IMSA: Schandorff tog sæsonens andet podie på Road America

Foto: IMSA

Frederik Schandorff og Inception Racing har egentligt længe vist gode takter i IMSA, men sæsonens anden halvdel blev der, hvor østjyden og det engelske McLaren-team er begyndt at kunne høste pokaler.

Således igen i går – i juli blev det til en tredjeplads på Mosport i Canada, og i aftes endte Schandorff og Brendan Iribe ud med en andenplads på Road America i GT Daytona – og gennemførte et sejt comeback fra en start som nummer 10.

Og i det generelle klassement bød Road America også på en overraskelse, for Porsche tog en 1-2-sejr generelt efter Acura ellers sad tungt på løbet.

#70: Inception Racing, McLaren 720S GT3 EVO, GTD: Brendan Iribe, Frederik Schandorff

Road America udviklede sig til lidt af en taktisk thriller, for nøglen endte med at blive brændstoffet – og navnlig at spare på det. I GTD Pro lykkedes det for Conquest Racing at vinde på en vild strategi med kun én optanking, og her kørte Daniel Serra vanvittigt langt og fik 92 minutter på det sidste stint…

Og i GT Daytona – lige foran Schandorff, var Vasser Sullivans Lexus Parker Thompson i gang med noget af det samme, men Thompson måtte give fortabt og køre ind efter benzin med fem minutter tilbage. Det bragte i stedet Robby Foley og Turner Motorsports BMW i føring – og der blev Foley, mens Schandorff tog andenpladsen for Inception og Gradient Racings Stevan McAleer kørte en lidt overraskende tredjeplads hjem i sin Acura NSX GT3.


Anders Fjordbach og MDK Motorsports endte som nummer 10 i GTD.

Overraskende dobbelt op til Porsche Penske

Benzinen blev også udslagsgivende i GTP. Ricky Taylor førte det meste af løbet i sin Acura fra Wayne Taylor Racing, men måtte lave et sent stop. Det bragte i stedet Mathieu Jaminet i spidsen i Porsche #6, og Felipe Nasr fulgte efter i søsterbilen.

#6: Porsche Penske Motorsports, Porsche 963, GTP: Mathieu Jaminet – Victory Lane

Begge Porscher havde held af en lidt anderledes strategi end de øvrige forfølgere, for både Ricky Taylor og Jack Aitken måtte pitte sent for WTR Acura og Action Express Racing Cadillac respektivt.

Jaminet kørte også en halvanden time på sin sidste tank, og det endte med at gøre forskellen for bilen, der ellers havde en skidt start og fik en drivethrough tidligt i løbet.

Taylor tog sit sidste stop med et kvarter tilbage, og bragede op gennem feltet til sidst fra niendepladsen til det, der endte som en tredjeplads – fulgt af netop Aitken i Cadillac, mens Proton Competitions Mustang Sampling Porsche 963 rundede top 5 af.

I LMP2 endte det med sejr for United Autosports Ben Hanley og Ben Keating, som tog deres første sejr i sæsonen, mens det blev en andenplads for JDC Millers Oreca med Scott Andrews og Gerry Kraut og en tredjeplads for AO Racing med Paul-Loup Chatin og PJ Hyett.

ERA Motorsports Wiltshire og Ryan Dalziel tog fjerdepladsen foran Nicklas Nielsen og Luis Perez Companc i Richard Mille AF Corses #88 – og for Dennis Andersen og Seth Lucas hos High Class Racing endte det hele med en niendeplads.

Løbet blev til gengæld lidt af en skuffelse for Mikkel Jensen og TDS Racing, for deres løb sluttede cirka halvvejs, da Steven Thomas satte bilen i muren.

Giv os gerne et like på Facebook og følg vores gruppe Nyt om Motorsport – så får du altid det nyeste!

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: