European Le Mans Series 2020 lakker mod enden. I den kommende weekend er der finale i Portimao, hvor der skal deles Le Mans-invitationer ud i de tre klasser – og nok så vigtigt, så skal den kommende weekend vise, om vi igen får danskere på podiet i LMP2, LMP3 og GTE Am.

Det står allerede klart, at pokalhøsten fra 2019 bliver svær at toppe, for her vandt Mikkel Jensen og Nicklas Nielsen deres respektive mesterskaber i LMP3 og GTE Am, men Jensen har fortsat en ganske sund mulighed for at kunne tage bronzen – i år i LMP2 med russiske G-Drive.

Annonce:

Mikkel Jensen jagter først og fremmest et godt, europæisk punktum for sæsonen med G-Drive, inden turen i november går videre til en ny, spændende opgave i form af det udsatte 12 Hours of Sebring i Florida.

Men først venter Portimao. Raceren fra G-Drive, som Jensen deler med Roman Rusinov og Nyck de Vries, er aktuelt femmer i den samlede stilling og har 36 point. Men tredjepladsen er delt, for Graffs #39 og Panis Racings #31 har begge 37. Derfor er mulighederne åbne.

Mikkel Jensen og G-Drive har sæsonen igennem haft fart til en del mere end resultatlisten antyder. Foto: Clement Marin/G-Drive Racing

LMP2’s andet danske indslag, High Class Racing, har ikke noget at køre for i tabellen, men går utvivlsomt efter at fortsætte den flotte udvikling fra sidst. På Monza viste holdet rigtig god fart og endte som nummer fire – og senere på podiet, da DragonSpeeds Oreca-racer blev diskvalificeret på en teknisk ulovlighed. Podiepladsen var High Class Racings første siden 2017, og kender vi på Boxengasse teamet ret, så er det noget, de er topmotiverede til at bygge videre på.

High Class Racing fik et topresultat med hjem sidst på Monza, og skal forsøge at gentage bedriften i Portugal denne weekend.

Michelle Gatting kan tage bronzen

Michelle Gatting er den anden dansker med muligheder for et samlet podie. Michelle Gatting, Rahel Frey og Manuela Gostner ligger nemlig nummer tre i den samlede stilling, men de har kun ét points forspring til Ferrari-kollegerne fra Spirit of Race i kampen om bronzen.

Kampen om billetterne til Le Mans er derfor tæt på afgjort. De første to biler i GTE Am får en invitation. Den kan Iron Dames matematisk set godt nå det endnu, men det kræver en sejr, mens Porsche-teamet Proton Competition, som aktuelt er nummer to, skal udgå.

Den førende Ferrari fra Kessel Racing er udenfor rækkevidde for Gattings team.

Iron Dames og Michelle Gatting har en samlet tur på podiet indenfor rækkevidde inden weekendens start.

Malthe Jakobsen jagter en god sæsonfinale

Mens mulighederne for en samlet tur på podiet efterhånden er udtømte for Malthe Jakobsen og RLR MSport i denne sæson, så har Jakobsen og det engelske team stadig en god afslutning på et vildt 2020 at køre for.

Jakobsen annoncerede i starten af ugen, at han har forlænget sin kontrakt med RLR MSport i det kommende år, og han burde derfor kunne køre med lidt mindre pres på skuldrene end hidtil i sæsonen.

Jakobsen og RLR MSports #15 indtager en samlet sjetteplads i tabellen, men har gennemgående vist, at farten var til mere. En tredjeplads i premieren på Paul Ricard er fortsat sæsonens bedste resultat, og derfor må ambitionerne være skruet godt op i forhold til at sikre en god afrunding på sæsonen.

Der er i alt 36 biler til start i Portimao, og i alt fem Le Mans-invitationer er på højkant. Det er til top 2 i LMP2, top 2 i GTE Am og til vinderholdet i LMP3.

Malthe Jakobsen fortsætter i LMP3: Forlænger med RLR MSport

Finalen i European Le Mans Series kan følges på nedenstående links lørdag og søndag. Kvalifikationen er lørdag klokken 13.10, mens løbet kan følges søndag fra 11.40.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar