Fra haveskur til Nürburgring

Foto: Boxengasse/Niklas Majgaard

Nürburgring 24h i maj trak ikke bare overskrifter på sine vejrmæssige elementer og mangel på timer med grønt flag. Det trak også overskrifter, at Black Falcon sammen med Bilstein og BMW indsatte en GT4-racer med de tre youtubere Jimmy Broadbent, Misha Charoudin, Steve Brown samt den tidligere N24-vinder Manuel Metzger.

Set med danske briller er der en lille sidehistorie til teamets lineup, for Jimmy Broadbent har kørt sig vej fra at simracing var en hobby til at blive en levevej. En levevej med et antal YouTube-abonnenter, der nærmer sig en rund million – og en levevej med et første Nürburgring 24h som kører på CV’et. Og ét af de første stop var netop Danmark, hvor briten blandt andet kørte GTR24h – Le Mans på simulator med teams og kørere i en sportshal.

Siden er der løbet en del vand i åen for briten, som er gået fra entusiast til Youtubefænomen – og med sidstnævnte også fik nøglerne til at køre i det rigtige Nürburgring 24h.

Vejret artede sig som bekendt ikke, så der stod vi så i en garage på Nürburgring i silende regn og tæt tåge – med et afbrudt løb og en kop kaffe.

– Løbet blev jo med den her store afbrydelse slet ikke det, vi havde forberedt os til – men det har været en fuldstændig syret uge, det her. Det er helt ufatteligt at være her som én, der faktisk er med i løbet. Jeg har været her nogle gange som almindelig tilskuer, men det her er bare crazy fra ende til anden. Jeg ved ikke, om man på dansk har et udtryk, der svarer til “failing upwards”, men det er lidt det, der er sket. Jeg føler bare, at det hele er lidt af et eventyr med mig som hovedperson – og jeg kan kun kalde mig ekstremt, ekstemt taknemmelig for at være endt her, forklarer Broadbent.


Youtube-trioen deler i virkeligheden den samme historie. De startede alle med ingenting, men fandt en vej gennem det at producere videoer.

– Vi startede lidt det samme sted. Misha (Charoudin, red.), kom til Nürburg uden en bøjet eurocent på lommen og startede hele sit projekt derfra. Steve (Super GT, red.) var på minimumsløn, og jeg arbejdede om natten med at fylde hylder i et supermarked, mens jeg boede i et haveskur om dagen. Vi deler på en eller anden måde alle den her udvikling og har den til fælles. Og vi har det skidesjovt sammen, så det er en ære at dele bil med de gutter, forklarer han.

For Jimmy blev haveskuret også begyndelsen på Youtube-fænomenet:

– Skuret blev også starten på min karriere i Youtube, og det er vist sikkert at sige, jeg ikke rigtigt var noget godt sted, da jeg startede med det. Jeg prøvede at lave nogle videoer, det begyndte at virke, og pludselig kunne jeg tage springet. Jeg troede aldrig, at jeg ville nå så vidt, men det lykkedes på en eller anden måde…

Nürburgring 24h som mål

Efterhånden som Youtube bevægede sig fra hobby til job og endnu videre for Jimmy, så begyndte det også at kaste andre muligheder af sig.

I 2022 fik han buddet om at køre en Praga R1 i en britisk mærkeserie for den tjekkiske superbils- og racerproducent. Chancen greb han, for det endte med et mesterskab i første hug, og siden har flere muligheder fulgt. Den klart største af dem er den, som med Bilstein og Black Falcon satte Jimmy og kollegerne på gridden til Nürburgring 24h i år.

Og dermed også de første, alvorlige kilometer i N24-ugen:

– Mine første kilometer var ret specielle. Jeg kan huske, at jeg bare sad der med fingeren på pitlimiteren og tænkte: “Okay,  så er det nu. Lad nu være med at fucke det op!”… Det var lidt specielt. Og endnu mere at køre bilen ud på gridden for fulde huse. Det føltes helt vildt, for når du kommer fuldstændig fra nul og bliver mødt af en så overvældende support som vi har haft hele ugen, så bliver det unægteligt lidt overvældende. Man taler hele tiden om abonnenter på Youtube, men det er altid en anden verden at se, hvordan sådan et antal abonnenter faktisk ser ud i den virkelige verden. Og så er det endda kun en lille fraktion af dem…

Om der venter mere for Youtuberne i forhold til Nürburgring 24h i 2025 er endnu ikke afklaret, men Jimmy Broadbent håber på mere:

– Målet med projektet var hele tiden Nürburgring 24h, så tiden må vise, hvad der sker efter den her weekend. Jeg håber, at vi kan fortsætte sammen, for det er et virkelig fedt team at være en del af. Det har været en gigantisk oplevelse at være med, men man håber jo altid på, at der følger endnu mere med, afrunder han.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: