Ferrari startede med alle kortene på hånden – og endte helt uden… 6 Hours of Imola blev en fantastisk velkomst til FIA WEC’s europæiske sæson, og et løb, der bød på lige dele kaos, taktik og vejrmæssige udfordringer. Og selvom Ferrari et pænt stykke af vejen lignede nogen, der skulle holde en stor fest foran et flot hjemmepublikum på Imola, så ville vejrguderne det helt anderledes.
Fra start stod der ellers Ferrari på det meste, og fra de første tre pladser førte de an i løbets første tredjedel. Nicklas Nielsen startede fra pole position i #50, mens Laurens Vanthoor og Mike Conway i henholdsvis Porsche #6 og Toyota #7 havde en vild fight henover første runde af stop. Begge tankede lidt kortere for at rykke frem i rækkerne og kom ud som nummer to og tre efter Antonio Giovinazzi i #51, mens Nielsen kom tilbage som firer.
Det kom efter en mildest talt rodet start på løbet, hvor flere Hypercars var med i balladen nede mod første sving. Begge Alpine, begge Peugeot, Isotta Fraschinien og den ene BMW ramlede sammen, og dermed startede Peugeot også på hælene i debuten for den kraftigt reviderede 9X8. Alle biler kom videre fra sammenstødet.
Prancing Horses lead the way as WEC 6 Hours of Imola Explodes in to Action!#WEC #6HImola #Rolex pic.twitter.com/p0PtWB8h1H
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 21, 2024
Løbets anden halvdel bød på et væld af action, og da regnen endelig brød igennem over Imola, så var det med stærkt varierende strategier oppe foran.
Ferrari førte da an med alle tre biler, men valgte lidt overraskende at være afventende i forhold til at gå væk fra slicks. Beslutningen – og at man i bagklogskabens klare lys ikke splittede strategien mellem de tre biler, endte med at koste meget, meget dyrt.
Regnen kom, og da havde Porsche og Toyota allerede set i en anden retning end italienerne. Det bragte specielt Toyota tilbage i spillet, efter de ellers længe ikke lignede materiale til nogen hovedrolle.
Det kom sidste stint til gengæld til at vende op og ned på, for Kamui Kobayashi forsvarede sig med alt, han havde – og formåede at holde begge Penske-Porscherne fra fadet. Kobayashi sikrede dermed en lidt overraskende Toyota-sejr foran Kevin Estré, André Lotterer og Laurens Vanthoor i Porsche #6, mens Michael Christensen, Frederic Makowiecki og Matt Campbell endte med en tredjeplads.
Antonio Fuoco fik på sidste omgang reddet Ferrari #50 en fjerdeplads ved at overhale Toyota #8.
For Mikkel Jensen og Peugeot blev dagen i højere grad et spørgsmål om at hente det tabte fra balladen i starten, og om at hente værdifulde data til teamet. Jensen endte sammen med Nico Müller og Jean Eric Vergne med en niendeplads, mens kollegerne i #94 endte som nummer 15. Oliver Rasmussen og JOTA Sport havde også en ret begivenhedsrig dag på kontoret og tog en 11. plads med fra Imola efter et par små afkørsler undervejs.
LMGT3: Dobbeltsejr til BMW og Team WRT
Den kaotiske start blev også et tema i LMGT3. Nærmest på startstregen var der ballade, for Yasser Shahin i Manthey EMA Porschen med #91 ramte Sarah Bovy og Iron Dames på de første meter af løbet. Skaderne gik klart værst ud over Lamborghinien, og dermed var Imola-løbet effektivt ovre, inden det rigtigt begyndte for Michelle Gatting og co.
Sarah Bovy blev ramt i starten, og efter at have sat 18 omgange til i garagen, så endte teamet med helt at trække bilen på følgeskader. En ærgerlig ende på weekenden, specielt taget i betragtning, at de også udgik af ELMS-premieren efter de ellers viste særdeles gode takter der.
Regnvejret åbnede også det taktiske spil i GT3, hvilket faldt i hænderne på Team WRT. Det belgiske BMW-team ramte helt rigtigt på strategien i regnen, for i modsætning til hele Hypercar-feltet, så kunne GT-bilerne godt klare sig uden regndæk. Den kobling lavede strategerne fra WRT, og det viste sig at være en rigtig fin beslutning.
I sidste ende trak Augusto Farfus, Sean Gelael og Darren Leung det længste strå foran teamkollegerne Valentino Rossi, Maxime Martin og Ahmad Al Harthy. Rossi, Martin og Al Harthy førte klassen, men fik en sen drivethrough, som i stedet sendte sejren over i den anden side af garagen. Treer blev Porsche og Manthey Racings PureRxcing. Vinderne fra Qatar lignede store dele af søndagen nogen, der skulle gentage succesen fra Qatar – men de kunne ikke hænge på WRT’s strategiske oplæg, og endte i stedet med podiets nederste plads.
Hos Mikkel O. Pedersen og Proton Competition var søndagen så absolut heller ikke begivenhedsløs. Teamets Ford Mustang var også indblandet i lidt skærmydsler, og i Mikkel O. Pedersens stint endte det med en kombineret punktering og løs diffuser – så løs, at diffuseren endte med at hænge ud bag bilen, inden de trak den i garagen og helt fjernede den. I sidste ende blev Imola også et nul for Mikkel O. Pedersen, Dennis Olsen og Giorgio Roda, da også de udgik.
FIA WEC er tilbage i maj med 6 Hours of SPA, inden det går løs med sæsonens absolutte højdepunkt: Le Mans.
Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.