GT World Challenges første 2024-sejr endte hos ROWE og BMW efter en spændende sæsonpremiere, hvor Lamborghini og Iron Lynx ellers startede forrest og et godt stykke af vejen også lå lunt til at åbne 2024 med fuld gevinst. Sejren er i øvrigt ROWE’s første i GT World Challenge siden sidste års 24 Hours of SPA.
Fra start stod der imidlertid Lamborghini på det meste. Mirko Bortolotti førte an fra pole i Iron Lynx-raceren og fik også givet bilen videre i spids til Andrea Caldarelli, som holdt fast i føringen, men siden blev udfordret af en stærkt kørende Dan Harper, som fik held af at overhale Caldarelli.
Fra da af kunne Iron Lynx til gengæld ikke rigtigt få et modsvar sat ind. Harper gav stafetten videre til Max Hesse, som formåede at udbygge forspringet til sidst, og Hesse kørte bilen i mål til sejr foran Matteo Cairoli og Iron Lynx, mens tredjepladsen gik til Mercedes Team GetSpeeds Jules Gounon, Fabian Schiller og Luca Stolz.
Faktisk var ROWE og BMW ikke langt fra at få to biler på det generelle podie, for Philipp Eng, Marco Wittmann og Nick Yelloly i #98 var det meste af dagen en faktor i spidsen af løbet – indtil de kort før mål fik et problem med tankanlægget. Det kostede Eng et dårligt pitstop og betød, at bilen raslede helt ud af top 10. Firer blev i stedet Team WRT’s BMW #46 med Valentino Rossi, Maxime Martin og Raffaele Marciello, mens Porsches Rutronik Racing med Julien Andlauer. Patric Niederhauser og Sven Müller.
Syvendeplads til Dane Train
Aston Martin havde en ganske begivenhedsrig dag, for David Pittard og Walkenhorst Motorsport fik ikke just en fantastisk sæsonpremiere. Efter lidt under en halv time fik bilen først problemer med servostyringen – og da den blev sendt på banen igen, så gik der ikke længe inden flammer stod hele vejen hen ad siden på bilen. Det kostede en full course yellow at få slukket ilden.
Facit for Aston Martin blev, at The Dane Train med en samlet syvendeplads endte som bedste Aston i premieren – Mattia Drudi startede i bilen, og gav den videre til Marco Sørensen inden Nicki Thiim efter en sen duel med Porsches Klaus Bachler og Ferraris Alessandro Pier Guidi kunne trække det længste strå og sikre syvendepladsen.
I Silver Cup endte det hele med en samlet 46. plads og en 8. plads i klassen for Aston Martins Comtoyou Racing med Sebastian Øgaard, Esteban Muth og Nicolas Baert, mens Bastian Buus’ Lionspeed GP med en samlet 30. plads og en niendeplads i Bronze Cup sammen med Patrick Kolb og Florian Spengler. Nicolai Kjærgaard og Garage 59 åbnede sæsonen med en samlet 43. plads og en 16. plads i Bronze Cup.
Endurance-delen af GT World Challenge holder nu pause helt til 24 Hours of SPA sidst i juni, mens der i Sprint Cup er sæsonpremiere den første weekend af maj på Brands Hatch.