FIA WEC: Porsche nærmer sig VM-titel efter fantastisk løb på Fujispeedway

Foto: DPPI/FIA WEC

FIA WEC’s besøg på Fujispeedway i Japan går sjældent stille for sig, og dette års udgave blev bestemt ingen undtagelse. Favoritter skuffede, favoritter var uheldige… Og mesterskabsførende Kevin Estré, André Lotterer og Laurens Vanthoor greb muligheden med begge hænder – og vandt i Japan.

Det er Porsches første sejr på Fuji siden 2015 – og lige så længe er det også siden nogen har vundet i andet end en Toyota.

Og det har bragt dem i en gunstig situation, hvor Hypercar er et noget mindre åbent mesterskab end før morgenens løb. Trioen i Porsche #6, Kevin Estré, André Lotterer og Laurens Vanthoor, startede som nummer fem og fik sat et godt løb sammen på vej mod sejren – hvor mange andre tabte terræn. Det betyder, at de har 35 points forspring med til Bahrain, og eftersom der i gåseøjne ‘kun’ er 39 point at køre om til november, så begynder det at se lovende ud for Porsche.

VANTHOOR Laurens (bel), Porsche Penske Motorsport, Porsche 936, portrait, LOTTERER André (ger), Porsche Penske Motorsport, Porsche 936, portrait during the 2024 6 Hours of Fuji, 7th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from September 13 to 15, 2024 on the Fuji Speedway in Oyama, Shizuoka, Japan – Photo Javier Jimenez / DPPI

Løbet blev samtidigt også afgørelsen i LMGT3-mesterskabet, for selvom Manthey og Porsche syntes langt væk fra konkurrencedygtighed lørdag, så svarede Mantheys Pure Rxcing igen med et velovervejet løb og endte med at sikre VM-titlen før tid.

Titelrivaler med problemer

6 Hours of Fuji bød fra start på ballade. Robert Kubica fik forbremset sig gevaldigt efter få omgange og endte med at lave lidt kaos i Hypercar-feltet i sving 1. Alle mand kom videre, og som løbet udviklede sig, så kunne de senere vindere fra Porsche i stedet skabe sig en fordel.


Ballade i starten i Japan. Foto Julien Delfosse / DPPI

Nicklas Nielsens Ferrari #50 var en af de klare titelkonkurrenter, og midtvejs så det også godt ud for Ferrari-teamet, som førte. Men mod slutningen kæmpede italienerne med at holde farten og endte med en skuffende niendeplads, mens Toyotas titelkandidatur skred i svinget, da Kamui Kobayashi havde et sammenstød med Porsches #5 sidst i løbet. Kobayashi udgik, og det samme gjorde Michael Christensens #5, som blev kørt af Matt Campbell.

Til gengæld fik BMW, Alpine og Peugeot alle flotte resultater med hjem fra Japan – toer i løbet blev BMW Team WRT’s Dries Vanthoor, Raffaele Maricello og Marco Wittmann foran Alpines Nico Lapierre, Mick Schumacher og Maxime Vaxiviere.

Alpine kæmpede egentlig med JOTA Sports Porsche #12 om den sidste plads på podiet, men Mikkel Jensen i Peugeots #93 viste sig at være hurtigere – og østjyden kunne til sidst tage fjerdepladsen fra JOTA med en flot finish. Det efter en stribe straffe blev uddelt i den afgørende time. I øvrigt det bedste resultat til dato for den reviderede Peugeot 9X8.

Mikkel Jensen sluttede fantastisk af i Peugeots #93 og tog teamets til dato bedste resultat i den nye udgave af 9X8. Foto Julien Delfosse / DPPI

JOTA Sports #38 med Oliver Rasmussen blev sekser.

Porsche GT3-mestre før tid

LMGT3 endte med sæsonens første Ferrari-sejr, da Davide Rigon afgjorde det hele for Vista AF Corse – men den klare tophistorie var Porsches comeback og sikring af mesterskabet før tid. Manthey Pure Rxcing imponerede ikke just i lørdagens kvalifikation, men kørte fantastisk efter at være startet som nummer 14.

Manthey og Porsche havde en skidt start på weekenden i Japan, men kom godt igen og endte med at sikre VM-titlen før tid. Foto Julien Delfosse / DPPI

Kombinationen af en skarp strategi og den sene safetycar hjalp godt, og derfor kunne Alex Malykhin, Joel Sturm og Klaus Bachler trods 40 kilo succesballast hente en andenplads og sikre verdensmesterskabet en hel afdeling før tid.

Treer blev Team WRT BMW’s #46 efter det ellers længe så ud til at United Autosports kunne kæmpe med om både podie og sejr. Men de faldt fra til sidst, hvilket åbnede podiet for BMW. Iron Dames blev nummer fem, mens Marco Sørensen og D’Station Racing blev nummer syv på hjemmebanen i Japan. Mikkel O. Pedersen og Ford endte som nummer 16.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: