i Algarve.

ELMS-finaleweekenden er i øvrigt GTE-racernes sidste optræden på europæisk grund. Fra næste år er der GT3 i ELMS. Foto: ELMS

Følg os på  www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: