European Le Mans Series: Vesti-podie – mens gearkasse blev dyr for Jakobsen på Paul Ricard

Foto: Fotos: Cool Racing/TWENTYONECREATION & ELMS

Den afgørende time på Paul Ricard blev ganske dyr set med danske briller i dagens European Le Mans Series på Paul Ricard – hvor Malthe Jakobsen og Cool Racing måtte se en ellers overbevisende søndag ende med en smadret gearkasse – og hvor Michelle Gatting og Iron Dames smed en podieplads ved det sidste stop.

I stedet fulgte Frederik Vesti og kollegerne fra Cool Racing op, for det hele endte med en andenplads for Frederik Vesti, Alex Garcia og Paul Loup Chatin, efter trioen ellers længe var ude af billedet.

For Cool Racings #37 med Malthe Jakobsen, Lorenzo Fluxa og Ritomo Miyata kom godt frem gennem rækkerne fra start, og efter Fluxa og Miyata kunne Malthe Jakobsen overtage en bil i spids. Og der blev thyboen, indtil han med cirka tre kvarter tilbage måtte parkere med en smadret gearkasse. På det tidspunkt havde Jakobsen allerede kørt to omgange uden andetgearet, og siden gav transmissionen helt op på Orecaen – og kostede det, der lignede en ret sikker opfølger på premieresejren i Barcelona.

Det bragte IDEC Sports Job van Uitert i spids, men han endte kort efter i en kamp med Inter Europols Tom Dillmann kort inden den sidste stoprunde – og efter stoppet var van Uitert nede som firer. Efter stoppet førte Inter Europol Competition i stedet 1-2, men det fik ende med 20 minutter tilbage, da Clement Novalak – i øvrigt ganske lig Jakobsen – også måtte parkere med et transmissionsproblem.

Malthe Jakobsen overtog #37 i føring og var godt på vej mod sæsonens anden sejr, da transmissionen i bilen gav op med tre kvarter igen. Foto: Cool Racing/Twentyonecreation

I mellemtiden overtog Dillmann hvor Novalak måtte slippe, og kunne køre sig til Inter Europols første sejr nogensinde i LMP2 i ELMS. Job van Uitert krydsede det ternede flag som toer, men fik en straf for sine skærmydsler med netop Dillmann og endte som firer. Straffen til van Uitert bragte i stedet Frederik Vesti, Alex Garcia og Paul Loup Chatin op på en andenplads for Cool Racing, mens AO by TF Sport rundede top tre af med Jonny Edgar, Louis Deletraz og Robert Kubica.


David Heinemeier-Hansson og Nielsen Racing endte med en 11. plads i LMP2-klassementet, mens LMP3 efter et pænt comeback endte med sejr til RLR MSport med Michael Jensen, Nick Adcock og Gael Julien. Trioen startede fra pole, men satte meget tid til på en skidt start og siden en straf.

De var nede at vende på en syvendeplads, men fandt farten og havde held til at bringe sig frem gennem rækkerne – inden Julien i sidste ende kunne spare brændstof og i sidste ende sparede et helt stop. Det blev nøglen til sejr for RLR foran DKR Engineering og Ultimate.

Spirit of Race-sejr i LMGT3 – efter lang tids føring til Iron Dames

Michelle Gatting og Iron Dames tog fra Paul Ricard med point, men ikke med den revanche fra premiereløbet, som Porsche-trioen helt sikkert havde håbet på. For den var knusende nær.

Iron Dames fik takket være en stærk start bygget en god føring op fra pole position, og de havde også en solid føring med sig ind til den sidste stoprunde.

Men teamet satte det hele til på en blanding af timing og strategi. På det sidste stop lavede de et dækskifte, hvor blandt andre de senere vindere fra Spirit of Race profiterede godt på at køre et rent stop efter brændstof. Det kortere stop gav David Perel fra Spirit of Race samt Andrea Caldarelli og Iron Lynx et skub frem i rækkerne, og Gatting endte i stedet i en sen duel om tredjepladsen med Valentin Hasse-Clot i Aston Marting samt GR Racings Ferrari.

Michelle Gatting og Iron Dames var godt på vej mod et topresultat på Paul Ricard, men blev overlistet af den sidste runde stop. Foto: ELMS

GR-raceren fik siden en straf og var ude af spillet, mens Hasse-Clot havde held til at forsvare sig mod Michelle Gattings angreb og tog tredjepladsen foran Iron Dames.

Formula Racing havde en lidt blandet eftermiddag i det franske – for efter en ellers hæderlig start blev teamet fanget på den forkerte side af en Virtual Safety Car og satte det bedste af en omgang til. Det endte med en niendeplads for det danske Ferrari-team.

European Le Mans Series går nu på en længere pause og er på grund af Le Mans først tilbage med 4 Hours of Imola i juli.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: