IMSA leverer oftest drama i spandevis, og Motul Course de Monterey var ingen undtagelse til dén regel. Set med danske briller var den helt store oplevelse Mikkel Jensen, der fik forvandlet et løb præget af to store missere i pitten til guld – for i et vildt sidste stint fik han sat hele feltet til vægs og vendte en truende fiasko til sæsonens første sejr. Og i GTP fik Porsche formøblet en ellers lovende kvalifikation – faktisk gik det allerede skævt for det tyske mærke i første sving på Laguna Seca.
Der stod Porsche på næsten alt i kvalifikationen på Laguna Seca, men det ændrede sig gevaldigt i løbet. Ind i første sving gik faktisk begge Porsches 963’ere bredt under hårdt pres, og specielt Matt Campbell #7 røg langt ud i svinget under hårdt pres fra Meyer Shank Racings Acura, og det åbnede hurtigt løbet for udfordrerne. Campbell smed således seks pladser på første omgang, mens Colin Braun udnyttede det perfekt for Meyer Shank Racing og bragte Acura i spids tidligt.
Campbells frustrationer var dog ikke ovre, for efter første restart ramte han en Aston Martin og sendte Andretti Autosport-raceren i væggen. Campbell kørte videre og fik en drivethrough for miseren, mens den første runde stop sendte Cadillac og Pipo Derani i front. Ved næste stop kom Acruaen foran igen på et lidt kortere stop, men Braun kunne ikke holde Pipo Derani bag sig, mens Felipe Nasr overtog Porsche #7 og havde et nyt problem, da han snittede væggen.
I den anden Porsche gik det bedre, og Nick Tandy fik sat gang i et avancement, som endte med at bringe ham frem i rækkerne. Det samme havde Sebastien Bourdais i Chip Ganassis Cadillac, og han gav stafetten videre til Renger van der Zande, som i det afgørende stint ramte alt helt rigtigt og bragte sig i front. Og der blev hollænderen hele vejen til mål – foran Nick Tandy i Porsche #6 og Pipo Derani i den anden Cadillac.
Første sæsonsejr til Mikkel Jensen
I LMP2 blev det en klassisk “Tredje gang er lykkens gang” for Mikkel Jensen og TDS Racing, som egentlig hele året har vist pace til mere end tabellen viser – og med en andenplads på Sebring in mente siger det ikke så lidt. Men på Laguna Seca klappede det langt om længe for østjyden, som med TDS Racing tog teamets første LMP2-sejr. Der var ellers lidt slinger i valsen undervejs, for to halvdårlige stop kostede tid, men det forhindrede ikke Mikkel Jensen og Steven Thomas i at gøre arbejdet færdigt.
Med bare 20 minutter kørt af løbet lå duoen nummer tre, og Thomas mistede yderligere tid ved at køre i pit under gult og før pitten var åben. Han undgik en følgestraf ved at køre direkte gennem uden at stoppe, men satte tid til. En ny misser landede til sidst i løbet, hvor Jensen førte klassen, men ikke fik pittet på første skud for prototyper – han gik senere ind og kom ud som syver med knap tre kvarter igen – og derfra havde Mikkel Jensen travlt.
Han satte fuldt tryk på og profiterede først på straffe til tre forankørende, inden han senere kunne bringe sig foran sin teamkollega fra sidste år, Ben Keating, samt Ben Hanley. Dernæst kunne Jensen gøre arbejdet færdigt og eksekvere sin syvende løbssejr i serien. Jensen tog sejren foran Ben Keating og PR1 Mathiasen Motorsports, mens Ben Hanley sent gav stafetten videre til George Kurtz hos Crowdstrike Racing. Dennis Andersen og Ed Jones tog en sjetteplads hjem for High Class Racing.
Porsche og Mercedes vandt i GTD og GTD Pro
Prototyperne var ikke alene om de sene afgørelser – sådan var det også i GT-klasserne. I GT Daytona skulle vi frem til de sidste 20 minutter, hvor Kay van Berlo satte den afgørende overhaling ind efter også at være startet på pole position, og han kunne på det sidste stop bringe sig i position til at overhale Andy Lally i Magnus Racings Aston Martin Vantage. Marco Sørensen og Roman de Angelis fik ikke det maksimale ud af deres flotte kvalifikation og måtte se sig sendt ned på ottendepladsen over løbet – blandt andet drevet af et par safetycarperioder, som ikke rigtigt gik den rigtige vej for Sørensen og co.
Bedre gik det for Frederik Schandorff og Bendan Iribe hos Inception Racing, som endte med at tage femtepladsen. Søndagens resultat betyder dog stadig, at Marco Sørensen og Roman de Angelis er mesterskabsførende – men kun med et enkelt point ned til Paul Miller Racings Bryan Sellers og Madison Snow.
Husk, at du får alt om IMSA her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/, så er du opdateret!