Historisk: Michael Christensen tager den tredje danske Nürburgring 24h-sejr!

Foto: Nurburgring 24h Media/Gruppe C Photography

Vi skrev det i optakten, vi sagde det i podcasten… Nürburgring 24h ER verdens mest vanvittige racerløb, og dette blev takket være vejret til historiens absolut korteste af slagsen.

59 omgange blev det til på de 25,4 km – efter et sandt Eifel-vejr satte ind lørdag aften og kostede en 15 timer lang afbrydelse af løbet. Længe var sidste års vindere fra ROWE Racing BMW i spil til at give M6 GT3 den perfekte afskedssalut i form af sejre i N24 to år i træk – men Porsche og Manthey Racing havde strategien med sig, og kunne på det sidste stop sende Kevin Estré afsted med et forspring over netop ROWE’s Sheldon van der Linde, som ved det ternede flag endte på 8,8 sekunder.

BMW’s ROWE Racing bejlede længe til at gentage sejren fra 2020 – men sådan gik det ikke i år. Foto: Gruppe C Photography

ROWE’s vinderbil fra 2020, #1, udgik med elektriske problemer, mens #98 også kørte sig langt op gennem rækkerne og startede helt udenfor top 20.

Sejren til Manthey Racing gør samtidigt Michael Christensen til historiens bare tredje generelle vinder af Nürburgring 24h – senest vandt Nicki Thiim den tyske klassiker i 2013 med Mercedes, mens Kris Nissen vandt i 1991 for BMW.

Tågen satte sit præg på løbet med en 15 timer lang afbrydelse. – Foto: Gruppe C Photography

Michael Christensen: – Et perfekt løb


Boxengasse fangede den nyslåede danske N24-vinder til et interview efter det, der trods vejr og udefrakommende omstændigheder blev et perfekt ét af slagsen for Manthey Racing.

– Det føles så sindssygt fedt, at vi kunne tage den her sejr på at køre godt og uden at være heldige. Vi ramte rigtigt i starten og Kevin (Estré, red.), startede løbet på intermediates, da vi godt vidste, at der var vand på vej. Det ramte vi helt rigtigt, for han kunne blive ude og hente lidt, forklarer Michael Christensen og tilføjer:

– Siden skød vi så også forkert med dækkene til det stint, jeg kørte, men det afgørende blev, at vi lå rigtigt til ved genstarten her til morgen, siger han.

Bilen startede som nummer 11, og for at sætte Estrés start i det 125 biler store felt lidt i relief, så bragte han den frem til føring inden sit stop. Og satte derved også gang i det, der endte med en sejr. At netop Manthey Racing og Porsche vinder Nürburgring er samtidigt den perfekte revanche efter to svære år i den gul/grønne #911 for Michael Christensen i netop dette løb.

I 2019 mistede teamet en oplagt vinderchance på en fem et halvt minut lang tidsstraf, og i fjor kom teamet end ikke til start, da der i kølvandet på Le Mans udbrød coronasmitte på teamet.

– Det er helt fantastisk at vinde N24. Der er ingen 24-timersløb, som du kan forudse at vinde i verden, men det her er bare ekstra uforudsigeligt og svært. Vejret kan give alt fra 30 grader til torden eller snevejr, men i år klappede det hele bare for os, forklarer han og fortsætter:

– Det røde flag var nødvendigt. Man kan diskutere om man skulle have ventet eller ej, men det var simpelthen ikke forsvarligt. Og med den fartforskel på bilerne ville det her være decideret farligt. Det er sjældent 24 timer er 24 timer på Nurburgring, men sådan er det. Alle vil gerne køre 24 straight, men sådan bliver det altså ikke altid her, siger Michael Christensen med et smil om løbet, han sammen med Kevin Estré og Matteo Cairoli nu kan kalde sig vinder af. Lars Kern var også en del af lineuppet hos Manthey Racing, men tyskeren blev syg på løbsdagen og var ikke en del af det kørende lineup.

Den næste opgave venter desuden lige om hjørnet for danskeren, for allerede i næste weekend gør Michael Christensen comeback i FIA WEC som et led i Porsches forberedelser til Le Mans.

– Bliver godt at komme i WEC igen. Jeg glæder mig meget til at komme tilbage dertil. Det er den scene jeg føler, jeg hører hjemme på, og jeg håber da, at vi kan fortsætte stimen og gøre det godt, afrunder han. 

Nicki Thiim og Phoenix Racing havde farten til mere, men uheld både før og efter den 15 timer lange afbrydelse gjorde udfaldet for Audi-teamet. – Foto: Gruppe C Photography

I SP9 var Nicki Thiim og Phoenix Racing længe også bejlere i topstriden, men det holdt ikke til mål for Audi-teamet. #11, som Thiim var en del af kvartetten bag, var ramt af uheld både før og efter afbrydelsen af løbet. Efter genstarten blev bilen igen ramt – og repareret, men en 17. plads blev facit for Thiim og Phoenix.

De øvrige klasser

Med i alt seks danskere til start i de øvrige klasser, skal vi også her se på, hvordan de klarede sig. I AT-klassen for alternative brændstoffer tog Henrik Bollerslev og Porsche Cayman #420 en ny andenplads med Four Motors, som også vandt klassen med deres 911 GT3 Cup, der bærer #320.

For Christina Nielsen og WS Racing blev det også til en podieplads i klassen, for Audi-teamet nåede en tredjeplads i SP8. I en anden GT4-racer blev det også til en dansk podieplads i SP10 for Nicolaj Møller Madsen og Allied Racing GmbH, som kører i Porsche Cayman GT4.

I den stærkt dansk besatte V2T blev det ikke til danske podieplaceringer, men alle mand gennemførte. Rasmus Helmich og Team AVIA Sorg Rennsport sluttede bedst med en femteplads i klassen, mens Niels Borum og WS Racing rundede af på en syvendeplads. Nicolaj Kandborg, der ligeledes kører for WS Racing, tog en niendeplads i klassen.

Highlights:

Det samlede resultat kan findes her.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: