European Le Mans Series: LMP2 Pro/Am-sejr til Nicklas Nielsen og AF Corse

Foto: ELMS/JEP

Søndagens afdeling af European Le Mans Series på Circuit de Catalunya tegnede fra start lovende hvad angik de danske muligheder – men gennem firetimersløbet blev der vendt op og ned på det hele.

Prema Racing tog den samlede sejr, efter Ferdinand Habsburg kunne køre bilen i spids efter knap tre kvarter. Og der blev den hele vejen til det ternede flag – foran Panis Racing og Cool Racing på de øvrige podiepladser. LMP2 Pro/Am endte til gengæld i en succes for AF Corse, for Nicklas Nielsen og resten af holdet tog sejren i klassen og den generelle femteplads – sæsonens første gevinst for dem.

Kort søndag for Gatting og Iron Dames

I LMGTE var der til gengæld drama fra første færd, og det kostede desværre Iron Dames muligheden for at følge op på kvalifikationen fra lørdag, hvor Sarah Bovy satte næsthurtigste tid. Belgieren startede også i bilen, men nåede ikke langt, før hun helt uforskyldt blev ramt i siden af Freddie Hunt i Eurointernationals Ligier #10 og det endte med, at Sarah Bovy blev kørt i muren. En ærgerlig ende på en weekend, der ellers tegnede lovende for Iron Dames-teamet.

Iron Dames fik en meget kort søndag – et uheld på første omgang kostede den videre deltagelse. Foto: ELMS

Uheldet var et af flere i løbets start, og det kostede selvsagt en længerevarende safetycar. Med løbets genstart kom der forskydninger rundt omkring. Malthe Jakobsen havde i LMP3 sat Cool Racing på pole position, men Maurice Smith kunne ikke helt holde udgangspunktet, og blev passeret af Charles Crews fra Inter Europol samt United Autosports’ Josh Caygill. Smith holdt dog fast i tredjepladsen, mens Crews og Caygill senere byttede plads – for kort efter at se Crews gå i føring igen, da Caygill spandt af. Siden bød DKR Engineering ind i kampen i stedet.

Tredjeplads til Cool Racing og Malthe Jakobsen

I sidste ende blev det imidlertid sejr til Inter Europol i LMP3. Det polske team førte stort set hele vejen, og trods en ti sekunders straf for track limits efter det ternede flag, så stod sejren til troende. Malthe Jakobsen kørte igen et brag af en afslutning og var arkitekten bag, at Cool Racing hev tredjepladsen i hus – en omgang efter Inter Europol og DKR Engineering-raceren på andenpladsen.


Cool Racing startede i pole i LMP3, men måtte tage til takke med en tredjeplads efter en hård fight i Barcelona. Foto: ELMS

Efter balladen i starten kom der også hurtigt gang i LMGTE. Her startede Aston Martins Oman Racing with TF Sport fra pole, men en lille fejl fra Ahmad Al Harthy sendte Aston Martin-raceren ned som nummer tre. Det er bilen, som Al Harthy deler med Marco Sørensen og Sam de Haan.

I det lange løb endte kampen i LMGTE til gengæld med at falde i retning af Porsches Proton Competition.

Spirit of Race Ferrari var længe i spidsen, men Gianmaria Bruni hentede hastigt ind og kunne med 23 minutter tilbage tage føringen fra Spirit of Races’ David Perel. Den holdt til mål for Proton Competition, som vandt foran Spirit of Race og JMW Motorsport, mens Mikkel Jensen, Frederik Schandorff og Takeshi Kimura kørte et stabilt løb for Car Guy Racing og tog fjerdepladsen.

Oman Racing with TF Sports Aston Martin faldt til gengæld tilbage og endte som nummer ti.

Husk, at du får alt om dansk og international motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/ , så er du opdateret!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: